meth messes up brains of youths far more than those adults اعتیاد به ماده مخدر شیشه (متامفتامین ) اثرات مخربتری بر مغز جوانان نسبت به بالغین دارد

اعتیاد به ماده مخدر شیشه (متامفتامین ) اثرات مخربتری بر مغز جوانان نسبت به بالغین دارد
یک پژوهش بین المللی نشان داد که مصرف ماده مخدر مت آمفتامین (شیشه) به مغزجوانان بیشتر از بزرگسالان آسیب می رساند .
اعتیاد به ماده مخدر متامفتامین در جوانان باعث  ایجاد تغییرات بیشتری در بخش کنترل کننده اجرایی مغز  (executive function)  نسبت به بزرگسالان می شود . به این علت مصرف متامفتامین (شیشه ) اثرات مخربتری بر روی  مغز جوانان دارد 

در این پژوهش که یکی از جامع ترین مطالعات در نوع خود بوده است دکتر کیون لیو (Kyoon Lyoo,M.D, ph.D) و همکارانش در دانشگاه Ewhaw ، مغز 111 نوجوان و 114 بزرگسال را  در شهر سئول کره جنوبی  اسکن کرده و مورد بررسی قرار دادند .

در میان افراد نوجوان 51 نفر مصرف کننده مزمن مت آمفتامین (شیشه ) وجود داشت ، در حالیکه 60 نفر باقیمانده هیچگونه ماده مخدری مصرف نمی کردند و در میان بزرگسالان نیز54 نفر مصرف کننده و 60 نفرعادی بوده اند .

این پژوهش در نشریه آنلاین روانپزشکی مولکولی (Molecular Psychiatry online) به چاپ رسیده است. دکتر پری اف رنشاو (Perry F.Renshaw,M.D,phD,M.B.A) محقق و پروفسور روانپزشکی دانشگاه یوتا استار (university of Utah ustar) ، که دستیار این پژوهش بوده است می گوید: " نتایج نشان می دهد که احتمالاً مصرف مقدار کمی از مت آمفتامین صدمه بسیار بزرگی را به مغز نوجوانان و جوانان (adolescent) وارد می کند اگرچه معمولاً جوانان مقدار کمتری نسبت به بزرگسالان مصرف می کنند".

در این پژوهش که بر روی  نوجوانان و بزرگسالان معتادان مزمن به مخدر  مت آمفتامین (شیشه ) در کره جنوبی انجام گرفت ، بررسی اسکن مغز(MRI) نشان داد که ضخامت ماده خاکستری قشر فرونتال مغز نوجوانان یعنی ناحیه ای از مغز که توانایی مستقیم انسان برای سازماندهی ، نتیجه گیری و بخاطر آوردن چیزها (که عملیات اجرایی (executive function) نامیده می شوند) را بعهده دارد ، کاهش  بیشتری نسبت به بالغین داشته است .

 نوع متفاوتی از MRI به نام تصویر برداری تنسور انتشار (Diffusion Tensor Imaging-DTI)درجاتی از  تغییرات ماده سفید مغز را در  نوجوانان را نشان داده است   و اینگونه تفسیر می شود که احتمالاً نورون ها یعنی سلول های عصبی که اطلاعات را از طریق سیگنال های الکتریکی از یک قسمت از مغز به قسمت دیگر رله می کنند ، صدمه دیده اند . همچنین مشاهده شده است که ماده سفید و خاکستری مغز مصرف کنندگان مزمن بزرگسال مت آمفتامین ، کمتر از مصرف کنندگان نوجوان صدمه دیده اند .

دکتر کیون لیو می گوید : " این مایه تأسف است که مت آمفتامین به آن بخشی از مغز آسیب می رساند که هنوز هم در افراد جوان در حال رشد و توسعه است و این برای توانایی شناختی آنها بسیار اهمیت دارد . آسیب به آن بخش از مغز مخصوصاً مشکل آفرین است زیرا توانایی نوجوانان برای کنترل رفتارهای پر خطر کمتر از بزرگسالان است . یافته ها جدید  ممکن است مسائل شدید رفتاری و افزایش مصرف مجدد بعد از ترک را  که  در نوجوانان معتاد به مواد مخدر شایع است را توجیه کنند " .
مت آمفتامین (شیشه) یکی از گسترده ترین ماده مخدر سوء مصرف شده در آسیا است . مصرف متامفتامین در کشور  آمریکا نیز امروزه  به یک مشکل جدی تبدیل شده است .

دکتر رنشاو می گوید : " یک دوره بحرانی رشد مغز برای توابع خاص وجود دارد و به نظر می رسد نوجوانان و جوانانی که از مت آمفتامین سوء استفاده می کنند در معرض خطر بزرگی برای انحراف از این عملکرد مغز هستند . این نتایج نشان می دهد که  جلوگیری از  مصرف و اعتیاد به مخدر شیشه در بین جوانان و نوجوانان بسیار مهم و ضروری است و بهتر است  بچه های خود را از مواد مخدر حفظ کنیم "
.

مروری بر کتاب «ژن خدا: چگونه ایمان به ژن ها پیوند داده می شود ...
Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: ژن هوش کشف ...
ریشه اعتیاد در بی دینی و بی اعتقادی به خدا است - Opium ...
اگر بخواهی تو هم خدا می شوی ؟ You Are God ALONE - Opium ...
آتش بازی و صدای ترقه موجب آزاد شدن نورادرنالین د... - Opium ...
Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: ژن کامت ...



منبع : در اینترنت جستجو کنید : تاریخ مقاله : 16 فوریه 2015
International study finds meth messes up brains of youths far more than those adults

هیچ نظری موجود نیست: