خانواده درمانی جایگزین کمپ ترک اعتیاد شود

هنوز یک شیوه ‏استاندارد برای ترک اعتیاد به دست نیامده است. گواه این مساله ترک اعتیاد درصد کمی از ‏مراجعان به این کمپ‌ها و نرخ بالای بازگشت اعتیاد افراد است.

به گزارش ریسک نیوز جعفری بای محقق و آسیب‌شناس اجتماعی می‌گوید: اعتیاد به‌عنوان یک آسیب جدی ‏اجتماعی که روز به روز منشا مشکلات بسیار زیادی در جامعه شده است، از دو جهت ‏نگران کننده است. اول اینکه رشد فزاینده محرک‌های توهم‌زای صنعتی می‌تواند تهدیدی ‏برای همه شهروندان باشد و از جهت دیگر موضوع رشد اعتیاد در جامعه زنان مطرح ‏است، به‌گونه‌ای که اعتیاد در حوزه محرک‌های صنعتی ماهیت کاملا زنانه‌ای پیدا کرده ‏است.

 به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داد: امروزه کمپ‌های ترک اعتیاد با خطا و آزمایش روبه‌رو هستند و هنوز یک شیوه ‏استاندارد برای ترک اعتیاد به دست نیامده است. گواه این مساله ترک اعتیاد درصد کمی از ‏مراجعان به این کمپ‌ها و نرخ بالای بازگشت اعتیاد افراد است. اما آنچه تجربه جهانی ‏نشان می‌دهد این است که مناسب‌ترین شیوه برای ترک اعتیاد، روش خانواده تراپی یا ‏خانواده درمانی است.

‏این محقق و آسیب‌شناس اجتماعی تصریح کرد: امروزه در دنیا برای ترک اعتیاد ابتدا به ‏سراغ خود معتاد نمی‌روند بلکه در اولین گام برای بهبودی وی، عناصر پیرامون او را ‏آموزش می‌دهند و از آنها کمک می‌گیرند. مسلما اگر خانواده آموزش دیده باشد به دلیل ‏ارتباط مستمری که با فرد معتاد دارد می‌تواند بهترین عنصر و بازوی محرک در جهت ‏بهبود حال وی باشد. به عبارت دیگر اگر خانواده‌های معتادان بتوانند به صورت فنی، ‏شیوه تعامل با او را یاد بگیرند بعد از آن جامعه نیز از چنین توانایی برخوردار خواهد شد. ‏همچنین خانواده در بقای پاکی و عدم بازگشت اعتیاد، بسیار اثربخش خواهد بود.‏

بای با انتقاد از اینکه بخشی از افکار عمومی همچنان براین باور است که اعتیاد قابل ‏درمان نیست، گفت: با وجود تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های گسترده در سال‌های اخیر، عده‌ای معتقدند که فرد معتاد قادر به ترک اعتیاد خود نیست و این نشان می‌دهد باید اطلاع‌رسانی و فعالیت در این زمینه بیشتر تا در نهایت منجر به اصلاح افکار عمومی شود. باید ‏به دنبال راهی بود تا شهروندان با مشاهده صحنه‌های دلخراش پدیده شوم اعتیاد، مسئولانه ‏برخورد کنند و برای کمک به معتاد با او همکاری و مشارکت داشته باشند تا شرایط ‏بازگشت اعتیاد به حداقل برسد. این هدف را می‌توان این صورت اجرایی کرد که قبح و ‏زشتی اعتیاد در جامعه حفظ شود و برای همه به خصوص جوانان و نوجوانان زشتی اعتیاد ‏پررنگ‌تر از قبل شود.


هیچ نظری موجود نیست: