از کار انداختن گیرنده حشیش (کانابینوئید)محافظ مغز در برابر پیری. کانابینوئیدهایی مانند THC (تتراهیدروکانابینول) که یک عامل فعال در کانابیس است و اندوکانابینویدهای شکل‌گرفته توسط بدن به گیرنده‌های کانابینوئید 1 متصل می‌شوند. وجود چنین گیرنده‌ای همچنین دلیلی برای اثرات بی خودکننده موادی مانند حشیش و ماری‌جوانا است.

محققان دانشگاههای بن و مینز موفق به کشف مکانیزمی شده‌اند که به نظر می‌رسد از مغز در برابر پیری محافظت می‌کند.

به گزارش ایسنا، این محققان در پژوهش‌های خود بر روی موشها، گیرنده کانابینوئید 1 را خاموش کردند. این حیوانات در نیتجه این عمل، مانند انسان‌های دچار جنون و البته در فرآیندی سریعتر از خود نشانه هایی از انحطاط نشان دادند.

انسانها در حال پیر و پیرتر شدن بوده و تعداد افراد مبتلا به جنون در حال افزایش است.

عوامل کنترل‌کننده انحطاط مغزی هنوز تا حد زیادی ناشناخته مانده‌اند.

با این حال محققان تصور می‌کنند که عواملی مانند استرس،‌ تجمع مواد زائد سمی و عفونت در سرعت پیر شدن موثر است. اما برعکس آن نیز مکانیزم‌هایی وجود دارند که می‌توانند مانند یک محافظ از مغز در برابر انحطاط محافظت کرده یا ساختارهای معیوب را ترمیم کنند.

این دانشمندان اکنون یک عملکرد گیرنده کانابینوئید 1 را که تا امروز ناشناخته بوده، شناسایی کرده‌اند. گیرنده‌ها، پروتئین‌هایی هستند که می‌توانند به مواد دیگر متصل شده و زنجیره‌ای از علائم را به وجود بیاورند.

کانابینوئیدهایی مانند THC (تتراهیدروکانابینول) که یک عامل فعال در کانابیس است و اندوکانابینویدهای شکل‌گرفته توسط بدن به گیرنده‌های کانابینوئید 1 متصل می‌شوند. وجود چنین گیرنده‌ای همچنین دلیلی برای اثرات بی خودکننده موادی مانند حشیش و ماری‌جوانا است.

این گیرنده علاوه بر تاثیر اعتیاد، نقش مهمی در انحطاط مغز ایفا می‌کند. با خاموش کردن این گیرنده توسط راههای ژنتیکی، مغز موش‌های آزمایشگاهی سریعتر رشد می‌کردند.

دانشمندان گرفتن نتایج قطعی‌تر را منوط به آزمایش‌های بیشتر خوانده و در نظر دارند به درک بهتری از مکانیزمی که گیرنده‌های کانابینوئید 1 با آن از مغز در برابر عفونت محافظت می‌کنند، برسند.

به گفته محققان بر اساس این زنجیره علائم ممکن است بتوان مواد جدیدی برای درمانهای جدید تولید کرد.

هیچ نظری موجود نیست: