مخدر روانگردان جدید صنعتی 2C-E (دو سی -ایی) مشابه با LSD (ال اس دی )

مخدر روانگردان 2C-E (دو سی -ایی) مشابه با LSD (ال اس دی )است 
ماده مخدر روانگردان دو سی ایی2C-E یک ماده مخدر توهم زای جالبی است ؟
این ماده مخدر از دسته مخدر های گروه 2C است که توسط دکتر الکساندر شولیگن سنتز شده است 
ماده روانگردان دو سی ایی2C-E را می توان به صورت خوراکی و  تزریقی استفاده کرد 
دوز خوراکی ان بین 20 تا 25 میلی گرم است (کپسول های ان 20 میلی گرمی است ) و دوزتزریقی قوی ان 120 میلی گرم وریدی است 
ان چه که روانگردان دو سی ایی را از ال اس دی و مسکالین متمایز کرده است نوع توهمات ان است 
توهمات بصری  در مصرف 2C-E یک  نوع خاص  است که اصلا مشابه با توهمات چشمی ال اس دی و مسکالین نیست 
بااینکه روانگردان  دو سی ایی2c-e فرمول مشابه با  روانگردان  ال اس دی  ندارد ولی هر دو  اگونیست سروتونین  هستند در موقع مصرف دو سی ایی  وقتی چشمان را می بندید  دچار توهمات  بینایی رنگی و جالبی می شوید درست مثل اینکه فرش خانه را که دارای اشکال منظم هندسی است  دارند دور چشمان شما می چرخانند و این چرخش ایجاد توهمات فراکتال با چشم بسته می کند
توهمات بینایی دو سی ایی را گروهی با توهمات بینایی روانگردان مسکالین مقایسه می کنند در صورتی که توهمات چشمی با مسکالین بیشتر هندسی تر هستند  تا  به صورت توهمات اشکال فراکتال 
در هر صورت  بیان نوع توهمات  بینایی بین روانگردان ال اس دی و 2C-E و مسکالین بسیار متفاوت است و باید هر کسی خود همه این مواد را آزمایش کرده باشد تا بتواند انچه ما می خواهیم بیان کنیم  را درک کند 
توهمات شنوایی در مصرف 2C-E هم با نوع توهمات شنوایی  در زمان مصرف ال اس دی و یا مسکالین فرق دارد 
یک نوع توهمات شنوایی و اعوعاج خاص  در اصوات با مصرف دو سی ایی دیده میشود
مهمترین چیزی  که  در مصرف 2سی ایی2C-E دیده میشود طویل شدن و طولانی شدن زمان(کش امدن زمان ) است

2C-E

2C-E
Identifiers
CAS number 71539-34-9 
PubChem 24729233
ChemSpider 21106222 
ChEMBL CHEMBL124063 
Jmol-3D images Image 1
Properties
Molecular formula C12H19NO2
Molar mass 209.2859 g/mol
Solubility in water >70 mg/ml (20 °C)
  (verify) (what is: /?)
Except where noted otherwise, data are given for materials in their standard state (at 25 °C, 100 kPa)
Infobox references
2C-E (2,5-dimethoxy-4-ethylphenethylamine) is a psychedelic and phenethylamine of the 2C family. It was first synthesized by Alexander Shulgin.
It is commonly active in the 10–20 mg range, taken orally or nasally and highly dose-sensitive. Insufflating (administering the chemical nasally) requires a much lower dose, typically not exceeding 10 mg, but this method of consumption elicits a noticeably painful or uncomfortable sensation in the nasal cavity for 10 minutes or so. Shulgin classified 2C-E as a member of the "Magical Half-Dozen" in his book PiHKAL: A Chemical Love Story. Many have reported that the general effects of 2C-E are similar to those of the other psychedelic phenethylamines, but far more intense. Vivid visuals similar to those experienced while under the influence of LSD are common, and many reports indicate that the effects of this particular chemical may be overly intense for those not well experienced with psychedelics

Properties


Mass Spectrometer Analysis: 2C-E
2,5-Dimethoxy-4-ethylphenethylamine is a colorless oil. Crystalline forms are obtained as the amine salt by reacting the free base with a mineral acid, typically HCl.
Shulgin does not report an exact boiling point for the free base, stating only that during one synthesis the fraction boiling between 90-100 °C at 0.25 mmHg pressure was collected and converted to the hydrochloride salt. The Material Safety Data Sheet for a commercial sample of 2,5-dimethoxy-4-ethylphenethylamine hydrochloride reported the melting point as 247-249 °C.

Effects

20mg Capsules of 2C-E

2C-E Pile
The total duration of 2C-E's effects is generally between six and ten hours for an average dose, with the plateau lasting between three and six hours. For such a dose, the onset of effects takes approximately twenty to ninety minutes and perception may be somewhat altered for up to a day after ingestion. In extreme cases the duration of effects has exceeded twenty-four hours, with plateaus exceeding ten hours in length and an onset of effects within the first five minutes after the ingestion of the drug. The concurrent use of SSRIs generally has a palliative effect upon both the intensity and duration of the effects of 2C-E during their plateau stage. 2C-E is also thought to overpower certain other drugs, though research is minimal, mostly coming from PiHKAL (Alexander and Ann Shulgin's research), assumptions or comparison with the well researched and very closely related 2C-B, and the subjective effects that its users have experienced.
Compared to similar compounds such as 2C-I and 2C-B, 2C-E is more likely to produce strong synesthesia, sound distortion and an enhancement of the experience of music, and, most notably, visuals. While many users of lower doses of 2C-E have reported that the compound produces mainly closed-eye visuals, users of higher doses have compared its open-eye visuals with those produced by LSD; a significant proportion of these comparisons have favored the visual effects of 2C-E in terms both of their geometric complexity and in the variety of colors seen during an experience. The euphoriant effect shared by several other psychedelic phenethylamines seems only to have been reported relatively rarely by users of 2C-E; the compound has been described as "difficult" by its users, including its inventor Shulgin:
"Let it [2C-E] rest as being a difficult and worthwhile material."
At doses approximating or exceeding twenty to twenty-five milligrams, 2C-E can produce intensely colorful, highly complex, moving, fractal-like patterning, Persian carpet-type visuals, three-dimensional visual effects, and, sometimes, visual patterning strongly resembling biological structures, such as vines, tentacles, and even eyeballs. The visual distortions produced by 2C-E are comparable in some respects to those produced by mescaline, and some users of both drugs have reported that the visual effects of 2C-E are more emphatic of color than are mescaline's corresponding effects, while mescaline's visuals are more emphatic of geometric structure.
2C-E also seems to make some users more likely to confront personal issues than LSD, and comparisons are often made between the two. However, 2C-E's chemical structure is fairly different from that of LSD, and while the both are serotonin agonists, 2C-E's body load is a highly unusual one. Several users have described it, roughly, as a "profound feeling of general discomfort". It is sometimes characterized by urges to shift the position of one's body, strong nausea at high doses leading often to vomiting, itching, prolonged tensing of unusual combinations of muscle groups which can occur without the user's knowledge over a long period of time, diarrhea, and an accompanying feeling of "disconnection from one's digestive tract".
2C-E's distortion of sounds is also quite profound, and includes the flanging of sounds, echoing, pitch shifting, and the perceived synthesis of new sounds not derived from one's immediate environment, such as scraping, drilling, and popping. Again, many of the more unusual distortions of sound are only experienced after the ingestion (or, rarely, insufflation) of a higher dose. Insufflation greatly increases the potency of the drug, and should be used with even more caution (The related compound 2-C-T-7 has caused death at 20–35 mg insufflated, a strong dose, but there are reports of 120 mg IV doses of 2C-E
2C-E can also produce distortions in the user's perception of the passage of time leading to an illusion of moderate to extreme time dilation
2C-E's effects are often described as "neutral", in comparison with other psychedelic chemicals and even other [2C-x] related molecules. In PiHKAL, Shulgin states:
"Here is another of the magical half-dozen. The range is purposefully broad. At 10 milligrams there have been some pretty rich +++] experiences, and yet I have had the report from one young lady of a 30 milligram trial that was very frightening. My first experience with 2C-E was really profound, and it is the substance of a chapter within the story. Several people have said, about 2C-E, "I don't think I like it, since it isn't that much fun. But I intend to explore it again." There is something here that will reward the experimenter. Someday, the full character of 2C-E will be understood, but for the moment, let it rest as being a difficult and worth-while material. A very much worth-while material."
Alexander Shulgin, who first synthesized the 2C-X chemicals, created a list of the "magical half dozen" of phenethylamines which felt were the most "magical" or useful. The list includes 2C-E, 2C-B, 2C-T-7, 2C-T-2, DOM, and Mescaline.
Like all psychedelics, 2C-E produces a very altered state of consciousness. One unusual side of 2C-E's effects is that some users have reported experiencing "relatively normal thought processes" even while experiencing visual and auditory distortions. These users suggest, in other words, that 2C-E doesn't impair judgment as deeply as do many other psychedelics with otherwise-similar effects; however, these claims have not been tested in any controlled study.
The wide difference between different users' accounts of the intensity, duration, and nature of the effects of 2C-E can be largely attributed to users' highly varying dosage of the drug. Resources like Erowid suggest that an average dose of 2C-E might be between ten and fifteen milligrams, and Erowid gives the highest "heavy" dose as twenty-five milligrams. Elsewhere on the Internet, and especially in various forums for users of psychedelics, users have reported taking up to between seventy-five and one hundred milligrams of 2C-E, and the ensuing experiences have invariably been extremely intense and very long (in some cases upwards of twenty-four hours in duration) However, no experienced user of 2C-E has recommended doses this large for any newcomer; an appropriate starting dose might be between seven and twenty milligrams for someone intending to consume 2C-E recreationally, depending on how experienced the new user is with similar drugs. Little is known about the long-term effects of its use. Importantly, 2C-E is an extremely uncommon substance with a very short history of human use, and it is possible that lasting negative effects could be produced by any dose.

Adverse effects

It is thought that 2C-E binds to the 5-HT2A receptor, causing its intoxicating effects. Multiple doses have been reported to cause HPPD. HPPD is a condition where after the ingestion of a psychedelic substance, the visual effects of the substance are still visible after the effects of the drug have worn off. Users of 2C-E should be warned that it has some of the dangerous effects of MAOIs and it should never be mixed with other substances.
Dosage Duration
10 mg 6-8 Hours
20 mg 8-10 Hours
30 mg 15-20 Hours
40 mg 24+ hours

Law

As of July 9, 2012, in the United States 2C-E is a Schedule I substance under the Food and Drug Administration Safety and Innovation Act of 2012, making possession, distribution and manufacture illegal.
Denmark added 2C-E, 2C-P, DOC, and DOI to the list of Schedule I controlled substances as of April 8, 2007
New Zealand has a catch-all Analogues section in Schedule 3 / Class C of their drug laws that would make 2C-I, 2C-E, DOI, ephedrine, and pseudoephedrine Schedule 3 compounds in New Zealand.
In Sweden, 2C-E has been controlled since Oct 1, 2004.
In the United Kingdom, 2C-E is a Class A controlled substance. The UK has the strictest laws in the EU on designer drugs. The Misuse Of Drugs Act was amended in 2002 to include a "catch most" clause outlawing every drug, and possible future drug, from the LSD (ergoline) and MDMA (phenethylamine) chemical families (including 2C-E). The amendment is a near verbatim quote from the books of the American biochemist Alexander Shulgin, who obtained a PhD from the University of California, Berkeley. Dr Shulgin, a former research chemist at the Dow Chemical Company, re-discovered the synthesis for MDMA in 1976 and published the syntheses for more than 170 designer drugs of his own invention.

Notes

  1.  Shulgin's +/- rating scale, per PiHKAL. See References below. Quoting: "Plus Three (+++) = Not only are the chronology and the nature of a drug's action quite clear, but ignoring its action is no longer an option. The subject is totally engaged in the experience, for better or worse."

توهمات بینایی با مصرف مخدر 2C-E به صورت توهمات  و  تصاویر فراکتال است

پاورقی 

Fractal art

تصاویر سقف مسجد (هنر فراکتال )
 هنر فراکتال یک هنر تجسمی است که تقارن در ان دیده می شود و بیشتر می توان ان را مشابه با تصاویر گنبد های مسجد ها یا  نقوش  فرش های ایرانی دانست
توهمان با 2C-E که بیشتر مشابه با توهمات مخدر روانگردان ال اس دی  ولی رنگی تر است


توهم بینایی فراکتال با 2C-E

هندسه فراکتال چیست
واژه فراکتال مشتق از واژه لاتینی فراکتوس- به معنی سنگی که به شکل نامنظم شکسته خرد شده است- در سال ۱۹۷۵ برای اولین بار توسط بنوت مندل بروت مطرح شد. فراکتال ها شکل هایی هستند که بر خلاف شکل های هندسی اقلیدسی به هیچ وجه منظم نیستند. این شکل ها اولاً سر تاسر نامنظم اند، ثانیاً میزان بی نظمی آنها در همه مقیاسها یکسان است.
با ملاحظه اشکال موجود در طبیعت، مشخص می شود که هندسه اقلیدسی قادر به تبیین و تشریح اشکال پیچیده و ظاهراً بی نظم طبیعی نیست.
مندل بروت در سال ۱۹۷۵ اعلام کرده که ابرها به صورت کره نیستند، کوهها همانند مخروط نمی باشند، سواحل دریا دایره شکل نیستند، پوست درخت صاف نیست و صاعقه بصورت خط مستقیم حرکت نمی کند.
جسم فراکتال از دور ونزدیک یکسان دیده می شود. به تعبییر دیگر خودمتشابه است.
وقتی که به یک جسم فراکتال نزدیک می شویم، می بینیم که تکه های کوچکی از آن که از دور همچون دانه ها بی شکلی به نظر می رسید، بصورت جسم مشخص در می آید که شکلش کم و بیش مثل همان شکلی است که از دور دیده می شود. در طبیعت نمونه های فراوانی از فراکتال ها دیده می شود. درختان ، ابرها، کوهها، رودها، لبه سواحل دریا، و گل کلم ها اجسام فراکتال هستند بخش کوچکی از یک درخت که شاخه آن باشد شباهت به کل درخت دارد. این مثال را می توان در مورد ابرها، گل کلم، صاعقه و سایر اجسام فراکتال عنوان نمود.
بسیاری از عناصر مصنوع دست بشر نیز بصورت فراکتال می باشند. تراشه های سلیکان، منحنی نوسانات بازار بورس، رشد و گسترش شهرها و بالاخره مثلث سرپینسکی را می توان در این مورد مثال زد.
در علم ریاضی فراکتال یک شکل مهندسی است که پیچیده است ودارای جزئیات مشابه در ساختار خود در هر مقیاسی است.
میزان بی نظمی در آن از دور و نزدیک به یک میزان است. مثلث سرپینسکی یک مثلث متساوی الاضلاع است که نقاط وسط سرضلع آن به یکدیگر متصل شده اند. اگر این عمل در داخل مثلث های متساوی الاضلاع جدید تا بی نهایت ادامه یابد، همواره مثلث هایی حاصل می شوند که مشابه مثلث اول هستند.
( وحید قبادیان، مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب صص ۱۶۶-۱۶۷)
تعریف فراکتال
هندسه ی اقلیدسی – احجام کامل کره ها و هرم ها و مکعب ها واستوانه ها- بهترین راه نشان دادن عناصر طبیعی نیستند . ابرها و کوه ها و خط ساحلی و تنه ی درختان همه با احجام اقلیدسی در تضاد هستند و نه صاف بلکه ناهموار هستند و این بی نظمی را در مقیاس های کوچک نیز به ارمغان می آورند که یکی از مهمترین خصوصیات فراکتال ها همین است .
این بدین معناست که هندسه ی فراکتال بر خلاف هندسه ی اقلیدسی روش بهتری را برای توضیح و ایجاد پدیده هایی همانند طبیعت است .زبانی که این هندسه به وسیله ی آن بیان می شود الگوریتم نام دارد که با اشیا مرکب می توانند به فرمولها و قوانین ساده تری ترجمه و خلاصه شوند.
فرکتال از کلمه ی لاتین فراکتوس به معنی سنگی نامنظم شکسته و خرد شده است، گرفته شده است . اولین بار فرکتال را دکتر ماندلبروت طی نظریه ای که برای مسائل جهان هستی ارائه کرد و در این نظریه عنوان کرد که جهان هستی بعدی مابین ۲۳/۱-۳۴/۱۱ دارد و تمامی پدیده های طبیعی به نوعی فرکتالهایی می باشند در جهان هستی که برای ما ناشناخته اند.
فراکتال ها انواع عناصری هستند که فرم فضایی آنها صاف نیست .بنابراین “نامرتب ” نامیده شده اند و این نامنظمی آنها به طور هندسی در راستای مقیاسهای گوناگون در داخل هرم تکرار می شوند .هر چیز طبیعی در اطراف ما در اصل نوعی فراکتال است . به این سبب که خطوط صاف و پلانها فقط در دنیای ایده آل ریاضی وجود دارد .در کنار این تئوری هر سیستم که بتواند به صورت هندسی متصور و تحلیل شود می تواند یک فرکتال باشد .جهان در فرم فیزیکی ( مادی ) کلی خود پر هرج و مرج ،ناممتد و نامنظم است اما در پس این اولین ذهنیت و گمان یک نوع دستوری نهفته است که منظم و دارای ترکیبی واضح است . بهترین راه برای تعریف یک فرکتال توجه به صفتها و نشانه های آن است یک فرکتال ” نامنظم ” است . این بدان معنی است که در آن هیچ قسمتی صاف نیست . فرکتال ” خود مشابه ” است و این بدین معنی است که ” اجزا ” شبیه کل هستند .
فراکتال ها به وسیله ی ” تکرار ” توسعه می یابند که به این معنی است که تغییرشکل مکرراً ایجاد شده و وابسته به موقعیت شروع است . خصوصیت دیگر آن این است که فراکتال ” مرکب ” است . اما با این حال می توان آن را به وسیله ی الگوریتم های ساده نشان داد و همچنین بدون معنی نیز نیست که در پس عناصر نامرتب طبیعی یک رشته قوانین موجود است .

فرکتال (برخال) چیست؟
ما فرکتال‌ها را هر روز می‌بینیم: درختها ، کوهها، پراکنده شدن برگهای پاییزی روی زمین ، ساحل دریا و …
حالا به این تعریف دقت کنید: فراکتال تصویر هندسی چند جزیی است که می‌توان آن را به تکه هایی تقسیم کرد که انگار هر تکه یک کپی از ” کل ” تصویر است . به سختی بتوان باور کرد که چیزی مانند فراکتال‌ها بتواند اینقدر پیچیده و سخت باشد و در عالی ترین سطوح ریاضی به کار رود و در عین حال بتوان به تصویر یک سرگرمی خوب به آن نگاه کرد. اگر بخواهیم بترسانیمتان می‌توانیم بگوییم که هندسه فراکتالی حرکت اشکال در فضا را ثبت می‌کند و یا ناهمواری دنیا و انرژی و تغییرات دینامیک آن را نشان می‌دهد ! اما راستش را بخواهید فراکتال چیز ساده ای است به سادگی ابرها یا شعله های آتش.
واژه فرکتال از ریشه ای یونانی به معنای ” تکه تکه شده ” و”بخش بخش” آمده است و به نحوی تعریف ریاضی اش را در خود دارد.
اگر بخواهیم از دید کلی به بحث فرکتال نگاه کنیم آن را می توان به ۳ دسته تقسیم بندی کرد :
۱- هندسه فرکتال : در این قسمت از دید ریاضی به فرکتال نگاه می شود که بیشتر مورد توجه ریاضی دان ها قرار گرفته اما پایه های قسمت های بعدی نیز می باشد ، و تا با عناصر اصلی فرکتال و چگونگی ایجاد این فرم آشنا نشویم نمی توان فرم های مختلف و حجم های مختلف را شناسایی کرد.
۲- فرم فرکتال : قسمت دوم این مقاله است ، با توجه به اینکه ،محصول هندسه فرکتال فرمی است که دقیقاً آن مشخصه های هندسی مربوطه را دارد . در این بخش فرم هایی همچون فرم های درخت ، فرم های مندلبرت ، فرمهای موجود در طبیعت ، ایجاد فرم های رندوم (Random fractal) ، خود متشابهی (self similarity) ، فرکتال در نقاشی ( آثار نقاشانی چون جکسون پالاک ) و … مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
۳- حجم فرکتال (فرکتال در معماری): نتیجه فرم های مختلف می تواند به یک اثر معماری منتج شود لذا در این بخش حجم های فرکتالی و آثار معماری مطرح می شود .
اشکال فرکتالی چنان با زندگی روزمره ما گره خورده که بسیار جالب است. با کمی دقت به اطراف خود، می توان بسیاری از این اشکال را یافت. از گل فرش زیر پای شما و گل کلم درون مغازه های میوه فروشی گرفته تا شکل کوه ها، ابرها، دانه برف و باران، شکل ریشه، تنه و برگ درختان و بالاخره شکل سرخس ها، سیاهرگ و حتی می توان از این هم فراتر رفت : سطح کره ماه ، منظومه شمسی و ستارگان .
البته در بخش فرم های فرکتال این موضوع بیشتر مشهود است به طوری که بسیاری از فرمهای خلقت دارای ساختاری فرکتال هستند .
این روزها از فراکتالها به عنوان یکی از ابزارهای مهم در گرافیک رایانه ای نیز نام می برند، اما هنگام پیدایش این مفهوم جدید بیشترین نقش را در فشرده سازی فایلهای تصویری بازی می کنند.
فرکتال از منظر هندسی
هندسه فرکتالی یا هندسه فرکتال ها پدیده ایست که چندی پیش پا به دنیای ریاضیات گذاشت.
واژه فرکتال در سال ۱۹۷۶ توسط ریاضیدان لهستانی به نام بنوئیت مندلبرات وارد دنیای ریاضیات شد.
او در سال ۱۹۸۷ پرفسوری خود را در رشته ریاضیات گرفت.
مندلبرات وقتی که بر روی تحقیقی پیرامون طول سواحل انگلیس مطالعه می نمود به این نتیجه رسید که هر گاه با مقیاس بزرگ این طول اندازه گرفته شود بیشتر از زمانی است که مقیاس کوچکتر باشد.
از لحاظ واژه مندلبرات انتخاب اصطلاح فرکتال (fractal) را از واژه لاتین fractus یا fractum (به معنی شکسته ) گرفت تا بر ماهیت قطعه قطعه شونده که یکی از مشخصه های اصلی این فرم است ،تاکید داشته باشد .
فرهنگستان زبان هم واژه برخال را تصویب کرده و همچنین برای واژه فرکتالی واژه برخالی را تصویب کرده است.
واژه فرکتال به معنای سنگی است که به شکل نامنظم شکسته شده باشد.
اما در هندسه :
فرکتال از دید هندسی به شیئی گویند که دارای سه ویژگی زیر باشد:
۱-اول اینکه دارای خاصیت خود متشابهی باشد یا به تعبیر دیگر self-similar باشد.
۲-در مقیاس خرد بسیار پیچیده باشد.
۳-بعد آن یک عدد صحیح نباشد (مثلاً‌ ۱٫۵).
برای درک بهتر نسبت به مشخصات بالا در فرم هندسی ، بد نیست نمونه ای که شاید تا کنون با آن برخورد کرده باشید مطرح شود :

تصویر بالا ( یک کبوتر ) یک فرم هندسی است که دقیقاً با تعاریفی که در تعریف فرکتال بیان شد، منطبق است یعنی هم دارای خاصیت خود متشابهی و پیچیدگی در مقیاس خرد و نیز عدم داشتن بعد صحیح . تصویر بالا دارای بعدی بین عدد ۲ و ۳ است.
حال به بررسی هر یک در زیر پرداخته شده :
خاصیت خود متشابهی فرکتا لها
شیئی را دارای خاصیت خود متشابهی می گوییم: هر گاه قسمت هایی از آن با یک مقیاس معلوم ، یک نمونه از کل شیئی باشد.
ساده ترین مثال برای یک شیئ خود متشابه در طبیعت گل کلم است که هر قطعه‌ی کوچک گل کلم متشابه قطعه بزرگی از آن است .
همین طور درخت کاج یک شیئ خود متشابه است ،چرا که هر یک از شاخه های آن خیلی شبیه یک درخت کاج است ولی در مقیاس بسیار کوچکتر .همچنین در مورد برگ سرخس نیز چنین خاصیتی وجود دارد.
رشته کوه ها ، پشته های ابر ، مسیر رودخانه ها و خطوط ساحلی نیز همگی مثال‌ها‌یی از یک ساختمان خود متشابه هستند.
نمونه ای از خود متشابهی در شکل زیر نیز دیده می شود.
فراکتال شکل هندسی پیچیده است که دارای جزییات مشابه در ساختار خود در مقیاسهای متفاوت می باشد و بی نظمی در آن از دور و نزدیک به یک اندازه است .
واژه فراکتال مشتق گرفته شده از واژه لاتینی فراکتوس به معنای سنگ است که به شکل نا منظم شکسته و خرد شده .این واژه برای اولین بار توسط بنوت مندل بروت مطرح شد .
جسم فراکتال از دوز و نزدیک یکسان دیده می شود .مثلا وقتی به یک کوه نگاه می کنیم شکلی شبیه به یک مخروط می بینیم که روی آن مخروطهای کوچکتر و بی نظمی دیده می شود ولی وقتی نزدیک می شویم همین مخروطهای کوچک شبیه کوه هستند و یا شاخه های یک درخت شبیه خود درخت هستند .البته در طبیعت نمونه های اجسام فراکتال فراوان است مثلا ابرها -رودها -سرخس ها و حتی گل کلم از اجسام فراکتال است .و اگر به ساخته های دست بشر هم نگاه کنیم تراشه های سیلیکان و یا مثلث سرپینسکی نیز فراکتال هستند . و در معماری همیشه نباید نیاز بشر را هندسه اقلیدسی تامین کند .گسترش شهرها نمونه آشکاری از فراکتال است.
خصوصیات اشکال فرکتال
- اشکال اقلیدسی با استفاده از توابع ایستا تولید می شوند ولی اشکال فرکتال با فرآیندهای پویا تولید می شوند.( فرآیندهای پویا, فرآیندهایی هستند که دارای حافظه می باشند و رفتار آنها به گذشته بستگی دارد.)
- اشکال فرکتال دارای خاصیت خود همانندی است. طول این اشیا بی نهایت است که در فضای محدود, محصور شده اند.
- مجموعه های فرکتال, از زیر مجموعه هایی تشکیل شده اند که این زیر مجموعه ها شبیه مجموعه های بزرگتر هستند.
- هندسه فرکتال دارای ساختارهای ظرفیتی بالاست ولی ظرفیت اطلاعاتی اشیای اقلیدسی بسیار محدود و حاوی اطلاعات تکراری است.
- هندسه فرکتال, بیان ریاضی از معماری طبیعت است.
- هر فرآیند تکراری و پویا باعث ایجاد ساختارهای پیچیده فرکتال نمی شود. مکانیزم تولید چنین ساختارهای پویایی, آشوب است. در حقیقت, فرکتال تصویر ریاضی از آشوب است.
رابطه فراکتال و معماری
مطالعه هندسه باید به طراح کمک کند به درک بهتری از جریان جزئیات در پیرامون ما و جهان طبیعی دست یابد.
خصوصیت فراکتالی یک ترکیب معماری در تسلسل جالب جزئیات است. این تسلسل برای حفظ جذابیت معماری لازم است. هنگامی که شخص به یک ساختمان نزدیک و سپس به آن وارد می شود همیشه باید مقیاس کوچکتر دیگری همراه با جزئیات جذاب وجود داشته باشد تا معنای کلی ترکیب را بیان کند که این یک ایده فراکتال است.
انسانها در روزگار قدیم که در طبیعت می زیستند و مانند انسان دوره مدرن, با طبیعت بیگانه نبودند, معماریشان با نظم طبیعت بود. آنها به این دلیل که در طبیعت رشد میافتند, ضمیر ناخودآگاهشان نیز با نظم طبیعت- یعنی با نظم فراکتال- رشد میافت, در نتیجه مصنوعاتش نیز دارای نطم فراکتال می بود.
فراکتال در معماری معاصر
به دنبال بیگانگی انسان معاصر با طبیعت و دور شدن ساخته هایش از تشابه با ساختارهای طبیعت, معماران معاصر به دنبال نمود دادن ساختار فراکتال طبیعت در آثارشان هستند. هر چند که این هنوز آغاز راه است ولی ارتباطی جدیدی در زمینه طبیعت و معماری معاصر را نشان میدهد. ارتباطی که انسان مدرن آن را فراموش کرده بود.


opium.site: خانواده مخدرهای روانگردان صنعتی 2C را بشناسیم

opium.site: ایجاد توهم بینایی به وسیله مصرف ماده مخدر روانگردان دی ...

opium.site: ایجاد توهم بینایی به وسیله مصرف ماده مخدر روانگردان دی ...

opium.site: ایا پلازیل (متوکلوپرامید ) می تواند ایجاد نشئگی و توهم کند

opium.site: توهمات لامسه و بینایی با سالونورینوم(سالویا ) Salvia ...

opium.site: توهم بینایی با وایاگرا (سیلدنافیل ) یک تجربه باSildenafil

opium.site: مصرف زیاد کافئین توهم شنوایی و بینایی می دهد.Caffeine ...

opium.site: وزوز گوش و توهم شنوایی

opium.site: توهم شنوایی ..پاراکوزیا paracusia

opium.site: مصرف زیاد کافئین توهم شنوایی و بینایی می دهد.Caffeine ...

opium.site: دوز مصرف ماده مخدر روانگردان مسکالین Mescaline

opium.site: کاکتوس پیوت کارخانه ساخت مسکالین

opium.site: مسکالین و کاکتوس Lophophora williamsii

opium.site: دوز ماده مخدر روانگردان ال اس دی LSD DOSE

opium.site: استخراج مسکالین از کاکتوس پیوت و سن پدرو

opium.site: مواد مخدر جدید روانگردان صنعتی و گیاهی ناشناخته در ایران

opium.site: ساخت مخدر روانگردان ال اس دی Lysergic ... - Blogger-Index

opium.site: مخدر جدید صنعتی New Drugs

opium.site: مصرف مخدر روانگردان جدید بمب اتمیk2 سه جوان را به ...

opium.site: ماده مخدر روانگردان صنعتی جدید لبخند(2C-I) در امریکا ...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.