گل های پرپر کننده.

گل های پرپر کننده

تهران- ایرنا- تجارت گل به خصوص در پایتخت در چند سال گذشته رشدی تصاعدی داشت، این ماده در بین جوانان و به خصوصی دانش آموزان و دانشجویان به سرعت جای خود را باز کرد و جای همنوع قدیمی تر خود؛حشیش را گرفت.

روزنامه «ابتکار» طی گزارشی نوشته است: قابل کشت بودن این گیاه در خانه و عدم نیاز به واردات آن از مرزها و نبود قوانین کیفری برای مقابله با آن تا چندی پیش، تجارت پرسود فروش ماری جوانا یا همان گل را در تهران پر رونق کرد.

چند سال قبل مجمع تشخیص مصلحت نظام این ماده را در لیست مواد مخدر جای داد و دادگاه های ایران اجازه پیدا کردند علیه فروشندگان این ماده حکم صادر کنند. آماری از میزان کشفیات ماری جوانا منتشر نشده است، اما برآوردها درباره میزان خرید و فروش این ماده و همچنین مصرف آن در ایران نشان می دهد که این ماده در بالای لیست مخدرهای پرمصرف در پایتخت قرار دارد. به گفته «زهرا منفرد» جامعه شناس که تحقیقاتی در زمینه مصرف این ماده در تهران داشته جامعه فروشندگان گل در پایتخت چند برابر شده، به خاطر سود بسیار بالا و خطر کمتری که خرید و فروش آن نسبت به مخدرهای دیگر دارد. وی می گوید: این ماده در استان هایی مانند کرمان، گیلان، خراسان و حتی شهرهای استان تهران کشت می شود و فروشندگان با خرید عمده ماریجوانا از مزرعه داران آن را به پایتخت منتقل می کنند، در تهران نیز در گلخانه ها گل کشت می شود.

شکل مصرف آن طوری است که مصرف کننده نیاز به ماری جوانای قوی تری دارد تا همان سرخوشی را احساس کند و فروشندگان برای برآورده کردن این نیاز مشتری ها، از مواد شیمیایی استفاده می کنند. موادی که گفته می شود آثار سوئی بر روی مصرف کننده ها خواهد گذاشت. به گفته دکتر «محمدرضا یزدان نیاز» تغییر نام ماری جوانا به گل در ایران بیشتر به خاطر وارد کردن ماده مخدر اسپایس که یک کانابیس صنعتی است می باشد شاهدانه صنعتی (ماری جوانای مصنوعی ) بسیار قویتر از ماری جوانای طبیعی است البته همه مخدری هایی که با نام گل در بازار ایران است از ترکیبات کانابیس های صنعتی نیست و از هر 100 ماده ای که به اسم گل در بازار به فروش می رسد حدود 30 تا 40 درصد آنها دارای مقداری کانابیس های صنعتی است. البته این روند یک روند تدریجی برای خارج کردن ماری جوانای طبیعی از بازار مواد مخدر و شروع ورود کانابیس های صنعتی است جوانانی که از مخدر گل استفاده می کنند، به خصوص انواعی که دارای کانابیس های صنعتی است به سرعت با آن نشئه می شود و مدت طولانی تر این سرخوشی در انها باقی می ماند بعضی از فروشندگان مواد مخدر به ماری جوانا کمی مخدر اسپایس (کانابیس صنعتی ) می زنند و به نام ماری جوانای مرغوب یا گل می فروشند.
 حتی کسانی که از قبل ماری جوانا مصرف می کردند و با آن اشنا بودند وقتی مخدر گل می خرند و کریستال های ریزی را روی آن می بینند با این تفکر که این کریستال ها همان THC است فکر می کنند به به چه ماری جوانای مرغوبی است در صورتی که این فرم کریستال ها فقط در نوع ماری جوانای جی 13 و کش افغان و انواع ماری جوانای مصنوعی دیده می شود و فعلا در ایران هم هیچ کس قادر به کشت ماری جوانای G13 نیست و این فرم فعلا در ایران وجود ندارد و اگر ماری جوانای جی سیزده با نام مخدر گل در ایران به فروش برود حتما منشا ان وارداتی است زیرا جی سیزده استفاده دارویی دارد و به راحتی از هر کشوری می توان انرا خرید. مقدار کمی از مواد شیمیایی که به ماری جوانای طبیعی اضافه می شود قدرت سرخوشی انرا چندین برابر می کند و برای خود مشتری خاص و بازار جدیدی را ایجاد می کند زیرا افرادی گه از ماری جوانای الوده با کانابیس صنعتی با نام جدید گل استفاده کرده اند دیگرمصرف ماری جوانای طبیعی در انها سرخوشی زیادی نمی دهد به علاوه انکه خود ماده شیمیایی کانابیس صنعتی بسیار اعتیاد اور است دلالان درست کاری را می کنند که قبلا با کراک و هروئین در ایران انجام دادند و در ابتدای ورود کراک به بازار مواد مخدر همه بر این باور غلط معتقد شدند که کراک بهتر از هروئین است و اعتیاد ندارد ودیدیم چه شد.



* ماده مخدر اسپایس چیست

برای اولین بار در سال 2002 یک ماده گیاهی خوش بو کننده هوا به نام ادویه (اسپایس ) وارد بازار شد این ماده که در ابتدا ادعا می شد صد در صد گیاهی است بعدا مشخص شد داری فرمول و اثراتی مشابه با ماده مخدر تی اچ سی THC است که در مواد مخدر مثل حشیش و کتامین و ماری جوانا وجود دارد. این ماده شیمیایی که قبلا توسط دانشمندان برای بررسی اثرات سیستم کانابینوئید در مغز انسان ساخته شده بود عده ای دلال مواد مخدر فرمول ساخت آن را به دست اوردند. در واقع اسپایس برگ های خشک شده گیاهان معطر و سنتی به رنگ های مختلف است که با ماده شیمیایی UH-210 آغشته شده است.

K2 با نام ادویه (اسپایس ) یک ماده مخدر روانگردان شیمیایی است که به صورت دودی یا بخور مورد سوء مصرف قرار می گیرد. اثرات آن مشابه با ماری جوانا ولی بسیار قویتر از آن است و گاهی به صورت ترکیب با ماری جوانا به عنوان مارجوانای مرغوب فروخته می شود با استفاده از ترکیبات شیمیایی به نام JWH-018 یا JWH-073، که در سال 1990 وارد بازار مواد مخدر شد ساخته می شود. این ترکیبات شیمیایی مشابه با ماده فعال THC، موجود در ماری جوانا است. به سختی می توان علائم مصرف اسپایس را بیان کرد زیرا علائم مصرف ان در هر فرد متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت اثرات ان بسیار شبیه ولی قویتر از ماری جوانا است. هنوز اثرات و عوارض مصرف طولانی ان مورد بررسی قرار نگرفته است و ما هیچگونه اطلاعی از عوارض مصرف اسپایس بر روی انسان نداریم. تست های برروی موش انجام گرفته است اما عملا هیچ گونه بررسی برروی انسان انجام نشده است.اما انچه مسلم است این ماده شیمیایی روانگردان خطرناکی است که مصرف ان می تواند تولید اضطراب، ضربان سریع قلب، افزایش خطرناک در فشار خون و استفراغ به پارانویا و توهم شدید. بدهد که زیاد برای مصرف کننده دلپذیر نیست، اما گاهی اوقات هذیان ها و حالت اضطراب و اشفتگی ان چنان زیاد است که احتیاج به بستری شدن مصرف کننده ها می شود.از نوامبر سال 2010 طیق اقدام مدیریت اجرای مواد مخدر (DEA) امریکا داشتن و یا فروش پنج ماده شیمیایی که یکی از انها اسپایس است در امریکا ممنوع است. ادعای طبیعی بودن این مواد و ارزانی ان باعث شد اسپایس به سرعت در بین طبقه جوانان و سربازان امریکا محبوب شود طبق امار 43 در صد از جوانان دبیرستانی حداقل یک بار اسپایس را تجربه کرده اند.



* اسپایس در تهران

به تازگی بسته های ماده مخدر اسپایس در تهران رویت شده است و گویا توسط مسافران از خارج وارد شده است.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح ماده مخدر جدید«گل»در کشور؛ نسبت به گیاهان معطری که مسافران وارد ایران می کنند، هشدار داد و گفت: تاکنون گزارش رسمی از میزان مصرف ماری جوانای صنعتی تولید اسرائیل در ایران منتشر نشده است.صابری زفرقندی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به ترکیبات جدیدی که به صورت صنعتی و با خواص حشیش تولید و توزیع شده است، گفت: هر چند درمانگران اعتیاد شاهد بروز علائم شدید روانی متعاقب مصرف ترکیبات جدید در بین مراجعان به مرکز درمانی خود هستند ولی تاکنون گزارشی رسمی و معتبر در مورد میزان مصرف مواد مخدر حشیش و یا ماری جوانای صنعتی در ایران منتشر نشده است، لیکن در برخی از کشورهای جهان و از جمله کشورهای همسایه ایران شیوع قابل توجه آن در بین نوجوانان گزارش شده است.دبیر علمی دوره های آموزش درمان های سوء مصرف مواد ویژه پزشکان و روانشناسان در دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران، ادامه داد: سه کشور آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی منشاء و محل اصلی تولید ماری جوانای صنعتی هستند و ویژگی اصلی حشیش های صنعتی علاوه بر عوارض حشیش هایی که به شکل طبیعی از گیاه شاهدانه به دست می آید علائم شدید روان پریشی و ابتلا به جنون و در برخی گزارش ها کما و مرگ است.وی یادآور شد: متاسفانه سوداگران مواد مخدر برای به دست آوردن بازار پُرسود فروش، مواد مخدر پُرخطر را با نام های جدید و بسته بندی های گمراه کننده عرضه می کنند مثلاً در ایران ترکیبی به نام “گل” به جایگزین حشیش و یا در کنار مصرف مواد محرک مثل شیشه در میان معتادان رواج پیدا کرده است. همین امر باعث شده است تا برخلاف گذشته، شروع به مصرف مواد مخدر با مواد پُرخطر باشد و این یعنی اینکه باید جامعه شاهد باشد تا سن تظاهرات جسمی و روانی به اعتیاد کم شود و یا به عبارتی سن اعتیاد شدید و یا اصطلاحاً سن آخر خطی شدن معتادان پایین بیاید.صابری زفرقندی در پاسخ به سوال تسنیم، در مورد راه های ورود ترکیبات صنعتی جدید به کشور خاطرنشان کرد: در بررسی محل تهیه اینگونه مواد نیز مشخص می شود که متاسفانه در برخی از موارد اینگونه مواد از مجاری ورودی رسمی و از طریق مسافران وارد کشور شده است. بنابر این مسئولان انتظامی در مورد هرگونه ترکیبی که به نام گیاهان معطر و یا گیاهان خوشبوکننده همراه مسافران است حساسیت لازم را داشته باشند. همچنین، بهترین مکان برای عرضه انواع ترکیبات حشیشی در قالب معطر کننده ها می تواند عطاری ها باشد که علاوه بر دستگاه های نظارتی متولیان و صاحبان عطاری ها نیز باید در این زمینه کاملاً هوشیار باشند

هیچ نظری موجود نیست: