بالابودن قند خون خطر ابتلا به الزایمر را افزایش می دهد

بر اساس تحقیقی جدید که توسط پژوهشگران آمریکایی صورت گرفته است، میزان قند خون بالا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد. حتی افرادی که دچار بیماری قند نیستند نیز در معرض خطر قرار دارند.
بر اساس داده‌های موسسه روبرت کوخ (Robert Koch Institut) در آلمان، بیش از ۴ میلیون نفر دراین کشور دچار بیماری قند هستند؛ خیلی از آنها بدون اینکه خود بدانند. سکته قلبی و نیز آسیب دیدن کلیه از عواقب ناشی از بیماری قند هستند. بر اساس تحقیقی جدید، بیماری آلزایمر نیز باید به این فهرست اضافه شود.
پیش از این، دانشمندان شواهدی درباره رابطه بیماری قند و آلزایمر یافته بودند، اما اکنون پژوهشگران آمریکایی در تحقیقی جدید به این نتیجه رسیده‌اند که حتی میزان بالای قند خون نیز می‌تواند ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش ‌دهد.
این پژوهش توسط دانشمندان دانشگاه شهر سیاتل انجام شده است و نتایج آن در نشریه علمی „New England Journal of Medicine“ منتشر گردیده است.
رابطه قند خون بالا و بیماری آلزایمر
این دانشمندان برای انجام تحقیق خود بیش از ۲ هزار نفر از افراد بالای ۶۵ سال را مورد معاینه قرار دادند. تنها بخشی از این شرکت کنندگان در زمان آغاز این تحقیق دچار بیماری قند بودند. پس از آن دانشمندان این افراد را ۲۰ سال تحت نظر داشتند و رابطه قند خون آنان را با ابتلا به بیماری آلزایمر تجزیه و تحلیل می‌کردند.
پس از گذشت ۷ سال، بیش از ۵۰۰ نفر از این ۲ هزار نفر دچار آلزایمر شده بودند. از این ۵۰۰ نفر، ۴۵۰ نفر دچار بیماری قند نبودند، بلکه فقط میزان قند خون بالایی داشتند.
میانگین عادی میزان قند خون، ۱۰۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر است میانگین عادی میزان قند خون، ۱۰۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر است
بر اساس داده‌های یافته شده، اگر میانگین میزان قند خون ۱۱۵ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد (میانگین عادی ۱۰۰ میلی‌گرم در هر دسی لیتر است)، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر حدود ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.
تفسیر محتاطانه داده‌های علمی
اما دانشمندان دانشگاه واشنگتن یافته‌های خود را محتاطانه تفسیر می‌کنند. به گفته ‌آنان، داده‌هایی در این مورد یافت نشده که انسان‌ها می‌توانند از طریق پایین نگه داشتن میزان قند خون خود، ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهند.
آنها می‌افزایند که یک مکانیزم دیگر نیز می‌تواند ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش داده باشد. شاید این امکان باشد که این افراد در طول انجام تحقیق دچار آلزایمر شدند و در نتیجه کمتر به سلامت خود دقت ‌کردند و به همین خاطر قند خونشان بالا رفته است.
اما دانشمندان بیشتر بر رابطه معکوس این پدیده تاکید می‌کنند. به گفته آنان قند خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی مغز آنچنان صدمه وارد کند که شرایط برای شکل گرفتن بیماری آلزایمر فراهم شود. آنها قصد دارند که در زمینه این رابطه تحقیقات بیشتری انجام دهند.

هیچ نظری موجود نیست: