تاثیر دارو های با منشا گیاه شاهدانه (Cannabis) حشیش در درمان آلزایمر

تاثیر دارو های با منشا گیاه شاهدانه (Cannabis) در درمان آلزایمر





ترکیبی مشتق از ماری جوانا ممکن است روزی برای درمان زوال حافظه در بیماری آلزایمر بکار آید.
به گزارش پایگاه زیست شناسی ایران به نقل از نیوساینتیست ، محققین یک داروی سنتزی را یافته اند که مشابه گیاه شاهدانه در موش های مسن تر می توانند علایم آلزایمر را تا حدی بهبود بخشد.
گری ونک در دانشگاه ایالتی اوهایو ، و همکارانش در طی سه هفته یک مولکول را که بدلیل فعال ساختن سیستم ایمنی ایجاد التهاب می کند ، به مغز موش های جوان و مسن تزریق نمودند. این مولکول شدت علایم آلزایمر را کاهش می دهد. در همین مدت محققین به بعضی از موش ها داروی سنتزی موسوم به WIN ۵۵۲۱۲ ۲ را که مشابه شاهدانه است را تزریق کردند. این دارو همان رسپتورهایی را در مغز تحریک می کند که بطور طبیعی عصاره شاهدانه با آنها بر همکنش دارد.
سپس این گروه موش ها را در محیط پرپیچ و خم آبی قرار دادند تا قدرت ردیابی و خروج موش ها از این محیط را بررسی کنند. زیرا موش ها از محیط آبی متنفرند و تمایل به فرار دارند تا خود را به محیط خشک برسانند. قدرت پیدا کردن راه خروج توسط موش ها از این محیط پر پیچ و خم تحت تاثیر حافظه و سن است. ونک می گوید "موش های مسن خیلی بد از این محیط خود رها می کنند، درست همانند افراد مسنی که نشانی محل سکونت خود را گم می کنند."
محققین سه روز موش ها را فرصت دادند تا محیط را بشناسند و در روز چهارم زمان خروج آنها را اندازه گرفتند. موش هایی که داروی WIN ۵۵۲۱۲ ۲ را دریافت کرده بودند در هر دو گروه سنی ، راه خروج را سریع تر یافتند. ولی تفاوت بین موش های آموزش دیده و آموزش ندیده در سن بالا بیشتر بود. موش هایی که داروی سنتزی را دریافت کرده بودند ، واکنش ایمنی کمتیر را نیز بروز دادند.
کن ماکی استاد دانشگاه واشنگتون که در این مطالعه نقشی نداشته است می گوید " نتیجه این تحقیق حساسیت بالایی دارد زیرا دارو با دوز پایین مورد آزمایش قرار گرفته است. نتیجه این آزمایش برای درمان آلزایمر در انسان امیدوار کننده است."
ولی ونک خاطر نشان می کند که "WIN ۵۵۲۱۲ ۲ اثرات روانگردانی مشابه شاهدانه دارد و فعلا نمی توان آن را بر روی انسان بکار برد." محققین در تلاش یافتن داروی مشابهی هستند که بدون عوارض روانگردانی بالا باشد.


هیچ نظری موجود نیست: