فهرست داروهای ممنوعه در سفر حج چیست ؟ حجاج دو عدد عینک طبی بیاورند ؟

حمل چه داروهایی در سفر حج ممنوع است؟
مدیرکل حج و زیارت خوزستان با اشاره به آغاز سفرهای حج تمتع از27 شهریورماه، گفت: کشف مواد مخدر و قرص‌های روانگردان به هر میزانی به همراه زائران، در ایران موجب محرومیت زائر از سفر حج تمتع و جلوگیری از ادامه سفر وی می‌شود و در عربستان تاوان این اقدام اعدام خواهد بود.

ناصر حویزاوی اظهار کرد: کمتر از 20 روز دیگر سفرهای حج تمتع در استان خوزستان آغاز می‌شود و ضروری است زائران به توصیه‌های بسیار مهم در خصوص مسایل پزشکی و داروهایی که نباید به همراه داشته باشند، توجه کنند.

وی ادامه داد: بیمارانی که نیاز است داروهای تخصصی خود را در طول سفر حج به همراه داشته باشند، در صورتی که داروها جزو فهرست داروهای ممنوعه نباشد، می‌توانند با هماهنگی مدیر کاروان خود، داروها را به همراه بیاورند. فهرست داروهای ممنوعه در اختیار مدیران کاروان‌ها، پلیس فرودگاه و همچنین بر روی سایت سازمان حج و زیارت قرار دارد.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان افزود: همچنین داروهایی که در فهرست داروهای ممنوعه نیست و باید همراه بیماران باشد، باید دارای روکش و لفاف باشد، به طوری که نوشته‌های روی روکش یا قوطی دارو با نوع دارو مطابقت داشته باشد. زائران حتما دارو را تنها به میزان مورد نیاز خود در طول سفر به همراه آورند.

حویزاوی اظهار کرد: برخی زائران که از عینک طبی استفاده می‌کنند برای احتیاط یک عینک اضافی همراه خود بیاورند زیرا ممکن است عینگ گم شود یا در ازدحام جمعیت بشکند و تهیه عینکی دیگر نیز زمان‌بر است.

وی قرص‌های روانگردان، متادون و قرص‌های استامینوفن از جمله کدئین را از اقلام فهرست ممنوعه دارویی سفر حج عنوان کرد و گفت: مواد مخدر، قرص‌های روانگردان و حتی قرص‌های کدئین که نوعی مخدر به شمار می‌رود، به هر میزان و مقداری که در اختیار زائر باشد، تبعات بسیار بدی برای فرد به دنبال خواهد داشت. در صورتی که قبل از خروج از کشور، این اقلام در اختیار زائری کشف شود، فرد در هر سن و جنسیتی، به مقامات قضایی معرفی خواهد شد.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان عنوان کرد: در صورتی که داروهای مورد نیاز و تخصصی بیماران در فهرست داروهای ممنوعه باشد، از به همراه آوردن این داروها خودداری کنند. در نهایت، هیات پزشکی و مراکز درمانی عربستان موظف به تامین داروی مورد نیاز زائران بیمار است. مجددا تاکید می‌شود که زائران داروهای تخصصی خود را با هماهنگی مدیر کاروان، نسخه پزشک و در روکش داروی مربوطه همراه داشته باشند و در فرودگاه نیز به پلیس فرودگاه نشان دهند.

حویزاوی اظهار کرد: در طول سفر همه افراد شرعا، عرفا و قانونا ملزم به رعایت موازین بهداشت فردی هستند. اکیدا توصیه می‌شود که برای شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا از صابون استفاده کنند. همچنین وقتی از حرم به هتل باز می‌گردند حتما دست‌های خود را با صابون بشویند؛ تمامی رستوران‌ها در طول سفر دارای روشویی و صابون مایع هستند.