مسئول عدم تشخیص اعتیاد در آزمایش‌های قبل از ازدواج کیست؟

مسئول عدم تشخیص اعتیاد در آزمایش‌های قبل ازدواج کیست؟
ايسنا: اعتیاد، همان بلای خانمان‌سوزی که شاید بتوان گفت بیشترین آثار مخرب را بر خانواده دارد و عدم تشخیص آن در آزمایش‌های قبل از ازدواج خانمان بسیاری از جوانان را برمی‌اندازد و چه بسیار امیدهای شیرینی را که تلخ و نومید می‌کند...

 منطقه خراسان، عدم تشخیص اعتیاد زوج یا زوجه به مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان در آزمایش‌های اعتیاد قبل از ازدواج نگرانی‌های فراوانی را برای خانواده‌ها به وجود آورده‌ است به عنوان مثال اعتیاد به ماده روان‌گردان شیشه هیچ نشانه و علائم ظاهری ندارد و تنها از طریق آزمایش‌های تخصصی درصورت عدم استفاده فرد معتاد از روش‌هایی برای تغییر نتیجه آزمایش قابل تشخیص است.

چندی پیش دکتر دوست‌کام، مسئول بخش بهداشت برنامه خانواده پایدار در گفت‌وگو با روزنامه خراسان اعلام کرد: افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند قبل از آزمایش، از مواد مخدر جایگزین استفاده می‌کنند یا برخی مواد غذایی را مصرف می‌کنند که کیت‌های فعلی موادمخدر آن را نشان ندهد. اکنون فقط در صورتی که آزمایش فرد «مثبت کاذب» باشد، با روش «تی‌سی‌ال» آزمایش دوباره تکرار می‌شود و این آزمایش از دقت بالایی برخوردار است، در حالی که اگر آزمایش «منفی کاذب» باشد که تعداد این گونه موارد هم زیاد است، اعتیاد فرد به دلیل خطای دستگاه تشخیص داده نمی‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر نوع آزمایش‌ها گفت: استفاده از روش «تی‌سی‌ال» اطمینان بیشتری دارد اما زمان‌بر است و طی دو روز انجام می‌شود؛ در این روش احتمال خطای دستگاه کمتر است اما باز هم امکان تقلب وجود دارد.

تشخیص هرگونه ماده مخدر و روان‌گردان در آزمایش به روش جی‌سی‌مس

دکتر امیر بشیان، معاون آزمایشگاهی اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی در خصوص روش‌های مختلف آزمایش تشخیص اعتیاد به خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، گفت: روش‌های معمولی مانند‌ کیت‌ نواری، تی‌سی‌ال و اچ‌پی‌ال‌سی دقت کافی ندارد، زمان‌بر بوده و امکان نشان دادن نتیجه منفی و مثبت کاذب در آن‌ها بالاست.

وی ادامه داد: جی‌سی‌مس دستگاه تشخیص استاندارد سموم و مواد مخدر در دنیا‌ست که نه تنها نوع مواد مصرف‌شده بلکه غلظت‌ و مقدار آن را نیز به طور دقیق تشخیص می‌دهد.

معاون آزمایشگاهی اداره کل پزشکی قانونی استان با اشاره به روش‌های مختلفی که معتادان برای تغییر نتیجه آزمایش به کار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: در چنین مواردی آزمایش به روش معمولی اغلب نتیجه منفی را نشان داده است اما زمانی که همان نمونه با روش جی‌سی‌مس آزمایش شد، نتیجه مثبت بود و اعتیاد فرد تایید شد.

وی امکان ذخیره صدها نوع دارو بر روی دستگاه جی‌سی‌مس، قابلیت به‌روز شدن نرم‌افزار دستگاه متناسب با انواع جدید مواد مخدر، دقت بالا و عدم امکان خطا را از ویژگی‌های برجسته این دستگاه عنوان و اظهار کرد: بر این اساس هر نوع ماده مخدر و روان‌گردان با این دستگاه قابل تشخیص است.

بشیان با بیان کاربرد این دستگاه برای نمونه‌های زیستی و سم‌شناسی افراد فوتی در پزشکی قانونی تصریح کرد: وقتی سازمان‌هایی مانند قوه قضائیه افراد را برای تست اعتیاد به پزشکی قانونی می‌فرستند در معرفی‌نامه بر آزمایش به روش جی‌سی‌مس تاکید می‌کنند.

وی افزود: اگر برای تست اعتیاد قبل از ازدواج نیز محضر در معرفی‌نامه‌ افراد به مرکز بهداشت بر آزمایش به روش جی‌سی‌مس تاکید کند و تعیین تاریخ آن را بر عهده خانواده زوجه قرار دهد شاید بتوان از تقلب در آزمایش و ازدواجی نافرجام جلوگیری کرد.

معاون آزمایشگاهی اداره کل پزشکی‌ قانونی استان با اشاره به قیمت بالای دستگاه جی‌سی‌مس بیان کرد: بهتر است از خیران و افراد نیکوکار برای خرید این دستگاه دعوت شود، زیرا تجهیز آزمایشگاه‌های مراکز بهداشت به این دستگاه تاثیر زیادی بر سرنوشت جوانان خواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت نتایج آزمایشات ارائه شده به دادگاه‌ها توسط پزشکی قانونی اظهار کرد: در حال حاضر تجهیزات آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی خراسان رضوی مطابق با استانداردهای طلایی جهانی است و در تشخیص اعتیاد و سموم بیش از 6 سال است که از روش جی‌سی‌مس استفاده می شود.

عدم تایید و تهیه دستگاه جی‌سی‌مس توسط وزارت بهداشت

دکتر محمد احمدیان، مدیر گروه تخصصی سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، درباره روش تشخیص مواد مخدر صنعتی در آزمایش‌های اعتیاد قبل از ازدواج اظهار کرد: درحال حاضر در آزمایشگاه‌های مراکز بهداشت استان از روش تست چهارگانه استفاده می‌شود که مورد تایید وزارت بهداشت است.

وی درخصوص میزان دقت تست‌های چهارگانه خاطرنشان کرد: تستی که هم اکنون انجام می‌شود از دقت بالایی برخوردار است و خطای آن بیشتر در تشخیص موارد مثبت کاذب در تست اولیه است که در مرحله تست ثانویه نتیجه دقیق مشخص می‌شود.

احمدیان در خصوص عدم تجهیز مراکز بهداشت استان به دستگاه تشخیص استاندارد سموم و مواد مخدر گفت: پس از تصویب برنامه جامع خانواده پایدار نه تنها منابع مالی که باید برای خرید دستگاه جی‌سی‌مس در اختیار حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه مشهد قرار می‌گرفت، تامین نشد، بلکه دستگاه مورد قبول و تایید وزارت بهداشت قرار نگرفت و این مسئله در سطح وزارتی به تفاهم نرسید.

وی یادآور شد: حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه مشهد تابع سیاست‌ها و اعتبارات کشوری است و تاکنون نامه یا دستورالعملی مبنی بر تایید این دستگاه توسط وزارت بهداشت به ما ارسال نشده است.

شاید نتوان برای خانواده‌ای که پس از تشکیل زندگی مشترک گرفتار اعتیاد می‌شود، راه چاره‌ای اندیشید اما با کمی همت از جانب مسئولان می‌توان با تشخیص درست و به‌هنگام این بلای خانمان‌برانداز از انجام ازدواجی بی‌سرانجام جلوگیری کرد...
گزارش از: مهسا رهنما، خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان


هیچ نظری موجود نیست: