متادون عامل ترک اعتیاد نیست بلکه تغییر سبک اعتیاد است.

رئیس دادگاه انقلاب قم:

متادون عامل ترک اعتیاد نیست بلکه تغییر سبک اعتیاد است/کشف 2 تن مواد مخدر در قم

حجت‌الاسلام محمود طالبی اظهار داشت : بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر به سمت مراکز MMT می‌روند و این مسئله در قم نیز ترویج یافته و جوانان به سمت متادون درمانی می‌روند که این رویه صحیح نیست.

به گزارش قم نا به نقل از فارس ، حجت‌الاسلام محمود طالبی ظهر امروز در نشست خبری که در اداره کل دادگستری استان قم برگزار شد، اظهار کرد: دستگاه قضایی استان قم با جرایم بسیار جدی و مصمم برخورد می‌کند و این امر در خصوص جرایم امنیتی و سازمان یافته شدیدتر است.
وی با بیان اینکه دستگاه قضایی استان قم در برخورد با منازعات، ‌اخلال‌گری‌ها، عرضه مواد مخدر بسیار مصمم و جدی است تصریح کرد: دستگاه قضایی با ابزار قانون با این جرایم شدیدترین برخورد را دارد.


معاون دادستان قم با اشاره به پیش رو بودن هفته مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 2 تن مواد مخدر در قم کشف شده است که در این عملیات‌های موفقیت‌آمیز پلیس مبارزه با مواد مخدر، ‌دستگاه قضایی شامل دادگاه انقلاب و دادستانی قم تلاش شبانه‌روزی انجام دادند.
وی ‌شرایط خاص استان قم را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: استان قم به دلیل قرار گرفتن در محور مواصلاتی 17 استان در شرایطی خاص قرار دارد و این مسئله موجب شده که قاچاقچیان بخش فراوانی از ترانزیت‌ مواد مخدر را از محورهای استان قم انجام ‌دهند.
طالبی به وضعیت استان قم از نظر حمل مواد مخدر در سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته قاچاقچیان از قم به عنوان محل دپو مواد مخدر استفاده می‌کردند.
وی با تاکید براینکه مجازات‌های سنگین برای قاچاقچیان مواد مخدر در قم موجی از ترس و اضطراب ایجاد کرد گفت: این مسائل موجب شده که قاچاقچیان امروز به صراحت اعتراف می‌کنند قم شبیه باتلاقی است و دستگاه قضایی و پلیس آن قابل نفوذ نیستند.
معاون دادستان قم ادامه داد: دستگاه قضایی استان قم به اندازه‌ای در برخورد با قاچاقچیان جدی عمل می‌کند که هرگونه حرکتی از ایشان سلب می‌شود.
وی تاکید کرد: دستگاه قضایی استان قم برای دستگیری قاچاقچیان از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کند.
طالبی ادامه داد: در برخورد با قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر با اجازه دستگاه قضایی براساس فرآیندی که مد نظر این دستگاه است، اجازه تیراندازی داده می‌شود. پس از آن نیز احکام قضایی شدید و اعدام برای قاچاقچیان صادر خواهد شد.
وی با اشاره به اقدامات مثبت دستگاه قضایی استان قم برای ترک اعتیاد گفت: مراکز ترک اعتیاد با نظارت مستقیم دادستانی تاسیس شد و خانواده‌ها می‌توانند با آسودگی خیال، آن دسته از اعضای خانواده که به دام اعتیاد کشیده شدند را با بهترین شیوه در این مراکز ترک دهند.
رئیس دادگاه انقلاب قم بیان کرد: بخشی از کمپ‌های ترک اعتیاد زیر نظر بهزیستی اداره می‌شوند و بخشی از آن به صوت خصوصی فعالیت می‌کنند که فعالیت‌های این مراکز مانع گسترش این آسیب می‌شود.
*متادون اعتیادآور است
وی در بخش دیگری از سخنان خویش به حرکت اشتباهی که برای ترک اعتیاد در کشور ترویج یافته است اشاره و بیان کرد: بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر به سمت مراکز MMT می‌روند و این مسئله در قم نیز ترویج یافته و جوانان به سمت متادون درمانی می‌روند که این رویه صحیح نیست.
طالبی با ابراز نگرانی از برخی باورها مبنی بر قبول نداشتن مراکز ترک اعتیاد گفت: متاسفانه خانواده‌ها فرزندان خود را به سمت مراکز MMT هدایت می‌کنند در حالی که آگاهی ندارند متادون عامل ترک اعتیاد نیست بلکه تغییر سبک اعتیاد است.
وی متادون را یک ماده مخدر دانست و عنوان کرد: برخی افراد که از مسیر قانونی برای مصرف این ماده مخدر استفاده می‌کنند باید بدانند که این مسیر صحیح نیست و نمی‌توان آن را عامل درمان دانست بلکه این ماده موجب نگهداری فرد از رفتار پر خطر است.
رئیس دادگاه انقلاب قم خاطرنشان کرد: متادون خود یک ماده مخدر و اعتیادآور است و تنها برای کسانی کاربرد دارد که اعتیاد پرخطر دارند ولی برای کسانی که اعتیاد پرخطر ندارند مراکز ترک اعتیاد که با نظارت مستقیم دادستانی به فعالیت مشغول هستند مفید بوده و پرستاران کارآزموده‌ای در این مراکز فعالیت دارند که به بیمار برای ترک مواد مخدر کمک می‌کنند.انتشار : ۱ تیر ۱۳۹۴

هیچ نظری موجود نیست: