تعدد مراکز ترک اعتیاد در کاهش افراد معتاد تاثیر نداشته است/ مراکز ترک اعتیاد محلی برای درآمدزایی شده اند

گفتگو با مدیر مرکز آتیه روشن ترک اعتیاد بانوان خراسان جنوبی :
تعدد مراکز ترک اعتیاد در کاهش افراد معتاد تاثیر نداشته است/ مراکز ترک اعتیاد محلی برای درآمدزایی شده اند
مسئول مرکز اقامتی ترک اعتیاد زنان آتیه روشن : اگر این مراکز که کار اصلی آنها درمان و در وهله دوم آگاهی بخشی به خانواده و فرد معتاد است درست انجام دهند نباید آمار اعتیاد تااین حد بالاباشد .
گفتگو با مدیر مرکز آتیه روشن ترک اعتیاد بانوان خراسان جنوبی :
اعتياد پديده اي است که هر گوشه اي از زمين براي خود جا باز کند زندگي خفقان مي گيرد. ايران نيز مجزا از اين زمين نيست و اعتياد سايه سنگينش را بر زندگي زناني که با آن درگير شده اند گسترانده است و هر از چندي مرگي را در خاموشي براي آنها رقم مي زند.براساس آمارها که يک ميليون و 325 هزار نفر فرد معتاد در کشور شناسايي شده است، اکنون 10 درصد از معتادان را زنان تشکيل مي دهند و متاسفانه براساس نظر کارشناسان، آمار زنان مصرف کننده موادمخدر و روان گردان ها در کشور روز به روز در حال افزايش است
 
 
مسئول مرکز اقامتی ترک اعتیاد زنان آتیه روشن در گفتگو با خبرنگار زن امروز با بیان اینکه بیش از یک سال از راه اندازی این مرکز می گذرد , گفت: کسانی که در این مرکز پذیرفته می شوند از 18-60 سال سن دارند و معمولا تعداد پذیرش درهر دوره  بین 15-20 نفر است . ارشد روان شناسی تربیتی مدیر عامل موسسه جاده وصال امید و دکت دادرس و باقری مدیر مجموعه
 
 
گنجی افزود: بیشتر مواد مورد مصرف بیماران صنعتی است، که شامل هروئین و شیشه بوده است. بیشتر خانم هایی که به اعتیاد روی آوردند در خانه ،به  واسطه اعتیاد همسرشان به این سمت رفته اند و بیش از 80 درصد مراجعه کنندگان این مرکز ،به خاطر اعتیاد پدرومادر معتاد شده اند.در هر صورت نوع ترک در بانوان  با آقایان یکسان است.
 
 
وی با بیان اینکه روش درمان این مرکز پرهیز مدار است و سم زدایی بدون دار( تنها در موارد تجویز پزشک ) و با دوش آب گرم استفاده از مایعات فراوان صورت می گیرد. البته هم اکنون تمامی مراکز ترک اعتیاد مورد بازرسی سازمان های مربوطه واقع می شوند و دیگر خبری از ترک اعتیاد با روش های کتک درمانی و... نیست، درحال حاضر مراکز ترک اعتیاد به صورت کاملا تخصصی فعالیت می کنند قبلا این روال بوده است که مجوز این مراکز را به کسانی که بهبود یافته هستند می دادند تا به کسانی که می خواهند ترک کنند کمک کنند، ولی مدیر این مرکز از افراد بهبود یافته نیست و کادری از افراد متخصص به کارگیری کرده است.
 
 
وی افزود: با توجه به اینکه افراد معتاد بعد از ترک نیاز به مراقبت دارند، پس از ترخیص به مدت 6 ماه مداوما با مرکز درارتباط هستند و در جلسات مشاوره ای مرکز شرکت می کنند .البته خانواده این افراد نیز در کارگاهها و جلسات مشاوره ای حضور می یابند. و اگر مجدد آلوده شد برای مراحل ترک او اقدام می شود.
 
وی با بیان اینکه فرد معتاد پس از ترخیص از مرکز نیازمند حمایت از طرف خانواده و جامعه است گفت:فردی که تحت درمان قرار می گیرد بعد از پاک شدن اگر مورد حمایت خانواده و جامعه قرارنگیرد معمولا سرخورده می شوند و بیش از 60 درصد افراد به دلیل عدم حمایت دوباره به اعتیاد روی می آورند.
 
 
گنجی گفت: هزینه درمان هر فرد 500 هزارتومان و بین 12-90 روز طول دوره درمان است البته با توجه به اینکه این افراد معمولا وضع مالی خوبی ندارند هزینه هایشان گاهی اوقات از طرف خانواده ها پرداخت می شود و گاهی اوقات که شخص توان پرداخت هزینه را ندارد از طرف بهزیستی متقبل می شود.
 
 
 
وی افزود: تمام کسانی که وارد کمپ می شوند به طور کامل کنترل می شوند و بازرسی بدنی می شود تا وسایل اضافه به همراه نبرند تا از ورود هر گونه مواد مخدر به مرکز جلوگیری شود.تعداد پرسنلی که در این مرکز فعال هستند 5 نفر اعضای اصلی اند شامل: پزشک، مددکار، روانشناس، نگهبان، مدیر شیفت و مدیریت که مددکاری هم توسط مدیریت انجام می شود.
 وی با بیان اینکه پیرترین و جوان ترین بیمار مرکز 18و 60 ساله بودند و اکثرا افراد مراجعه کننده خانه دارهستند گفت:بیشترین مواد مصرفی بانوانی که به مرکز مراجعه می کنند شیشه  است ومعمولابه دلیل عدم آگاهی سراغ و برای لاغری و چاق شدن و .. به سمت رفته اند.
 
 
 
وی افزود: به دلیل جو فرهنگی ای که در استان داریم و اعتیاد به خصوص برای بانوان قبیح شمده می شود معمولا بانوانی که دچار اعتیاد می شوند کمتر مورد حمایت قرا رمیگیرند و بعد آسیبهای دیگری متوجه این زنان می شود.
گنجی گفت: با کمک بهزیستی مراکز اقاتی برای بانوان پاک شده درنظر گرفته شده است و امیدواریم در زمینه اشتغال و این اواخر بهتر شده است هنوز جو فرهنگی که شهر دارد کوچک استقبال نشود تبلغات به اندازه کافی است صداوسیما نشده ایم
 
وی افزود: تنها مرکز اقامتی  ترک اعتیاد بانوان در استان هستیم و از سایر شهرستانها نیز پذیرش داریم که به واسطه موقعیت شرق کشور ,کمبودمراکز اقامتی ویژه بانوان احساس می شد . از آنجایی که درمان اعتیاد متفاوت است برای هر کسی یک جواب  می تواند بدهد.بنابراین نباید انتظار داشت که افراد بعد از سالها درگیر بودن با اعتیاد , هیچ گاه لغزش نکنند. البته آمار این مرکز در لغزش بانوان بسیار پایین بوده است و آن هم به دلیل مراقبتهای بعد از ترخیص افراد است.
 
وی با بیان اینکه  مراکز ترک اعتیاد زیادی در استان فعالیت می کنند اما هنوز هم آمار اعتیاد بالاست گفت: اگر این مراکز که کار اصلی آنها درمان و در وهله دوم آگاهی بخشی به خانواده و فرد معتاد است درست انجام دهند نباید آمار اعتیاد تااین حد بالاباشد .. دلیل آن این است که تنها به دارو دادن به فرد اکتفا می کنند و محل برای درآمد زایی افراد شده است و هدف اصلی در آن گم شده است.
 
 
 
وی افزود: اول راه اندازی چنین مرکزی بسیار سخت بود چراکه بهزیستی هم حساسیت شدیدی داشت و از آنجایی که معمولا بهبود یافتهگان چنین مرکزی راه اندازی  می کردند و من نیز تاکنون اعتیاد نداشتم با حساسیت ویژه ای  این مرکز راه اندازی شد حساسیت و ابتدای کار خیلی , نه آوردنداما من  با توکل برخدا کار را شروع کردم الان نیز مرکز تحت نظارت سازمان بهزیستی و شورای مبارزه با مواد مخدر استان است.
 
در پایان وی با اشاره به اینکه اعتیاد نداشتم اما کار برای فرد درگیر اعتیاد را دوست داشتم گفت: اگر علاقه مند به چنین کار سختی نباشی نمتوانی کارکنی. البته حمایت خانواده هم خیلی موثر بود و من در تمام این مدت فعالیت به این فکر کردم که کسی از مسیر رفته بازگردد و در زندگی اش تغییری ایجاد کند.

هیچ نظری موجود نیست: