مخالفت وزارت‌بهداشت با اتاق‌های تزریق امن

مخالفت وزارت‌بهداشت با اتاق‌های تزریق امن

اجرای طرح «اتاق‌های تزریق امن» در حالی با مخالفت وزارت بهداشت مواجه شد که مرگ نزدیک به ۳۰۰۰ معتاد در سال گذشته و افزایش احتمال شیوع ایدز در میان جامعه و معتادان پرخطر، این تصمیم وزارت بهداشت را با چالشی جدی مواجه می‌کند.
 این روزها کم نیستند معتادان بی‌خانمانِ ژنده‌پوش و کارتن خواب‌هایی که در گوشه و کنار خیابان‌ها، پیاده‌روها و کوچه‌ها، در حاشیه نگاه کودکان، زنان، مردان، عابران و رهگذران، در گوشه‌ای کز کرده‌اند و غرق در بازی سرنگ و خون‌اند؛ معتادانی که دیدن هر روزه آن‌ها و یا سرنگ و زرورق‌ باقی مانده از آن‌ها در برخی محله‌ها و مناطق شهری، جزو تصاویر روزمره بچه‌مدرسه‌ای‌ها، زنان و مردان عابر در معابر این محله‌ها شده است. معتادانی که حضور و استعمال مواد مخدرشان در ملاءعام تبدیل به معضلی برای مسئولان شهری و دیگر دستگاه‌ها شده است و حل آن، تنها در گروی نگاهی جامع و کلی نگر است...

چندی پیش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری از اجرای فاز مطالعاتی طرحی خبر داد که نشان دهنده توجه بیشتر این ستاد به بهره‌گیری از روش‌های به روز و مدرن و جدا شدن از روش‌ها و نگرش‌های سنتی و قدیمی داشت؛ طرح «تاسیس اتاق‌های تزریق امن» طرحی بود که در ابتدای پرده برداری از فاز تحقیقاتی آن نیز، موضع‌گیری‌های متفاوتی را برانگیخت ولی رفته رفته با تبیین اهداف آن، لزوم اجرایی شدن آن بیش از پیش آشکار شد.

ایجاد اتاق‌های تزریق امن، از جمله طرح‌هایی بود که با الگو برداری از کشورهای موفق در کنترل اعتیاد و درمان معتادان، امید به کاهش آمار مرگ و میر معتادان بر اثر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌داد؛ طرحی که همزمان با موج بازگشت مصرف هروئین درکشورمان نیز، می‌توانست همچون سدی، در برابر خیزش موج ابتلا به ایدز، هپاتیت و دیگر بیماری‌های عفونی در میان معتادان پرخطر و حتی جامعه مقاومت کند.

لزوم اجرای این طرح در حالی بیش از پیش آشکار می‌شود که نیم نگاهی به آمار معتادان پرخطر و کارتن‌خواب‌های شهری و حاشیه‌ای در شهرهای بزرگ کشور داشته و آمار مرگ نزدیک به 3 هزار نفر در سال گذشته به دنبال سوءمصرف مواد مخدر را مدنظر قرار دهیم؛ مساله‌ای که این روزها و همزمان با افزایش مصرف هروئین در کشور و افزایش استفاده از سرنگ تزریق و بالتبع بالارفتن احتمال شیوع بیماری‌های عفونی، اجرای آن بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

اما متاسفانه پس از پیگری‌های انجام شده در خصوص تاریخ شروع اجرای این طرح، با خبر شدیم که در آخرین جلسه کمیته درمان برگزار شده، پنبه این طرح زده شده و اجرای آن متوقف شده است این در حالی است که دکتر فرید براتی سده، در تشریح آخرین تصمیم‌های گرفته شده در خصوص تاسیس اتاق‌های تزریق امن برای معتادان بی‌خانمان و کارتن‌خواب می‌گوید: در آخرین جلسه برگزار شده در کمیته درمان و در خصوص تصمیم گیری تاسیس اتاق‌های تزریق امن برای معتادان بی‌خانمان، متاسفانه علی‌رغم موافقت ستاد مبارزه با مواد مخدر، دستگاه‌های عضو و دیگر اعضای این کمیته، وزارت بهداشت با تاسیس این اتاق‌های امن موافقت نکرد.

وی با اشاره به مخالفت معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با این طرح گفت: متاسفانه آقای آقاجانی در این جلسه عنوان داشت که با توجه به اینکه ممکن است در مواردی، استعمال مواد ناخالص به مرگ معتادی ختم شود، این وزارتخانه با راه‌اندازی این اتاق‌های امن مخالف است.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با انتقاد از مخالفت وزارت بهداشت با این طرح افزود: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود تا این طرح در سه مرحله به اجرا درآید ولی متاسفانه با مخالفت وزارت بهداشت، این طرح عقیم ماند.

مخالفت وزارت بهداشت و درمان با اجرای طرح ایجاد اتاق‌های تزریق امن، به بهانه مرگ برخی از معتادان بی‌خانمان بر اثر مصرف مواد ناخالص، در حالی رخ می‌دهد که به جز آمار پزشکی قانونی مبنی بر مرگ نزدیک به 3 هزار نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در سال گذشته که هشداری جدی برای مسئولان وزارت بهداشت و ودیگر مسئولان برای پیشگیری از این میزان مرگ و میر است، این روزها خبرهایی از آغاز به کار اتاقک‌های تزریق توسط مواد فروشان به گوش می‌رسد! اتاقک‌های تزریقی که در برخی مناطق حاشیه شهری ایجاد شده و معتادان بدون اینکه فرد تزریق کننده در این اتاقک را ببینند، دست خود را از دریچه این اتاقک وارد می‌کنند و فرد ناشناس، اقدام به تزریق مواد مخدر می‌کند!

هیچ نظری موجود نیست: