داروهای درمان سرماخوردگی حاوی “فنیل پروپانولامین” خطر بروز سکته خونریزی‌دهنده مغزی را در زنان افزایش می‌دهد.

پژوهشگران کره‌ای دریافته‌اند مصرف مقادیر اندک داروهای درمان سرماخوردگی حاوی “فنیل پروپانولامین” خطر بروز سکته خونریزی‌دهنده را در زنان افزایش می‌دهد.
رویترز ، دکتر “بیونگ وو یون” از بیمارستان دانشگاه ملی سئول و همکارانش می‌گویند مطالعات قبلی نشان داده است داروهای ضد اشتها حاوی این ماده، خطر بروز سکته خونریزی‌دهنده را در زنان جوان و میانسال افزایش می‌دهد.
ارتباط بین قرصهای رژیمی حاوی دوز بالاتر “فنیل پروپانولامین” و سکته مغزی پیشتر اثبات شده است. مطالعه جدید نشان می‌دهد حتی دوز کمتر این ماده در داروهای سرماخوردگی می‌تواند خطر سکته خونریزی‌دهنده را افزایش دهد.
این محققان ‪ ۹۴۰‬بیمار مبتلا به سکته خونریزی‌دهنده را بررسی و هر بیمار را با دو تن در گروه شاهد مقایسه کردند. این یافته‌ها در شماره نهم ژانویه مجله “مغز و اعصاب ‪ “neurology‬منتشر شده است.
در مجموع ‪ ۱/۷‬درصد زنانی که سکته کردند طی ‪ ۱۴‬روز قبل از آن این دارو را مصرف کرده بودند در حالی که در گروه شاهد این نسبت از ‪ ۰/۷‬درصد تجاوز نمی‌کرد. این زنان داروهای سرماخوردگی حاوی فنیل پروپانولامین مصرف می‌کردند و هیچ‌کدام داروهای ضد اشتها دریافت نمی‌کردند.
این آزمایش نشان داد که مصرف این دارو خطر سکته را بیش از دو برابر افزایش می‌دهد و مصرف این دارو هر قدر بیشتر، به مدت طولانی‌تر و در گذشته‌ای نزدیک تر بوده باشد، خطر سکته را بیشتر می‌کند.
در بین زنان مورد آزمایش خطر سکته چهار برابر افزایش یافت، اما افزایش خطر در مردان اهمیت آماری نداشت.
در مطالعه جدید مصرف این دارو در زنان و مردان مشابه هم بود. از این رو افزایش خطر در زنان را نمی‌توان ناشی از مصرف بالاتر دارو دانست. 

opium: ساخت 4 متیل امینو رکس از فنیل پروپانولامین


opium: فنیل پروپانول امین

هیچ نظری موجود نیست: