ادغام و مشکلات جدید برای درمان اعتیاد : امکان بیکاری 30 هزار پزشک مراکز درمان ترک اعتیاد


۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۱۷:۰۳ - کد خبر: 154267
یک ادغام و مشکلات جدید برای درمان اعتیاد

امکان بیکاری 30 هزار پزشک مراکز درمان ترک اعتیاد




سلامت نیوز: رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع ادغام مراکز درمان ترک اعتیاد در کشور با طرح پزشک خانواده انتقاد کرد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،سعید صفاتیان اظهارداشت: از حدود یک سال پیش اظهارنظر هایی با مضمون یاد شده مطرح شد که به طور یقین چالش ها و هزاران مشکل دیگر را برای درمان اعتیاد در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر 6 هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت می کنند، افزود: قرار بود این طرح (طرح ادغام ) در کشور اجرا نشود اما اخیرا دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبرهایی داشته است مبنی بر اینکه تا پایان سال پزشکان، در قالب طرح پزشک خانواده نیزمی توانند در عرصه درمانی معتادان فعالیت داشته باشند.


وی با بیان اینکه مراکز ترک اعتیاد اعتبار و قدرتی در حوزه درمان اعتیاد به شمار می آیند، ادامه داد: در زمان حاضر 30 هزار تن در این مراکز فعالیت دارند که شمار ، 500 هزار معتاد را سالانه در سطح کشور تحت پوشش قرار می دهند. ضمن اینکه 95 درصد درمان اعتیاد در کشورمان توسط این مراکز انجام می شود.
صفاتیان با بیان اینکه فعالیت این مرکز فقط در حوزه درمان خلاصه نمی شود، افزود: از آنجا که هر معتاد می تواند پنج فرد دیگر را به چرخه اعتیاد اضافه کند، این مراکز با ارایه خدمات درمانی به معتادان و برنامه های پیشگیرانه از افزایش شمار افراد جدید به چرخه اعتیاد ، جلوگیری می کند.
وی گفت: مراکز درمان اعتیاد بدون دریافت بودجه از دولت ، معتادان را درمان می کنند این در حالی است که با ادغام این مراکز با طرح پزشک خانواده، مشکلات جدیدی برای افراد معتاد و حتی جامعه پزشکان به وجود می آید.


** امکان بیکاری 30 هزار پزشک مراکز درمان ترک اعتیاد
مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: در صورت ادغام، امکان بیکاری 30 هزار پزشک این مراکز وجود دارد و از آنجا که امروزه درمان به صورت غیردارویی و با استفاده از روانشناسان و مددکاران اجتماعی صورت می گیرد، امکان اجرای این نوع درمان در طرح پزشک خانواده وجود ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به تغییر الگوی مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی، تا پیش از این ، درمان معتادان به تریاک از طریق مصرف دارو امکان پذیر بود اما کسانی که از موادی همچون شیشه استفاده می کنند نیازمند درمان غیردارویی و مشاوره های مختلفی هستند که در مراکز دولتی و با اجرای طرح پزشک خانواده این موضوع امکان پذیر نیست.
صفاتیان با طرح این سوال که آیا همه برنامه های حوزه درمان اعتیاد در طرح پزشک خانواده لحاظ شده است؟ گفت: با این ادغام عملا یک کودک بیمار، یک زن باردار و یک فرد معتاد تزریقی یا مبتلا به ایدز باید در یک مرکز درمان شوند که به طور یقین مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.


** خروج معتادان از چرخه درمانی
وی تصریح کرد: اگر مراکز درمان ترک اعتیاد که توسط بخش خصوصی اداره می شوند به سمت دولتی شدن پیش بروند، دچار چالش های جدی می شوند که شاید جبران پذیر نباشد.
رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مواجه شدن مراحل درمانی معتادان می تواند یکی از این مشکلات باشد و حتی امکان خروج معتادان از چرخه درمانی نیز وجود دارد که در این صورت نمی توان کاری انجام داد.


** درمان اعتیاد باید تخصصی باشد
وی ادامه داد: در همه جای دنیا درمان اعتیاد به صورت تخصصی انجام می شود که در صورت اجرای این طرح ، درمان دیگر تخصصی نیست و مشکلاتی برای افراد معتاد نیز به وجود می آید.
وی این اتفاق را به ضرر حوزه درمان اعتیاد دانست و گفت: خروج معتادان از چرخه درمان باعث افزایش تعداد مبتلایان به بیماری های مهلکی همچون ایدز می شود و حتی امکان افزایش شمار معتادان در کشور نیز وجود دارد.


** نباید قدرت ازبخش خصوصی گرفته شود
مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه باید از بخش خصوصی حمایت جدی شود، گفت: برخی تشکیلات که از این موضوع حمایت می کنند بجای حمایت و قدرت دادن به بخش خصوصی، قدرت را از این بخش ها می گیرند.
وی معتقد است : جابجایی مراکز خصوصی به سمت دولتی کار اشتباهی است و باید از بخش های خصوصی بیشتر حمایت شود تا از این طریق به حوزه درمانی کشور به ویژه در زمینه درمان معتادان اعتباری به این بخش داده شود.
صفاتیان گفت: ارایه خدمت درمانی به افراد معتاد در مراکز درمان اعتیاد کشور شاید بیش از 500 میلیارد تومان در سال به اقتصاد قاچاقچیان ضربه بزند و چند صد میلیارد تومان نیز هم به دولت کمک کند، به همین منظور باید برای جلوگیری از افزایش تعداد معتادان، بیماران معتاد مبتلا به اچ آی وی / ایدز و کاهش هزینه ها، این ادغام صورت نگیرد تا عرصه درمانی معتادان نیز با مشکل جدی مواجه نشود.

هیچ نظری موجود نیست: