مخدر گل مغر را کوچک می کند.

دکتر رضا دانشمند از عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت مصرف يک ماده مخدر نسبتا جديد مي‌گويد
گل مغز را کوچک مي‌کند!

11/9/1393      

گُل، نام نوعي ماده اعتيادآور است که مصرف آن به‌صورت خوراکي يا تدخيني بين برخي از افراد جامعه باب شده است. بسياري از مصرف‌کنندگان گل، با تصور اعتيادآور نبودن اين ماده، به مصرف آن روي مي‌آورند و نمي‌دانند که چه مشکلاتي در پس اين مصرف در کيمنشان نشسته است.  اين هفته، با دکتر رضا دانشمند، روان‌پزشک و عضو مرکز تحقيقات اعتياد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در همين زمينه گفت‌وگو کرده‌ايم.

سلامت: اصلا گل چيست؟
ماده‌اي که با عنوان «گل» عرضه و مصرف مي‌شود، نوعي ماده محرک نيست و اثر انرژي‌زايي براي ورزش يا انجام فعاليت‌هاي فيزيکي ندارد.
 به ‌عبارت ساده‌تر، هرچند گل مي‌تواند باعث ايجاد سرخوشي و افزايش خلق شود، اما به‌عنوان ماده‌اي نيروزا مطرح نيست.
 گل، سرشاخه‌هاي گل‌دار شاه‌دانه است و البته بخشي از سرشاخه‌ها هم به‌صورت ماري‌جوانا مصرف مي‌شوند.
سلامت: اين درست است که مي‌گويند مصرف گل، اعتيادآور نيست؟
نه! تشخيص اعتيادآور بودن يا نبودن مواد مختلف کمي سخت است و نمي‌توان فرمول مشخصي براي اعتيادآور بودن مواد و معتاد شدن تمام افراد با ميزان مشخصي از مصرف در نظر گرفت. با اين حال، مي‌توان گفت هرچند که ميزان اعتيادآوري گل در مقايسه با خيلي از مواد مخدر ديگر (مانند کوکائين يا هروئين) کمي کمتر است اما نمي‌توان گفت اعتيادآور نيست؛ يعني ممکن است برخي افراد، با يکي دو بار مصرف گل به آن معتاد نشوند اما استفاده مکرر و چند باره از اين ماده، باعث ايجاد اعتياد براي کسب لذت دوباره مي‌شود. علاوه بر اين، خطرهاي ناشي از مصرف گل مانند هر ماده مخدر ديگري، مطرح است.
 از‌اين‌رو ممکن است فردي يکي دو بار، يا حتي چند بار، گل مصرف کند و حس ‌کند که به آن وابسته نشده است اما معلوم نيست با ادامه مصرف هم اين وابستگي برايش پيش نيايد.
سلامت: کمي از آثار کوتاه‌مدت و درازمدت مصرف گل بگوييد.
ابتداي مصرف گل يا حشيش فرد دچار خلق بهتري مي‌شود؛ مخصوصا اگر اين ماده را در محيط شادي مانند مهماني يا باشگاه ورزشي مصرف کرده باشد. قدرت تفکيک و تشخيص خوب رنگ‌ها از ديگر اثرهاي مطلوب و کوتاه‌مدت گل است. از اين رو، چنين افرادي دچار نوعي حس زيباپرستي مي‌شوند و توجه آنها به محيط پيرامون بيشتر جلب خواهد شد.
 ضمن اينکه دقيق‌تر شدن حواس هم اتفاق مي‌افتد. به‌همين دليل مصرف‌کننده، تمايل به مصرف دوباره پيدا مي‌کند.
 اما مصرف حشيش و گل مانند هر ماده اعتيادآور ديگري، مي‌تواند اثر منفي کوتاه يا درازمدت هم داشته باشد مثلا افزايش اشتها و پرخوري ناشي از آن، باعث ابتلاي تدريجي به چاقي در افرادي مي‌شود که به مصرف گل و حشيش اعتياد پيدا ‌مي‌کنند. آسيب‌هاي شناختي و اختلال تمرکز (مخصوصا در ساعت‌هاي اوليه پس از مصرف) هم از ديگر عوارض کوتاه‌مدت مصرف اين ماده است که در ادامه مي‌تواند آسيب‌ها و مشکلات کارکردي مغز را براي فرد ايجاد کند.
 کوچک شدن مغز به ‌همراه افت حافظه، تمرکز و کارکردهاي اجرايي مغز نيز از جمله عوارض درازمدت مصرف اين ماده است.
سلامت: حرف آخر؟
گل، نوعي ماده توهم‌زاست. در سال‌هاي گذشته و در برخي از کشورهاي همسايه، ترکيباتي صناعي توليد شده که به نام ترکيب‌هاي مشابه حشيش و گل عرضه مي‌شوند و علاوه بر اثر توهم‌زايي، اثر آسيب‌زا هم دارند و به ‌شدت اعتيادآور و خطرناک هستند.
منبع سلامت

هیچ نظری موجود نیست: