یمن منطقه کلیدی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر به کشورهای عربی

                http://common.jasjoo.com/v4/media/countries/maps/13773132771318121422124888124924522.jpg
طبق گزارش وزارت کشور یمن، این کشور در سال 2008 از نظر ضبط مواد مخدر و دستگیری فروشندگان مواد مخدر در رتبه اول قرار گرفت. نیروهای امنیتی یمن سال گذشته 28.5 تن حشیش از منطقه آسیای شرقی و همچنین 15.4 میلیون قرص(کاپتاگون) کپتا گون captagonرا کشف نمودند.
اما بخاطر موقیعت استراتژیک این کشور که دارای سواحل طولانی است، یمن به یک محل ترانزیت مواد مخدر از کشورهای تولید کننده این مواد به مقصد کشورهای مصرف کننده مواد مخدر تبدیل شده است. مقامات یمنی می گویند که اگر بخواهند با قاچاقچیان و حمل کنندگان مواد مخدر مبارزه کنند به منابع بیشتری نیاز دارند.
http://theduckshoot.com/newimages/Drug%20War%20-%20Latin%20Americans%20Mull%20Decriminalisation.jpgسرگرد خالد الرضی، مدیر کل واحد مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور یمن، گفت: «علی رغم تلاش هایی که برای ریشه کن کردن این پدیده صورت گرفته است، ما به خاطر چند علت هنوز به اهدافمان دست پیدا نکرده ایم.»
وی گفت: «به عقیده من مهمترین علت منابع محدود ما در مقایسه با حجم و دامنه تهدیدات و روش های پیشرفته مورد استفاده جنایتکاران و توانایی های آنان، می باشد. این کار باید با تکنیک های مشابه یا بهتر خنثی گردد و به همین دلیل باید تلاش های خود را معطوف این بخش کرده و منابع لازم را برای انجام بهتر وظایف خود تهیه کنیم.»
آمار اخیر که توسط اداره مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور یمن ارائه شده است، نشان می دهد که در سال 2009، 2.5 تن حشیش و سه میلیون قرص مخدر کشف و ضبط شده است.
سرهنگ مصعب الصوفي، معاون مدیر کل واحد مبارزه با مواد مخدر، به الشرفه گفت که بیشتر کسانی که مواد مخدر به یمن قاچاق می کنند، ایرانی، پاکستانی، سوریه ای، سومالیایی، کنیایی و یمنی هستند و افزود که بسیاری از آنان به اعدام یا 25 سال حبس محکوم شده اند. 200 نفر از این افراد سال گذشته اعدام شدند.
الصوفی نگرانی های واقعی از گسترش این مسئله را به این صورت ابراز کرد که در صورت ارائه نشدن منابع کافی به واحد مبارزه با مواد مخدر و تا زمانی که برنامه پیش گیرانه برای جوانان، کودکان و جامعه با شدت انجام داده نشود، این مشکل به صورت منفی روی جامعه یمن تاثیر خواهد گذاشت. او نگرانی خود در مورد افزایش استفاده از مواد مخدر توسط جوانان بویژه از زمانی که برخی از این مواد وارد بازارهای محلی شده است را ابراز کرد.
ماه پیش دادگاه جنایی ویژه در صنعا که به پرونده های امنیتی و تروریستی رسیدگی می کند، یک نفر اهل سوریه را به اتهام دست داشتن در مواد مخدر، به اعدام و سه سوری دیگر را به 25 سال حبس در زندان محکوم کرد. سازمان های امنیتی این سه سوریه ای که سعی داشتند 6.2 میلیون قرص کپتاگون را به صورت قاچاق وارد یمن کنند را در اواخر سال 2009 در یک ترمینال کانتینر که در منطقه آزاد عدن قرار دارد، دستگیر کردند. این افراد قرص ها را درون یک فر برقی بزرگ مشابه فرهایی که در هتل های بزرگ استفاده می شود، پنهان کرده بودند. در خلال بازجویی ها، آنان اعتراف کردند که پنج عملیات قاچاق مشابه دیگر را هم در یمن انجام داده اند.
در همین حال، قاضی سعید العاقل گفت که تعداد موارد دستگیر شده فقط بخش کوچکی از مشکل واقعی را تشکیل می دهد. او گفت که 62 نفر در زندان مرکزی هستند که بیشتر آنان پاکستانی و ایرانی هستند و برخی از آنان هم به اعدام محکوم شده اند و این حکم توسط قاضی نمی تواند تغییر داده شود. 
               http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1/1388/Aban/00/0003694%20(4).jpg 
العاقل گفت که مبداء مواد مخدر ضبط شده و حشیش عمدتا از طرف ایران، افغانستان و پاکستان بوده است.
دکتر عبد الرزاق المرانی، معاون ریاست اداره گمرک، به الشرفه گفت که اداره وی اقدامات احتیاطی لازم برای بازرسی محموله های مشکوک را با استفاده از تکنولوژی جدید که مسیرها و کشورهای مبداء را ردیابی می کند، انجام می دهد. این روش ها شامل استفاده از اشعه ایکس و همچنین بازرسی دستی برای اطمینان از مشکوک نبودن محموله ها، می باشد.

المرانی با توجه به اینکه این محموله ها محدود به کشورهای خلیج است گفت که یک گروه همکاری یمنی-اماراتی و یمنی-عربستانی تشکیل شده است که همکاری آنان منجر به مصادره چندین محموله حشیش و مواد مخدر قبل از رسیدن به مقصد گردیده است. مظنونین مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند و محموله ها هم نابود شده است.
http://en.trend.az/article_photo/OON_logo_Album_040512.jpgالمرانی افزود که گروه های مواد مخدر از روش های قاچاق غیر سنتی استفاده می کنند تا شکی به وجود نیاید. نیروهای امنیتی، توانستند گروهی که سعی داشت مقدار مواد مخدر زیادی که داخل بخاری های آبی مخفی کرده بودند و توسط هواپیما  از سوریه حمل شده بود را دستگیر کنند. مامورین یمنی هنگامی که متوجه شدند بعضی از بخاری ها سنگین تر از بقیه هستند مشکوک شده و با استفاده از دستگاه های جوشکاری بخاری ها را باز کرده و توانستند مواد مخدر که در حفره داخل بخاری ها مخفی شده بود را کشف کنند.
محموله مواد مخدری مشابه که در بندر الحدیده ضبط شد که در آن پنج میلیون قرص مخدر کشف گردید. در مورد دیگری هم مقادیر زیادی از مواد مخدر که در انبار کشتی مخفی شده بود ضبط گردید.
در موارد دیگر هم مواد مخدر درون جاسازی های انجام شده در خودروها و کامیون هایی که بین یمن و کشورهای همسایه کالا حمل می کنند کشف شده است. کامیون هایی که کالاهای دست دوم مانند مبلمان و لباس از کشورهای همسایه وارد می کنند که در راه برگشت، بعد از تخلیه بارشان، محموله های مواد مخدر حمل کرده اند هم توقیف شده اند.

opium.site: متامفتامین (شیشه)کاتینون .متکاتینون .مفدرون .4 متیل ...

opium.site: مخدر قات (خط)-Catha edulis-Ghat, Khat, Qat

opium.site: مخدر خط-قات یا کاتینون

opium.site: متامفتامین .مت امفتامین .شیشه-(Methamphetamine)

opium.site: چرا کسانی که امفتامین (متامفتامین )و ریتالین استفاده ...

opium.site: ماده مخدر کاپتاگون (Fenethylline ) چیست

opium.site: ماده مخدر قرص کاپتاگون(captagon) محبوب کشورهای ...

opium.site: کاپتاگون captagon( كبتاجون) (كابتاحون)دوست خطرناک ...

opium.site: ماده مخدر جدید کینگ همان آمفتامین است .ارزان سریع و باقدرت ...

آیا طلاسازان ایران(KING DRUG) مخدر شاه (Amphetamine)را به عربستان سعودی قاچاق می کنند ؟

عربستان سعودی 681 قاچاقچی مواد مخدر را در سال 2012 دستگیر کرد

قاچاقچیان مواد مخدر به دانش آموزان عربستان سعودی کاپتاگون captagon می فروشند

هیچ نظری موجود نیست: