خانواده‌ها، ارزشمندی تنظیم هیجانی را به فرزندان خود بیاموزند

خانواده‌ها، ارزشمندی تنظیم هیجانی را به فرزندان خود بیاموزند
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی گفت: مهارت‌های تنظیم هیجان به نوجوانانی که درمعرض فشارهای روحی جدی هستند می آموزد چگونه با مشکلات خود برخورد کنند.
دکتر حامد اختیاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین با اشاره به فشارهای جدی روحی مانند کنکور یا جدایی والدین بر روی نوجوانان، اظهار داشت: دو مسیر اصلی در مورد این افراد وجود دارد که اولین آن این است که به آنها این اطلاعات داده شود که هیچ ماده شیمیایی و گیاهی در دنیا وجود ندارد که بتواند این حالت آنها را تغییر دهد.
 
وی ادامه داد: نوجوانانی که در معرض فشارهای روحی هستند باید این اطلاعات را دریافت کنند که هیچ خاصیتی برای اصلاح احوال آنها در مواد شیمیایی و گیاهی وجود ندارد و آنها نباید هیچ امیدی به این مواد داشته باشند. ضمن اینکه این مواد مشکلات و عوارض زیادی برای آنها دارد و با توجه به اینکه آنها در شرایط استرس قرار دارند اگر از این مواد استفاده کنند، به راحتی دچار وابستگی خواهند شد.
 
این پژوهشگر حوزه مطالعات اعتیاد مسیر دوم برای محافظت از نوجوانان تحت فشار روحی را یادگیریی مهارت تنظیم هیجانی ذکر کرد و افزود: نوجوانی و جوانی که تحت فشار قرار دارد باید یاد بگیرد که هیجان خود را مدیریت کند. در واقع همه بچه ها باید یاد بگیرند همان طور که توان عضلانی مهم است توان تنظیم هیجان نیز اهمیت دارد و ارزشمند است.
 
وی با بیان اینکه اگر فرد این مهارت را بیاموزد می تواند در شرایط استرس هیجانات خود را کنترل کند، خاطرنشان کرد: می توان بچه ها را از ابتدا به گونه ای تربیت کرد که از همان سال های اول زندگی هیجانات و احساسات خود را بشناسند به این صورت در سال های بعد می توانند این هیجانات را کنترل کنند. اما تجربه نشان می دهد که آموزش این مهارت ها در سنین بالاتر هم می تواند کارآمد و مثمر ثمر باشد.
 
اختیاری به وظیفه مدارس در خصوص برخورد با دانش آموزان تحت فشار گفت: واقعیت این اسست که مدرسه نمی تواند معجزه کند. البته حضور یک مشاور خبره و متخصص که در مدت چند ماه هر هفته با دانش آموز صحبت کند، مشکلات او را بشنود و از تکنیک های روان درمانی استفاده کند، می تواند موثر باشد اما اینکه تصور کنیم برخوردهای آنچنان و توجه بیشتر معلمان و اولیای مدرسه به این قبیل دانش آموزان می تواند تاثیر زیادی باشد باشد اشتباه است.
 
وی تصریح کرد: خانواده باید در قدم اول ارزشمندی مهارت تنظیم هیجانی را به فرزند خود بیاموزد و سپس به او این مهارت ها را منتقل کند اما مشکل اینجاست که بسیاری از خانواده ها هم این مهارت ها را آموزش ندیده اند و به ارزشمندی آن واقف نیستند.
سه شنبه, 01 بهمن 1392 

هیچ نظری موجود نیست: