اثرات و تداخل دارویی جینکوبیلوبا

گیاه جینکوبیلوبا، علاوه بر دارا بودن ارزش های زیاد پزشکی، عوارض جانبی نیز به همراه دارد. مثل یک شمشیردولبه، مصرف این گیاه می تواند شماری از آثار منفی را نیز در بیماران مصرف کننده آن ایجاد نماید. افرادی که از این فراوده های گیاهی  استفاده می کنند باید دوز موثر و ایمن آن را که بین mg40 تا  mg200 در روز است در نظر داشته باشند.
ginko
 
عوارض جانبی جینکوبیلوبا در زنان حامله یا شیرده به وضوح دیده می شود. بنابراین اگر شما جز این افراد هستید در مصرف این ماده مکمل دقت نمایند.

از عوارض جینکوبیلوبا، می توان به، تهوع، بی قراری، اسهال، سرگیجه و سردرد اشاره کرد. هنگام مصرف فراورده های این گیاه به این علائم توجه نموده و در صورت لزوم دوز آن را کم و یا مصرف آن را قطع کنید. عوارض جینکو می تواند در بیمارانی که به جینکو تحمل ندارند، حتی در مقادیر کم دیده شود.
 
اگر شما دچار اختلالات انعقادی هستید، ممکن است جینکوبیلوبا میزان خون ریزی را بیشتر نماید. کودکان ممکن است به این گیاه حساسیت داشته باشند بنابراین بدون مشورت با پزشک آن را به کودکان تجویز نکیند. از جمله عوارض دیگر این گیاه ایجاد مشکلات رودی- معدی، اریتم، ورم و خارش شدید به علت ظهور سریع وزیکول ها در مصرف توام گیاه همراه با میوه است.
 
این دارو ممکن است به صورت منفی با داروهای ضد افسردگی از دسته مونوآمینو اکسیدازها(MAOI) تداخل کنند.دیگر  اینکه در بیماران مصرف کننده داروهای ضد پلاکت و ضد انعقاد، از مصرف جینکو به خاطر ضدیت مکانیزم اینها، پرهیز شود. وقتی با وارفارین توام مصرف شود، جینکوبیلوبا می تواند خون ریزی دهنده و افزاینده فشارخون همراه با تیازیدهای مدر باشد. نیز این گیاه وقتی با ترازودون مصرف شود ریسک کما را بالا می برد.
 
عصارۀ جینکو عمل تنظیم فشار را مهار کرده و ممکن است در پاسخ به تحریک، کورتیزول آزاد نماید. عوارض جانبی مصرف این مکمل، با رعایت کردن مقدار صحیح مصرف، می تواند کنترل شود. مانند هر داروی دیگری جینکو بیلوبا باید پس از ارزیابی صحیح، مصرف شود.
   

هیچ نظری موجود نیست: