هشدار ستاد مبارزه با مواد مخدر: تریاک از همیشه ارزان‌تر شد

به دلیل برداشت حداکثری از زمین‌های زیرکشت خشخاش در افغانستان

قیمت تریاک به پایین‌ترین حد خود رسید

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان و اشتغال بیش از ۴۱۱ هزار افغانی در این بخش، از کاهش قیمت تریاک به پایین‌ترین حد خود و ادامه داشتن افزایش کشت در افغانستان خبر داد.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان و اشتغال بیش از ۴۱۱ هزار افغانی در این بخش، از کاهش قیمت تریاک به پایین‌ترین حد خود و ادامه داشتن افزایش کشت در افغانستان خبر داد.

اسدالله هادی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به آخرین گزارش ارائه شده توسط نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان اظهار داشت: طبق آخرین گزارش منتشر شده از سوی آمریکایی‌ها که پس از پایان عملیات نظامی این کشور در افغانستان توسط جان ساپکو رئیس دفتر بازرسی ویژه ارتش آمریکا، اعلام شد، تصریح شده است در طول 13 سالی که آمریکایی‌ها در افغانستان حضور داشتتند، حدود 7 میلیارد دلار برای تغییر کشت، معیشت بدیل، کاهش و توقف کشت خشخاش هزینه کرده‌‌اند، این درحالی است که خود آمریکایی‌ها اذعان دارند علی رغم این هزینه‌های انجام شده، نه تنها موفقیتی حاصل نشده، بلکه کشت مواد مخدر در افغانستان به چند برابر قبل نیز افزایش یافته است.

تکذیب ادعای هزینه 7 میلیارد دلاری آمریکایی‌ها برای کشت جایگزین در افغانستان

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: البته مقامات کشور افغانستان پس از ارائه این گزارش، با تکذیب ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر هزینه کردن 7 میلیارد دلار به منظور تغییر کشت، معیشت بدیل و…، رقم هزینه کرد کشور آمریکا را در حدود 150 میلیون دلار عنوان کردند؛ حتی افسر اطلاعاتی افغانستان در دفتر ابتکار سه جانبه ایران، پاکستان و افغانستان در مبارزه با مواد مخدر نیز به این موضوع تاکید داشت.

افغانستانِ امروز، بیشترین سطح کشت مواد مخدر در طول 13 سال گذشته را تجربه می‌کند

وی با بیان اینکه افغانستانِ امروز، بیشترین سطح کشت مواد مخدر در طول 13 سال گذشته را تجربه می‌کند، گفت: امسال 260 هزار هکتار از مزارع افغانستان به زیر کشت مواد مخدر رفته است و حتی کشت مواد مخدر در استان‌هایی که در گذشته علاقه‌ای به کشت این مواد نداشتند، رواج یافته است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: برداشت حداکثری از زمین‌های زیرکشت خشخاش در افغانستان و گستردگی سطح زیر کشت این ماده مخدر در این کشور باعث شده است که امروز قیمت تریاک به پایین‌ترین حد موجود خود در چندسال اخیر برسد.

اشتغال بیش از 411 هزار افغانی در حوزه کشت، تولید و تجارت مواد مخدر در افغانستان

هادی نژاد افزود: در گزارش آمریکایی‌ها تاکید شده است که بیش از 411 هزار نفر در کشت، تولید و تجارت مواد مخدر در کشور فعالیت دارند و این به معنی اشتغال و امرار معاش 411 هزار نفر افغانی در این بخش است. این در حالی است که اغلب کشورهای دنیا، توانایی تولید 411 هزار شغل و تغییر معیشت این تعداد را ندارند.

وی گفت:‌ در محاسبات صورت گرفته مشخص شد که این مشاغل، ماهانه به طور متوسط 411 میلیارد تومان عایدی برای صاحبانشان دارند.

مقامات افغان، به حفظ شرایط موجود راضی هستند/ کشت مخدر در افغانستان افزایش می‌یابد

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال که آیا روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان و اقدامات آتی آن، ممکن است به کاهش تولید مواد مخدر در این کشور بیانجامد یا خیر، گفت‌: در تماس‌هایی که با یکی از افسران اطلاعاتی افغانستان داشتم، همین مساله را مطرح کردم و از وی جویای وضعیت کشت مواد مخدر در افغانستان پس از خروج آمریکایی‌ها شدم که این افسر اطلاعاتی عنوان کرد «آینده افغانستان را بهتر از وضعیت فعلی نمی‌توانیم ببینیم، چرا که در داخل افغانستان نیز مخالفانی وجود دارند که از همکاری ایران، پاکستان و افغانستان در زمینه مبارزه با مواد مخدر ناراضی هستند.» لذا چشم انداز مقامات افغانستانی این است که اگر همین شرایط موجود، حفظ شود، آن‌ها راضی خواهند بود ولی پیش بینی می‌شود که کشت مواد مخدر در افغانستان افزایش پیدا کند.

هادی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نیروهای آمریکایی در مناطق و استان‌هایی که کشت مواد مخدر در آن‌ها انجام می‌شد حضور داشتند و خودشان هم مدعی مبارزه با کشت مواد مخدر در این مناطق بودند، بالطبع با خروج نیروهای آمریکایی، کشت مواد مخدر در افغانستان افزایش خواهد داشت و روند صعودی به خود خواهد گرفت.  شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸                       

هیچ نظری موجود نیست: