احتمال سنکوب ورزشکاران به خاطر ترامادول


گروه ورزشی: دبیر کل سابق ستاد ملی مبارزه دوپینگ با اشاره به این که ترامادول دوپینگ نیست اما به شدت اعتیادآور است، گفت: به تمام ورزشکاران توصیه می‌کنم که برای کاهش دردهای عضلانی و رفع خستگی ناشی از تمرینات تحت هیچ شرایطی ترامادول مصرف نکنند.شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴
احتمال سنکوب ورزشکاران به خاطر ترامادول


دکتر لطفعلی پورکاظمی اظها‌ر کرد: ترامادول همانند دیکلوفناک یا پیروکسیکام دوپینگ محسوب نمی‌شود و به عنوان یک داروی ضد درد استفاده می‌شود، اما ایراد آن نسبت به سایر مسکن‌های ضد درد این است که اثر کاهش درد در این مسکن از طریق مغزی است تا عضلات‌. بنا‌بر‌این کسی که به طور منظم اقدام به مصرف ترامادول کند به این مسکن اعتیاد پیدا می‌کند به ویژه‌ این که اگر این میزان مصرف در طول روز پنج تا 10 عدد باشد، امکان دارد که ورزشکار سنکوب کند و دچار مرگ ناگهانی شود.

وی افزود: اگر امروزه استفاده از کپسول ترامادول در بین ورزشکاران شیوع پیدا کرده، به خاطر این است که ورزشکار در عین ورزش به دلیل این که اسید لاکتیک خونش به شدت بالا می‌رود دچار دردهایی در ناحیه عضلات، زانو، کمر و گردن می‌شود که برای کاهش این دردها به مصرف ترامادول که مسکن قوی است، گرایش پیدا می‌کند تا از نظر روحی شاداب شود. وی ا‌ضافه‌ کرد‌: متاسفانه ترامادول چون دوپینگ محسوب نمی‌شود، بسیاری از ورزشکاران اعم از ورزشکاران حر‌فه‌ای و نیمه حر‌فه‌ای اقدام به مصرف آن می‌کنند. در حالی که به این مساله واقف نیستند که وابستگی جسمی و روحی به این ماده چه خطر بزرگی برای ورزشکار به دنبال دارد. بنا‌بر‌این به تمام ورزشکاران توصیه می‌کنم به جای ترامادول از سایر مسکن‌های درد از جمله استامینوفن، ژلوفن و ... استفاده کنند تا طول عمر ورزشی یک ورزشکار حر‌فه‌ای به خاطر مصرف ترامادول به خطر نیفتد.

پورکاظمی در پایان علائم مصرف بیش از حد ماده مسکن ترامادول را لرزش دست، تعرق زیاد، سرگیجه، تپش قلب و احساس بی قراری شدید و اختلال در خواب و بیداری عنوان کرد و خاطر‌ نشان کرد: ورزشکار تحت هیچ شرایطی نباید از این مسکن استفاده کند، مگر به صلاحدید پزشک که به دلیل داشتن بیماری خاص این ماده مسکن را با دوز پایین تجویز می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست: