پس از ۲۵ سالگی، درهنگام آشفتگی ذهنی، فراموش‎کارتر خواهیم شد

پس از ۲۵ سالگی، درهنگام آشفتگی ذهنی، فراموش‎کارتر خواهیم شد )

حافظه‎ی افراد مسن تقریباً دو برابر بیش‎ از افراد جوان در هنگام حواس‎پرتی‎هایی مثل سخنان نامربوط و یا کلمات نوشته شده، دچار اختلال می‎شود.
این مقاله که در مجله‎ی «روان‎شناسی و پیری» منتشر شده، نتایج مطالعاتی است که بر روی  ۱۰۲ نفر از افراد بین  ۱۸ تا ۳۲ سال (میانگین سنی ۲۱ سال) و ۶۰ نفر از افراد بین ۶۴ تا ۸۲ سال (میانگین سنی ۷۱ سال) که در مجموعه‎ای از آزمایش‎های مربوط به حافظه و شناخت شرکت داشته‎اند، انجام شده است.
در این آزمایش از شرکت‎کنندگان خواسته شد تا فهرستی از کلمات را به‎خاطر سپارند. گروه آزمون جوان به‎طور متوسط تا ۸۱ درصد از کلمات را به‎خاطر سپرد و در مقایسه گروه آزمون مسن تنها ۶۷ درصد از کلمات را توانستند حفظ کنند.
در مورد حفظ کلمات نامربوط در فهرست، دقت گروه آزمون جوان به ۷۴ درصد کاهش و گروه آزمون مسن به ۴۶ درصد تقلیل یافت.
به‎گفته‎ی «رندی مارتین»، استاد روان‎شناسی در «دانشگاه رایس» و یکی از نویسندگان این مقاله: «تقریباً در همه‎ی آزمون‎های اجرا شده‎ی حافظه‎، کاهشی در میزان حافظه‎ی افراد بالای ۲۵ سال نشان داده شد. با ‎این‎حال این مطالعه برای اولین‎بار، به‎طور متقاعد‎کننده‎ای ، تأثیر دخالت‎های زیست محیطی را بر افراد مسن بیش‎از افراد جوان نشان داد».
مارتین امیدوار است که این پژوهش، باعث ترغیب انجام تحقیقات بیش‎تر در‎خصوص عملکرد مغز در‎هنگام حواس‎پرتی و آشفتگی ذهن شود.
وی می‎گوید: « این پژوهش از منظر مطالعه‎ی انعطاف‎پذیری عصبی (توانایی مغز در سازمان‎دهی مجدد خود پس‎از آسیب‎های تروماتیک یا اختلالات عصبی) و آزمایش بر روی بیماران صدمه‎ دیده‎ی مغزی، از اهمیت بسیاری برخوردار است».
«آزمون‎هایی که در این مطالعه اجرا شد، ابزار‎های مهمی در تعیین چگونگی تأثیر دخالت‎های زیست محیطی بر مغز هستند؛ زیرا اطلاعاتی حیاتی در درمان اختلالات عصبی، از جمله سکته‌‏ی مغزی و صدمات ناشی از ضربه‎ی مغزی ارائه می‎دهند».
محقق اصلی این مطالعه «کورین پتیگرو» است که در ‎حال حاضر دارنده‌‏ی مدرک فوق دکتری در بخش مغز و اعصاب است و در دانشکده‎ی پزشکی دانشگاه «جانز هاپکینز» مشغول به کار می‎باشد

هیچ نظری موجود نیست: