استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران هشدار داد: اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و روانگردان به معنای افزایش مرگ خاموش جوانان است.

افزایش مرگ خاموش جوانان با اعتیاد به مواد مخدر صنعتی/مرگ هشت معتاد در روز

تهران - ایرنا - استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران هشدار داد: اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و روانگردان به معنای افزایش مرگ خاموش جوانان است.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا از ستاد مبارزه با موادمخدر، محمدجواد بهارلو افزود: این در حالی است که جوانان، جمعیت فعال جامعه به شمار می آیند که اعتیادشان، آنها را به مرور نابود می کند.



**هر روز هشت معتاد می میرد

بهارلو در خصوص مرگ معتادان گفت: آمارها نشان می دهد روزانه هشت مرگ بر اثر اعتیاد به مواد مخدر در کشور به وقوع می پیوندد.

وی این موضوع را بحران و هشدار برای مسوولان و خانواده ها عنوان کرد و اظهارداشت: نیروهایی که می توانند برای جامعه کارآمد و فعال باشند بر اثر اعتیاد، سلامت جسم و روحشان از بین می رود و حتی فوت می کنند.

این روان پزشک گفت: مددکاران اجتماعی باید سعی کنند پس از درمان معتادان، شرایط بازگشت آنها به محیط خانواده را نیز مهیا کنند تا خانواده پذیرای آنها باشد، چرا که پذیرفته نشدن وی به احتمال زیاد، اعتیاد دوباره را در پی دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دولت نیز باید امکاناتی مانند شغل و ارایه تسهیلات را برای معتادان بهبود یافته فراهم کند تا کمتر در جامعه سرخورده شوند و آسیب ببیند.

بهارلو افزود: توسعه و تجهیز مراکز تخصصی برای درمان معتادان، فراهم کردن امکانات لازم برای فعال کردن شبکه بهداشتی و درمانی کشور، تامین و تربیت کادر تخصصی مراکز درمانی و بازپروری در چارچوب آموزش های دانشگاهی برای پزشکان، روان پزشکان، روان شناسان و مددکاران اجتماعی در زمینه آسیب شناسی روانی و بهبود وضعیت معتادان از مهمترین برنامه هایی است که باید دولت، بیشتر به آن توجه کند.

وی تاکید کرد: توجه دولت به بازپروری و درمان معتادان مهمترین گام مقابله با اعتیاد و اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است.

بهارلو گفت: آثار زیان بار و جبران ناپذیر اعتیاد آنقدر زیاد است که علاوه بر ناتوانی اقتصادی خانواده برای تامین هزینه مواد مخدر و روان گردان ها، بروز و شیوع بیماری های خطرناکی مانند هپاتیت و ایدز را هم به دنبال دارد.

وی همچنین اظهارداشت : آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد، بیش از 60 درصد علل ابتلا به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی است.

بهارلو خاطرنشان کرد: ضمن اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها، باعث برقراری رفتارهای پرخطر جنسی نیز می شود که سلامت جسمی معتاد را به خطر می اندازد.

بهارلو تاکید کرد: مبارزه قاطع با اعتیاد به هماهنگی صحیح بین دستگاه های متولی در حوزه های پیشگیری، درمان و مقابله نیاز دارد و باید با سیاست گذاری، برنامه ریزی درست، همسو و هماهنگ در این جهت حرکت کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در جامعه معتادان زیادی بسر می برند که شناسایی و درمان نشده اند، ادامه داد: متاسفانه هر روز در گوشه و کنار شهر و محله خود معتادان زیادی را می بینیم که دور هم جمع می شوند و موادمخدر مصرف می کنند و یا نوجوانان و جوانان به بهانه های مختلف با شرکت در پارتی های شبانه و جمع دوستانه روانگردان استفاده می کنند.

این روان پزشک تصریح کرد: معتاد مانند کسی که بیماری واگیردار دارد ، افراد را نیز آلوده به مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها می کند و باید اعتیاد را به عنوان یک بیماری واگیردار در جامعه بپذیریم و اقدامات درمانی برای مبتلایان و سپس پیشگیرانه برای مصون ماندن سایر افراد بکار بندیم.

هیچ نظری موجود نیست: