دختران قربانی افسردگی‌ مادران می‌شوند

دختران قربانی افسردگی‌ مادران می‌شوند

دانشمندان نشان داده‌اند که برخی از حالات روحی از جمله افسردگی می‌تواند از مادران به دختران منتقل شود و علت آن وجود شباهت‌هایی در ساختار مغزی مادران و دختران است.
 بنابر تحقیقی که در مجله علوم اعصاب منتشر شد، محققان نشان دادند که بین افسردگی مادران و انتقال آن به دختران رابطه‌ای وجود دارد. در واقع شباهت‌هایی که در ساختار مغزی مادر و دختر وجود دارد، ممکن است سبب شود تا دختران افسردگی مادران خود را به ارث ببرند.

حالات روحی منفی همچون تنش، اضطراب و نگرانی که پدر و به خصوص مادر در دوران بارداری و کمی قبل یا بعد از آن تجربه می‌کنند، بر قسمتی از مغز آن‌ها که شامل هیپوکامپ، آمیگدال و قشر قدامی مغز است، تاثیر می‌گذارد و تغییراتی را در آن‌ها ایجاد می‌کند. این تغییرات ممکن است از مادر و پدر به جنین منتقل شود اما بیشتر از مادران به دختران تبدیل می‌شود.

نتایج این تحقیقات نشان داد که ساختارهای قسمتی از مغز که تحت تاثیر نوسانات خلقی و اختلالات عاطفی است، در مادران و دختران شباهت‌های فراوانی با هم دارد. این در حالی است که بین ساختار این نواحی از مغز بین پسران و پدرانشان شباهت‌های چشمگیری وجود ندارد. 

البته نباید مادران را مقصر افسردگی دختران تلقی کرد بلکه این روند به طو طبیعی پیش می‌آید و در ابتلا به افسردگی عوامل زنتیکی، محیطی و شرایط زندگی نیز دخیل هستند که آنچه ما در اینجا به آن اشاره کردیم یکی دیگر از این عوامل محسوب می‌شود.

علاوه بر این مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده است، نشان داده است هنگامی که مادران در دوران بارداری تحت فشار و اضطراب هستند، این استرس ممکن است در ساختار مغزی دختران آن‌ها بیشتر از پسران خود را نشان دهد

هیچ نظری موجود نیست: