BDSM بی دی اس ام چیست -Bondage-Discipline-Sadism-Masochism

هفت سؤال رایج در مورد BDSM -Bondage-Discipline-Sadism-Masochism
BDSM بی دی اس ام چیست
BDSM : اصطلاحی کلی برای اشاره به یک روش خاص زندگی، رابطه جنسی، عاطفی و... است که در آن دو نفر یا بیشتر با رضایت یکدیگر نقش هایی را به عهده می گیرند تا با تجربه درد، قدرت، هیجان، کنترل، تحقیر و ... به لذت و هیجان روحی و جسمی و جنسی برسند، ارضا شوند و به آرامش رسیده و تخلیه روانی هیجانی را تجربه کنند.
BDSM شامل گستره وسیعی از فعالیت ها است و دامنه و نوع این فعالیت ها را هر کس با شناخت از خود تعیین می کند، بسیاری از فعالیت هایی که تحت عنوان BDSM انجام می شوند ممکن است از سوی جامعه و حتی برخی روانشناسان، جزء انحرافات جنسی یا اخلاقی محسوب شوند. امروزه هزاران نفر در سراسر جهان در روش زندگی bdsm مشارکت می کنند، گروه ها و انجمن های زیادی وجود دارند، سایت ها و جوامع مجازی زیادی هم به bdsm می پردازند. همچنین با توجه به گستردگی دامنه bdsm افراد بسیار زیادی وجود دارند که بدون اینکه دقیقاً از این مطالب آگاه باشند، در زندگی خصوصی خود برخی فعالیت های bdsm را برای رسیدن به لذت جنسی بیشتر تجربه می کنند.

مشخصه برجسته فعالیت ها و روابطی که در زمینه bdsm انجام می شوند این است که معمولاً افراد هر کدام نقشی را بر عهده می گیرند که این نقش ها مکمل یکدیگر هستند ولی با هم برابر نیستند. (مثلاً ارباب و برده) معمولاً فردی که کنترل کننده است و اعمال قدرت می کند و یا کارهایی را بر روی فرد دیگر انجام میدهد یا او را وادار به انجام کارهایی می کند، تاپ (top) یا مافوق (dominant) یا ارباب (master) یا... نام دارد
و فردی که تحت کنترل قرار میگیرد و یا کارهایی روی او انجام می شود بات (bottom) یا زیردست (submissive) یا برده (slave) یا... نام دارد.
برخی هم هستند که به نوبت جایشان را عوض می کنند (گاهی تاپ هستند و گاهی بات) به این افراد سوییچ گفته میشود.

اصطلاح BDSM از ترکیب سه عبارت BD از (bondage & discipline) و DS از (dominance & submission) و SM از (sadism & masochism) ساخته شده است. تعریف این کلمات در پست های بعدی گفته خواهد شد.



BDSM بی دی اس ام چیست

خیلی ها از من در مورد رابطه BDSM با سلامت روان می پرسند، این سؤال مهمی است، آیا ما بیمار هستیم؟ آیا غیر طبیعی هستیم؟ علت این گرایشات چیست و ریشه در کجا دارد؟ و خیلی سؤالات مشابه.
در این پست به طور خلاصه به چند سؤال رایج در این زمینه ها جواب میدهم و در پست های بعدی کمی تخصصی تر به آن می پردازم.
 
1.آیا bdsm یک ناهنجاری یا بیماری روانی است؟
در همه شئونات رفتار انسانی مؤلفه هایی از نیاز هیجانی و عاطفی به قدرت وجود دارد، در کار، در خانه، در ورزش، در سیاست و در روابط جنسی. برجسته کردن و تأکید کردن بر مؤلفه های قدرت در روابط انسانی ناهنجار و مرضی تلقی نمیشود. در حال حاضر نظر غالب متخصصین این است که تبادل قدرت به طور آگاهانه و با اختیار کامل در روابط جنسی بین بزرگسالان کاملاً بهنجار و بی ضرر است. به زبان ساده تر وقتی دو نفر در رابطه جنسیشان با آزادی و آگاهی کامل به فعالیت های bdsm میپردازند، اینکار به طور عام نرمال تلقی شده و غیر مرضی است. (بخصوص در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-IV این مسأله قید شده است.)
 
2. چه چیزی باعث ایجاد تمایل به bdsm می شود؟
واقع بینانه ترین جواب این است که تا کنون علم پاسخ صد در صدی برای این سؤال پیدا نکرده است، هنوز به طور قطع معلوم نیست که چرا برخی افراد به BDSM تمایل دارند و برخی ندارند. تحقیقات نشان داده اند که به احتمال زیاد عوامل ژنتیکی و ارثی، رشد و تربیت کودکی، محیط اجتماعی، تحصیلات و کسب اطلاعات جدید همگی تا حدی در ایجاد این تمایل مؤثر هستند و نمیتوان هیچ کدام را به تنهایی ریشه آن دانست اما سهم دقیق هر یک در ایجاد تمایل به bdsm نیز به طور کامل روشن نیست. تحقیقات متنوع جدید از جمله تحقیقاتی که در مؤسسات تحقیقات روانشناسی و دانشگاه هایی مثل کینزی، کازموپولیتن، تایم و خیلی از دانشگاه های دیگر (بخصوص دانشگاه های اروپایی) انجام شده است تخمین میزند که بین 15-30 درصد بزرگسالان در کشورهای غربی حد اقل بعضی تمایلات bdsm را دارا هستند.
بعداً در پست های تخصصی تر، ریشه یابی این تمایلات از دید رویکردهای خاصی مثل روانکاوی و ... می پردازیم

3. چرا از لحاظ اجتماعی bdsm بد و ننگ آور تلقی می شود؟
قسمت اعظم اطلاعات افکار عمومی در مورد bdsm بر پایه اطلاعات بسیار عقب افتاده و قدیمی استوار است، در کشور ما حتی بیشتر متخصصین روانشناسی هم اطلاعات به روز و جدیدی در این مورد ندارند، بیشتر اطلاعات روانشناسان ایرانی از bdsm بر پایه روانکاوی فرویدی خالص که مربوط به حدود 80 سال پیش است قرار دارد! بگذریم از اینکه خود فروید تا چه اندازه در ایران بد فهمیده شده و نظرات او شدیداً تحریف شده تا سلاحی باشد در دست منبریان جهت کوبیدن علوم غربی!!
از طرف دیگر وقتی خود سکس یک تابوی بزرگ در ایران است، دیگر bdsm که مجال عرض اندام پیدا نخواهد کرد! اما شاهد هستیم که حتی در میان جوانانی که با سکس مشکلی ندارند و روابط جنسی آزاد هم دارند باز هم یک ترس و نفرت غریبی از bdsm وجود دارد.
یکی از دلایل این مسأله زنوفوبیا (ترس عمومی از یک موضوع نآشناخته) است، که همراه می شود با اطلاعات ناقص و اشتباه که از جاهای مختلف از جمله رسانه های عمومی و اینترنت (حتی سایت های مربوط به bdsm) به افراد میرسد،به عنوان مثال یک فرد وقتی وارد یک سایت bdsm میشود به طور یکجا مواجه میشود با انبوهی از عکس ها و فیلم های مختلف مربوط به صدها زمینه مختلف bdsm, بدتر از آن مواجه میشود با مسائلی مثل سکس خانوادگی، سکس با حیوانات و ... (بخصوص در سایت های فارسی).
همچنین نبود منابع اطلاعاتی معتبر مثل تحقیقات علمی جدید و ... هم به این عدم اعتماد می افزاید.

4.شاید این جمله را شنیده باشید: (کسانی که در زندگی واقعی خیلی باقدرت و مسلط هستند، در سکس تمایل دارند تحت سلطه و زیردست باشند)، آیا این جمله و خیلی جملات شبیه به این واقعاً صحت دارند؟
قطعاً اینها افسانه هایی بیشتر نیستند، واقعیت این است که هیچ ارتباط اثبات شده ای بین رفتارهای اجتماعی یک فرد و رفتارهای جنسی او وجود ندارد، تفاوت در تمایلات جنسی افراد با رفتارهای اجتماعی متشابه بسیار زیاد است و هرگز نمیتوان با مشاهده رفتار یک نفر در زندگی عادی و یا برعکس رفتار او در سکس، دیگری را پیشبینی کرد.
5.آیا افراد دارای تمایلات bdsm همه قربانی صدمات و خاطرات بد دوران کودکی و یا سوء استفاده جنسی در کودکی هستند؟

تحقیقات علمی به روشنی نشان داده است که درصد افرادی که حوادث و رویدادهای آسیب زایی را در کودکی خود تجربه کرده اند، در بین کسانی که به bdsm تمایل دارند هیچ تفاوتی با سایر گروه های اجتماعی ندارد، برای مثال اگر صد نفر از افراد عادی انتخاب شوند و صد نفر کسانی که به bdsm تمایل دارند، درصد کسانی که گذشته آسیب زای دوران کودکی داشته اند در هر دو گروه یکسان است. لذا این باور عمومی کاملاً غلط و بدون هیچ پشتوانه علمی است.
جالب است که در کشورهای غربی که گروه های bdsm پیشرفت زیادی کرده اند، به کسانی که به تازگی میخواهند وارد این عرصه شوند توصیه میشود که حتماً قبل از این کار به روانشناس مراجعه کنند و هرگونه اختلال یا مشکلی که دارند را درمان کنند و سپس وارد bdsm شوند، پس در آینده احتمالاً بتوان گفت کسانی که وارد bdsm میشوند حتی از سایرین هم سالم تر هستند!
6.تمایلات و هیجانات bdsm از چه سنی بروز پیدا میکنند؟

حدود 25% کسانی که به bdsm تمایل دارند، وجود احساسات مربوط به این موضوع را از سنین خیلی پایین گزارش کرده اند، مثلاً خاطراتی از لذت بردن از صحنه ها و موقیت هایی که در آن تبادل قدرت به نفع یا علیه ایشان انجام میشده داشته اند. (بر پایه پژوهش انجام شده در مؤسسه پاوراتیکس)
ولی بیشتر افراد بروز تمایلات bdsm خود را مربوط به سالهای خیلی بعد میدانند، خیلی ها آن را بعد از یک رخداد غم انگیز در زندگیشان گزارش میکنند (مثل طلاق یا شکست در عشق) احتمالاً بخاطر اینکه پس از چنین وقایعی فرد عمیقتر و بیشتر در مورد خودش، شخصیتش، نیازهایش و تمایلاتش و روابطش تفکر میکند.

7. چرا برخی افراد شدیداً تمایلات و احساسات bdsm خود را مخفی میکنند؟

فارغ از موضوع بحث، این واقعاً آسان نیست که به بقیه بگوییم "من متفاوت هستم". برای هرکسی که احساسات، تمایلات و عواطفی دارد که با محیط اجتماعی اطرافش همخوانی نداشته باشد، این سختی وجود دارد. و بخصوص در مورد bdsm گاهی این مسأله آنقدر سخت و پیچیده است که فرد جرأت نمیکند که حتی به شریک جنسیش ، مثلاً همسرش یا دوست پسر یا دوست دخترش آن را بیان کند و متأسفانه سعی میکند آنرا پنهان کند و فرو بخورد. منبع زندگی ارباب و برده در ایران:
بی  دی اس ام چیست -مازوخیسم درسکس -سادیسم در سکس -بانداژ در سکس -سکس و مواد مخدر -شهوت ومواد مخدر متامفتامین و سادیسم در سکس مخدر شیشه و سکس با خشونت -افزایش شهوت با مواد مخد ر منجر به سکس BDSM می شود -مواد مخدر محرک و انواع سکس های غیر طبیعی -ارباب و برده بودن با مواد مخدر محرک -افزایش تمایلات BDSM با استفاده از ماده مخدر متامفتامین (شیشه)
زیر نویس
بی‌دی‌اس‌ام (به انگلیسی: BDSM) نوعی رفتار توافقی بین دو یا بیشتر از دو نفر است. مخفف بی‌دی‌اس‌ام از چهار واژه انگلیسی‌ Bondage (مهاربندی)،‌ Discipline (نظم)، Dominance and submission سروری/بردگی(جنسی) منشأ می‌گیرد. نقش‌هایی‌ که در بی‌دی‌اس‌ام ایفا میشود مکمل یکدیگر ولی‌ نامساوی هستند. معمولاً فردی نقش تسخیرگرایی و تسلط دارد و دیگری نقش فرد تسخیر شده و ضعیف را بازی می‌کند. در هر صورت رضایت هر دو یک پیش شرط ضروری است.

هیچ نظری موجود نیست: