کاکائو سرشار از پلی فنل است و این آنتی اکسیدان باعث جریان بهتر خون می شود، رگ های خونی را گشاد کرده و مانع از اکسایش کلسترول مضر خون می شود.

کاکائو سرشار از پلی فنل است و این آنتی اکسیدان باعث جریان بهتر خون می شود، رگ های خونی را گشاد کرده و مانع از اکسایش کلسترول مضر خون می شود. توجه داشته باشید که شکلات سیاه نسبت
به شیر کاکائو حاوی میزان پلی فنل بیشتری است.احتمالا شما نیز در مورد خواص یا مضرات کاکائو زیاد شنیده اید. گفته می شود که کاکائو ضد استرس است، میل جنسی را افزایش می دهد، باعث چاقی می شود، فشار خون و کلسترول را بالا می برد و ... خلاصه این که حرف و حدیث در خصوص کاکائو زیاد است و در اغلب موارد این گفته ها صرفا شایعه بوده و ربطی به خواص واقعی این «سیاه خوشمزه» ندارد. اگر می خواهید از گفته ها و شنیده ها بگذرید و با واقعیت آشنا شوید بهتر است با ما همراه شوید تا سری به دنیای این شکلات سیاه بزنیم. کاکائو میل جنسی را افزایش می دهددرست است. شکلات میل جنسی را تقویت می کند. می پرسید چرا؟ به خاطر این که شکلات سیاه سرشار از فنیل اتیل امین phenylethylamin است. این ماده ترشح هورمون دوپامین را تحریک می کند که به هورمون لذت معروف است. نتایج یک پژوهش ایتالیایی که در سال 2004 روی 153 زن انجام گرفت نشان می دهد زنانی که روزانه عادت به خوردن شکلات دارند نسبت به زنان دیگر روابط جنسی بیشتری داشته و لذت بیشتری نیز تجربه کرده اند. کاکائو سرشار از کلسترول استغلط است. میزان کلسترول شکلات بسیار کم است. در واقع هر 100 گرم کاکائو حاوی 1.3 میلی گرم کلسترول است. نتایج دو پژوهش که یکی در سال 2004 در free radical biology and medicine و دیگری در american journal of clinical nurition به چاپ رسید نشان داد که مصرف کاکائو میزان کلسترول مفید (hdl) را افزایش و میزان کلسترول مضر (ldl) را کاهش می دهد. کاکائو سرشار از پلی فنل است و این آنتی اکسیدان باعث جریان بهتر خون می شود، رگ های خونی را گشاد کرده و مانع از اکسایش کلسترول مضر خون می شود. توجه داشته باشید که شکلات سیاه نسبت به شیر کاکائو حاوی میزان پلی فنل بیشتری است. شکلات باعث چاقی می شودغلط است. بر خلاف تصور عموم، شکلات سیاه باعث چاقی نمی شود. بر اساس بررسی هایی که در سال 2005 روی 57 درصد مصرف کننده های کاکائو در فرانسه انجام گرفت، کاکائو باعث اضافه وزن نمی شود.
مصرف کاکائو میزان کلسترول مفید (hdl) را افزایش و میزان کلسترول مضر
(ldl) را کاهش می دهددر سال 1997 دکتر bolton smith و دکتر mccluskey و به دنبال آن در سال 2000 دکتر bertrais ثابت کردند که هیچ ارتباطی بین مصرف کاکائو و چاقی وجود ندارد. البته شکی وجود ندارد که شکلات حاوی کالری است ( 100 گرم شکلات سیاه به طور معمول یک چهارم نیاز روزانه ی زنان را تأمین می کند) اما مهم این است که در مصرف آن دچار افراط نشوید نه این که خود را از خوردن شکلات محروم کنید. کاکائو استحکام پوست را افزایش می دهددرست است. کاکائو حاوی ویتامین e است که پیری پوست را به تأخیر می اندازد. بر اساس نتایج پژوهشی که در سال 2006 انجام گرفت، فلاوونوئیدهایی که در شکلات وجود دارد جریان خون را افزایش می دهد و این امر باعث تراکم و رطوبت بافت های پوستی شده و همچنین مقاومت پوست را در برابر صدمات اشعه های ماورای بنفش بالا می برد. کاکائو فشار خون را بالا می بردغلط است. نتایج پژوهشی که در سال 2005 در دانشگاه cologne انجام گرفت نشان می دهد برخلاف آن چه تصور می شود شکلات سیاه فشار خون را کاهش می دهد بدون این که باعث افرایش وزن شود. در این پژوهش 44 داوطلب شرکت داشتند که دچار فشارخون بالا بودند. تعدادی از این داوطلبان روزانه شکلات سیاه که سرشار از پلی فنل است مصرف می کردند و سایر شرکت کننده ها شکلات سفید می خوردند که فاقد این ریز مغذی ها است. در پایان این پژوهش گروه اول با کاهش اندک اما محسوس فشار خون بدون اضافه وزن مواجه بودند اما در بین گروه دوم که شکلات سفید مصرف کرده بودند هیچ تغییری ملاحظه نشد. کاکائو انرژی استدرست است. کاکائو ضدخستگی است. می پرسید چرا؟ به خاطر این که سرشار از قند و چربی و در نتیجه سرشار از انرژی است. 100 گرم شکلات سیاه به طور متوسط حاوی 450 تا 500 کالری است. اما توجه داشته باشید این 100 گرم شکلات همچنین 40 تا 500 میلی گرم تئوبرومین و 70 میلی گرم کافئین تأمین می کند. این دو ماده باعث تحریک ترشح هورمون آدرنالین می شود که در زمان قرار گرفتن بدن در وضعیت استرس زا ترشح می شود. اگرچه این هورمون باعث تحرک بدن می شود اما بهتر است در مصرف کاکائو نیز دچار افراط نشوید. کاکائو باعث بروز مشکلات گوارشی می شودغلط است. کاکائو باعث بروز مشکلات کبدی و یبوست نمی شود. از سال ها پیش محققان ثابت کرده اند که شکلات تغییری در کار کبد ایجاد نمی کند بلکه بر خلاف آن چه تصور می شود باعث دفع راحت نیز می شود. در واقع شکلات سیاه سرشار از فیبر است. شکلاتی که حاوی 86 درصد کاکائو باشد در هر 100 گرم دارای 9.3 گرم فیبر است. کاکائو نشاط انگیز استدرست است. هرچه بیشتر شکلات بخورید میزان بتا آندورفین خون (هورمونی که در زمان احساس شادی ترشح می شود) بالا می رود. کاکائو حاوی مواد دیگری نیز هست که روی خلق و خوی ما تأثیر می گذارد: آناندامید نشاط آور، فنیل اتیل امین ضد افسردگی و سروتونین ضد استرس است. کاکائو = آسپیرینهم درست است و هم غلط. جویدن مرتب چند گرم شکلات سیاه باعث کاهش سردرد نمی شود. اما بر اساس نتایج پژوهشی که دکتر دیان بیکر در نوامبر سال 2006 در دانشگاه شیکاگو ارائه داد این عادت غذایی یعنی جویدن شکلات سیاه همان تأثیر آسپیرین را بر جای می گذارد. پلی فنل موجود در کاکائو روی پلاکت ها تأثیر می گذارد و همانند آسپیرین جریان خون را روان می سازد. البته به این شرط که شکلاتی که می خورید شکلات خالص و خوبی باشد نه هر شکلاتی. برخی از شکلات ها سرشار از چربی های اشباع شده و پرکالری اند که باعث انسداد رگ ها می شود.

هیچ نظری موجود نیست: