ویروس پاپیلوم انسانی (اچ پی وی) که از آن به عنوان «زگیل تناسلی» هم یاد می‌شود، هنگام آمیزش جنسی از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود. این ویروس ممکن است خود به خود از بین برود و معمولاً هیچگونه نشانه یا عارضه‌ای به وجود نمی‌آورد، اما اگر درمان نشود و مدت زیادی در بدن فرد بماند، احتمال ابتلا به سرطان رحم را در زنان افزایش می‌دهد. برخی از انواع این ویروس به عنوان مهم‌ترین عامل سرطان دهانه رحم شناخته شده‌اند.
دختران جوان پیش از نخستین آمیزش جنسی می‌بایست برای پیشگیری از ابتلا به ویروس «HPV» از واکسن چهارگانه «گارداسیل» استفاده کنند. این واکسن که در سه نوبت به دختران جوان تزریق می‌شود، از زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی زنان که پیدایش آن به ویروس یاد شده ربط دارد، پیشگیری می‌کند.
انستیتو روبرت کُخ در آلمان توصیه کرده است که دختران در سنین ۹ تا ۱۴ سالگی از واکسن «گارداسیل» استفاده کنند. پیش از این دختران می‌بایست در سنین ۱۲ تا ۱۷ سالگی واکسن «گارداسیل» را تزریق کنند.
در آذرماه سال ۹۲ مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاری خبر داده بود که در ایران بیش از یک میلیون نفر به زگیل تناسلی مبتلا هستند. او به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفته بود: «این بیماری درمان سختی دارد و تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری است و آن هم فقط توسط واکسن انجام می‌شود. البته حتی یک عدد از این واکسن در ایران موجود نیست و افراد باید آن را از خارج از کشور تهیه کنند.»
اگر فرد به ویروس «HPV» آلوده شده باشد، واکسن «گارداسیل» در او اثر نمی‌کند. به این دلیل که سن آمیزش جنسی کاهش یافته، انستیتو روبرت کُخ توصیه کرده است که دختران در سنین ۹ تا ۱۴ سالگی برای مصونیت از آسیب ویروس «HPV» مایه‌کوبی شوند.
بر اساس پژوهش‌های انستیتو روبرت کُخ، ایمنی دختران جوان در سنین پایین‌تر نسبت به واکسن «گارداسیل» حساس‌تر است. به همین جهت دخترانی که تا ۱۳ سالگی با «گارداسیل» مایه‌کوبی می‌شوند، به مقدار کمتری واکسن نیاز دارند. (فقط دو نوبت) در حالی که در ۱۴ سالگی آن‌ها به سه نوبت واکسن «گارداسیل» نیاز دارند. در هر حال تا ۱۸ سالگی همه دختران جوان می‌بایست برای ایمنی در برابر ویروس «اچ پی وی» مایه‌کوبی شده باشند.
۷۰ درصد سرطان دهانه رحم در اثر آلودگی به ویروس «اچ پی وی» ۱۶ و ۱۸ اتفاق می‌افتد. مایه‌کوبی دختران جوان فقط می‌تواند به میزان ۷۰ درصد ابتلا به سرطان گردن رحم در اثر آلودگی به ویروس پاپیلوم انسانی را کاهش دهد. به همین جهت مایه‌کوبی حتی اگر به موقع انجام شده باشد، به هیچ‌وجه جایگزین دیگر روش‌های تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم نیست.
توصیه انستیتو کُخ اما منتقدانی هم دارد. برخی از کارشناسان می‌گویند هنوز چند سالی بیش نیست که «گارداسین» به بازار آمده و به همین دلیل هم نمی‌توان با قطعیت گفت مایه‌کوبی به موقع، تا چند درصد احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می‌دهد.
بر اساس تحقیقاتی که روی ۱۷ هزار دختر جوان انجام شده، واکسن «گارداسیل» مانع از تغییر  مخاط دهانه رحم می‌شود و به این ترتیب احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. اما هنوز از عوارض جانبی این دارو در درازمدت اطلاع دقیقی در دست نیست. در مجموع اما عوارض جانبی مایه‌کوبی «گارداسیل» خفیف است و معمولاً از درد، ورم، و سرخی ناحیه تزریق فراتر نمی‌رود.
به گفته انستیتو کُخ واکسیناسیون به موقع دختران جوان باعث ایمنی پسران و مردان جوان در برابر «زگیل تناسلی» هم می‌شود.
در ایران برخی از مردانی که به «زگیل تناسلی» مبتلا شده‌اند تلاش می‌کنند با لیزر درمانی این بیماری را درمان کنند. برخی هم از داروی نظافت برای درمان آن استفاده می‌کنند. اما تاکنون هیچکدام از این روش‌ها ثمربخش نبوده است.