«گل» مخدر معطری که مسافران وارد ایران می‌کنند/«ماری‌جوانا صنعتی» اسرائیلی




عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با تسنیم تشریح کرد

«گل» مخدر معطری که مسافران وارد ایران می‌کنند/«ماری‌جوانا صنعتی» اسرائیلی


خبرگزاری تسنیم: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح ماده مخدر جدید«گل»در کشور؛ نسبت به گیاهان معطری که مسافران وارد ایران می‌کنند، هشدار داد و گفت:‌ تاکنون گزارش رسمی از میزان مصرف ماری‌جوانای صنعتی تولید اسرائیل در ایران منتشر نشده است. سرویس: اجتماعی ، تاریخ: ۱۶/آبان/۱۳۹۳



به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، محمدباقر صابری زفرقندی در آستانه شروع دوره‌های جدید آموزش درمان‌های سوء مصرف مواد ویژه پزشکان و روانشناسان اظهار داشت: در حال حاضر همچنان مصرف مواد مخدر افیونی بالاترین میزان را در ایران به خود اختصاص داده است و در رده‌های بعدی و با فاصله زیادی  مواد مخدر حشیش و محرک‌ها وجود دارند.

۲۸ دی ۱۳۹۲ ه‍.ش. - ترک و درمان اعتیاد به مخدر گل (ماری جوانا گل ) با ریتالین و کندر
وبلاگ رسمی دکتر یزدان نیاز: ترک و درمان اعتیاد به مخدر گل ...
۲۹ آذر ۱۳۹۲ ه‍.ش. - 2- نام دلالان و تولید کننده گان ماری جوانای گل در ایران 3- علت رواج ماری جوانای ... opium.site: مخدر جدید گل سویه ماری جوانای کش افغان Kush Cannabis .
وبلاگ رسمی دکتر یزدان نیاز: تاریخچه ماری جوانا گل در ایران ...



صابری با اشاره به ذهنیت غلطی که در بین جوانان و متاثر از تبلیغات  سوء سوداگران مواد مخدر  مبنی بر اعتیادآور نبودن حشیش یادآور شد و گفت: تمامی موادی که تحت عنوان مواد مخدر و یا وابسته زا از آنها یاد می‌شود اعتیاد آور هستند لیکن برخی از مواد مثل الکل و یا مواد افیونی وابستگی‌های جسمی  ایجاد می‌کنند و موادی مانند حشیش و یا ترکیبات مشابه مثل ماری جوانا وابستگی‌های شدید روحی و روانی ایجاد می‌کنند. علائم ترک از مواد افیونی که شامل دردهای شدید و عمیق و بی‌قراری و ناراحتی‌های جسمی است تا حدود زیادی با داروهای در دسترس قابل تخفیف است ولی وابستگی روانی به حشیش که به صورت یک وسواس شدید فکری مواد جویانه خودش را نشان می‌دهد و تمامی ابعاد زندگی فرد مصرف کننده ماده را تحت الشعاع رفتارهای موادجویانه قرار می‌دهد به سختی با دارو قابل کنترل است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد:‌ بنابراین حشیش و تمام ترکیبات مشابه آن نه تنها اعتیاد آور هستند بلکه در دراز مدت اثرات جدی و غیر قابل بازگشت آن بر روی مغز و به خصوص حافظه غیر قابل انکار است.
صابری زفرقندی با اشاره به ترکیبات جدیدی که به صورت صنعتی و با خواص حشیش تولید و توزیع شده است، گفت: هر چند درمانگران اعتیاد شاهد بروز علائم شدید روانی متعاقب مصرف ترکیبات جدید در بین مراجعان به مرکز درمانی خود هستند ولی تاکنون گزارشی رسمی و معتبر در مورد میزان مصرف مواد مخدر حشیش و یا ماری جوانای صنعتی در ایران منتشر نشده است، لیکن در برخی از کشورهای جهان و از جمله کشورهای همسایه ایران شیوع قابل توجه آن در بین نوجوانان گزارش شده است.
دبیر علمی دوره‌های آموزش درمان‌های سوء مصرف مواد ویژه پزشکان و روانشناسان در دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران، ادامه داد: سه کشور آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی منشاء و محل اصلی تولید ماری جوانای صنعتی هستند و ویژگی اصلی حشیش‌های صنعتی علاوه بر عوارض حشیش‌هایی که به شکل طبیعی از گیاه شاهدانه به دست می‌آید علائم شدید روان پریشی و ابتلا به جنون و در برخی گزارش‌ها کما و مرگ  است.
وی یادآور شد: متاسفانه سوداگران مواد مخدر برای به دست آوردن بازار پُرسود فروش، مواد مخدر پُرخطر را با نام‌های جدید و بسته بندی‌های گمراه کننده عرضه می‌کنند مثلاً در ایران ترکیبی به نام "گل" به جایگزین حشیش و یا در کنار مصرف مواد محرک مثل شیشه در میان معتادان رواج پیدا کرده است. همین امر باعث شده است تا برخلاف گذشته، شروع به مصرف مواد مخدر با مواد پُرخطر باشد و این یعنی اینکه باید جامعه شاهد باشد تا سن تظاهرات جسمی و روانی به اعتیاد کم شود و یا به عبارتی سن اعتیاد شدید و یا  اصطلاحاً سن آخر خطی شدن معتادان پایین بیاید.
مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: ترکیبات جدیدی که به نام‌های مختلف در بین جوانانی که سابقه سوء مصرف مواد دارند توزیع می‌شود و به عنوان جایگزین و یا کمک به ترک معرفی می‌شوند عموماً حشیش و یا ماری جوانای صنعتی هستند و اثرات تخریبی آنها چند صد برابر حشیش معمولی است و به سرعت فرد مصرف کننده را درگیر عوارض جدی جسمی و روانی می‌کند.
صابری زفرقندی در پاسخ به سوالی در مورد راه‌های ورود ترکیبات صنعتی جدید به کشور خاطرنشان کرد: در بررسی محل تهیه اینگونه مواد نیز مشخص می‌شود که متاسفانه در برخی از موارد اینگونه مواد از مجاری ورودی رسمی و از طریق مسافران وارد کشور شده است. بنابر این مسئولان انتظامی در مورد هرگونه ترکیبی که به نام گیاهان معطر و یا گیاهان خوشبوکننده همراه مسافران است حساسیت لازم را داشته باشند. همچنین، بهترین مکان برای عرضه انواع ترکیبات حشیشی در قالب معطر کننده‌ها می‌تواند عطاری‌ها باشد که علاوه بر دستگاه‌های نظارتی متولیان و صاحبان عطاری‌ها نیز باید در این زمینه کاملاً هوشیار باشند.
انتهای پیام/

هیچ نظری موجود نیست: