نظر شما درباره مخدرهای صنعتی چیست؟ .

نظر شما درباره مخدرهای صنعتی چیست؟

نظر شما مخاطبان در این خصوص چیست؟ آیا تا کنون از مخدرهای صنعتی استفاده کرده اید؟ از تبعات استفاده از این نوع مخدرها برای شفاف بنویسید.
آیا ترک اعتیاد از مخدرهای صنعتی آسان است؟ چرا این نوع مخدرها در کشور زیاد شده و دولت برای برخورد با این نوع مخدرها چه باید بکند؟ به نظر شما بیشترین خطر برای اعتیاد به مخدرهای صنعتی کجا جوانان را تهدید می کند؟

 طبق آماري که وزارت کشور ارائه داده هشتاد درصد افراد معتاد بعد از ترک دوباره به چرخه اعتياد باز مي‌گردند تا دوباره روي خط مرگ تدريجي حرکت کند. و باز هم بنا به گفته وزير کشور گردش مالي تنها مواد مخدر سنتي در ايران 3 ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود. گردشی که البته به جز ضرر و زیان 3 میلیارد دلاری برای کشور ضرر و زیان اجتماعی و فرهنگی بیشتری به همراه دارد و در واقع با دگیر کردن نیروی کار جوان بر ضرر اقتصادی می افزاید.

در هر حال نکته اینجاست که آمارها نشان از گرایش معتادان به مواد مخدر صنعتی که بسیار مضر تر هستند دارد. بر اساس آمار و اخبار رسیده، مصرف کنندگان در سالهاي اخير تمايل بيشتري به مصرف شيشه و هروئين پيدا کرده اند. مواد مخدري که مغز و سيستم هاي عصبي انسان را مختل مي‌کند و ترک آن شايد بيش از پنج سال به طول انجامد.

یکی از این مواد مخدر پرطرفدار ماری جوانا است.تجارت ماری جوانا به خصوص در پايتخت در چند سال گذشته رشدي تصاعدي داشته، اين ماده در بين جوانان و به خصوصي دانش آموزان و دانشجويان به سرعت جاي خود را باز کرده و جاي همنوع قديمي تر خود؛حشيش را گرفته است.
قابل کشت بودن اين گياه در خانه و عدم نياز به واردات آن از مرزها و نبود قوانين کيفري براي مقابله با ان تا چندي پيش، تجارت پرسود فروش ماري جوانا يا همان گل را در تهران پر رونق کرده است.

چند سال قبل مجمع تشخيص مصلحت نظام اين ماده را در ليست مواد مخدر جاي داد و دادگاه هاي ايران اجازه پيدا کردند بر عليه فروشندگان اين ماده حکم صادر کنند. آماري از ميزان کشفيات ماري جوانا منتشر نشده اما برآوردها درباره ميزان خريد و فروش اين ماده و همچنين مصرف آن در ايران نشان مي‌دهد که اين ماده در بالاي ليست مخدرهاي پرمصرف در پايتخت قرار دارد.
به تازگی نیز از ماده مخدر جدیدی رونمایی شده که هم خانواده ماری جوانا است.

K2 با نام ادويه (اسپايس ) يک ماده مخدر روانگردان شيميايي است که به صورت دودي يا بخور مورد سوء مصرف قرار مي‌گيرد.

اثرات ان مشابه با ماري جوانا ولي بسيار قويتر از ان است و گاهي به صورت ترکيب با ماري جوانا به عنوان مارجواناي مرغوب فروخته مي‌شود با استفاده از ترکيبات شيميايي به نام JWH-018 يا JWH-073، که در سال 1990 وارد بازار مواد مخدر شد ساخته مي‌شود.

اين ترکيبات شيميايي مشابه با ماده فعال THC، موجود در ماري جوانا است. به سختي مي‌توان علائم مصرف اسپايس را بيان کرد زيرا علائم مصرف ان در هر فرد متفاوت است اما به طور کلي مي‌توان گفت اثرات ان بسيار شبيه اما قويتر از ماري جوانا است.

انچه مسلم است اين ماده شيميايي روانگردان خطرناکي است که مصرف ان مي‌تواند توليد اضطراب، ضربان سريع قلب، افزايش خطرناک در فشار خون و استفراغ به پارانويا و توهم شديد بدهد.

در چند وقت اخیر بسته هاي ماده مخدر اسپايس در تهران رويت شده است و گويا توسط مسافران از خارج وارد شده است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران با تشريح ماده مخدر جديد«گل»در کشور؛ نسبت به گياهان معطري که مسافران وارد ايران مي‌کنند، هشدار داد ه و گفته :‌ تاکنون گزارش رسمي از ميزان مصرف ماري‌جواناي صنعتي توليد اسرائيل در ايران منتشر نشده است.

صابري زفرقندي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران با اشاره به ترکيبات جديدي که به صورت صنعتي و با خواص حشيش توليد و توزيع شده است، گفته: هر چند درمانگران اعتياد شاهد بروز علائم شديد رواني متعاقب مصرف ترکيبات جديد در بين مراجعان به مرکز درماني خود هستند ولي تاکنون گزارشي رسمي و معتبر در مورد ميزان مصرف مواد مخدر حشيش و يا ماري جواناي صنعتي در ايران منتشر نشده است، ليکن در برخي از کشورهاي جهان و از جمله کشورهاي همسايه ايران شيوع قابل توجه آن در بين نوجوانان گزارش شده است.

وي يادآور شده: متاسفانه سوداگران مواد مخدر براي به دست آوردن بازار پُرسود فروش، مواد مخدر پُرخطر را با نام‌هاي جديد و بسته بندي‌هاي گمراه کننده عرضه مي‌کنند مثلاً در ايران ترکيبي به نام "گل” به جايگزين حشيش و يا در کنار مصرف مواد محرک مثل شيشه در ميان معتادان رواج پيدا کرده است. همين امر باعث شده است تا برخلاف گذشته، شروع به مصرف مواد مخدر با مواد پُرخطر باشد و اين يعني اينکه بايد جامعه شاهد باشد تا سن تظاهرات جسمي و رواني به اعتياد کم شود و يا به عبارتي سن اعتياد شديد و يا اصطلاحاً سن آخر خطي شدن معتادان پايين بيايد.

هیچ نظری موجود نیست: