سه دانشمند شهروند آمریکا، برنده نوبل شیمی ۲۰۱۳

از چپ به راست: مارتین کارپلِس، مایکل لِویت و آریه وارشِل، برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۳.
از چپ به راست: مارتین کارپلِس، مایکل لِویت و آریه وارشِل، برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۳.
     
سه دانشمند شهروند آمریکا روز چهارشنبه، ۱۷ مهر، به عنوان برنده جایزه نوبل در رشته شیمی معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این آکادمی در این روز مارتین کارپلِس، مایکل لِویت و آریه وارشِل را به‌ عنوان برندگان جایزه ۱٫۲۵ میلیون دلاری نوبل شیمی امسال معرفی کرد.

به گفته اعطاکنندگان جایزه نوبل، این دانشمندان با ایجاد برنامه‌ای رایانه‌ای که می‌تواند فرایندهای پیچیده شیمیایی را شبیه‌سازی کند «باعث انقلابی در رشته‌های تحقیقی مختلف شده‌اند».

کارپلس، شهروند آمریکا و اتریش است و در دانشگاه‌های استراسبورگ و هاروارد تحقیقات می‌کند؛ لویت شهروندی آمریکا و بریتانیا را دارد و در دانشگاه استنفورد فعالیت دارد؛ برنده سوم نوبل شیمی، وارشل، شهروند آمریکا و اسرائیل است و از پروفسورهای دانشگاه جنوب کالیفرنیا در لس‌آنجلس است.

دانشمندان تاکنون برای مطالعه فرایندها و پیوندهای شیمیایی مدل‌هایی با توپ‌های رنگی و میله و چسب درست می‌کردند، اما رایانه‌ای شدن شبیه‌سازی این مدل‌ها هم‌اینک به محققان در بسیاری از رشته‌ها از جمله داروسازان کمک می‌کند تا تحقیقات خود را با بازدهی بیشتری انجام دهند.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد به هنگام اعطای این جایزه در بیانیه‌ای نوشت که با تلاش این دانشمندان «امروزه کامپیوتر در علم شیمی به همان اندازه اهمیت پیدا کرده است که لوله آزمایش.»

فرایندهای شیمیایی فرایندهایی پرسرعتند و هم‌اینک با کمک رایانه می‌توان این موارد را با سرعت دلخواه نظاره کرد و به گفته اعطاکنندگان جایزه نوبل این امر کمک زیادی به طراحی بهتر دارو می‌کند.

محققان همچنین می‌توانند با کمک این نرم‌افزار واکنش یک دارو با پروتئین مشخص مورد هدف آن دارو در بدن را شبیه‌سازی کرده و نواقص آن را رفع کنند.

این نرم‌افزار همچنین در صنایعی چون طراحی سلول‌های جذب انرژی خورشیدی و سیستم‌های کاهش آلودگی خودرو استفاده دارد. ازجمله درک بهتر فتوسنتز گیاهان از طریق شبیه‌سازی رایانه‌ای کمک می‌کند تا سلول‌های خورشیدی بهتری ساخته شود.

به گفته گونار کارلستروم، از آکادمی سلطنتی علوم سوئد، «پیش‌بینی‌هایی که با این نرم‌افزار می‌توان انجام داد نیاز به برخی از آزمایش‌ها در آزمایشگاه را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که نیاز به آزمودن داروهای جدید روی حیوانات نیز کاهش پیدا کند».

شیمی سومین رشته‌ای است که برندگان جایزه نوبل امسال آن معرفی می‌شوند. روز دوشنبه دو دانشمند آمریکایی به نام‌های راتمن و شِکمَن و یک دانشمند آلمانی به نام زودهوف به طور مشترک جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را دریافت کردند.

یک روز پس از آن فرانسوا آنگلر و پیتر هیگز به خاطر نقشی که در کشف ذره‌ای موسوم به «ذره خدا» داشته‌اند موفق به دریافت نوبل در رشته فیزیک شدند.

جایزه نوبل شیمی سال گذشته به دو دانشمند آمریکایی به نام‌های لفکوویتز و کوبیلکا اختصاص یافت و دلیل آن کشف دریافت‌کننده‌های پروتئینی بود که سلول‌ها را از آن چه داخل بدن انسان و در اطراف آن اتفاق می‌افتد باخبر می‌کنند.
opium.site: مخدر اشک خدا چیست ؟

هیچ نظری موجود نیست: