حشیش, گیرنده های حشیش ,گیرنده های کانابینوئیدی

Cannabisعصاره گیاه  شاهدانه ( (cannabis sativa می باشد. که در مناطق گرمسیر جهان رشد می کند. و حاوی ماده فعال  THC می باشد. 
ماری جوانا اصطلاحی است که به ترکیبات روانگردان موجود در این گیاه  گفته می شود. حشیش به رزین استخراج شده از این گیاه گفته می شود. که ترکیبی نسبتا خالص شده و قوی تر است.  برای قرنهای متمادی از این گیاه برای مصارف درمانی از جمله درمان مسمومیت ها استفاده می شده است. عصاره  شاهدانه حاوی موادی به نام cannabinoid ها می باشد. اکثر این مواد در آب غیر قابل حل می باشند. THC  یکی از فراوان ترین و فعال ترین عناصر موجود در ماری جوانا  و حشیش می باشد. THC پیشساز  cannabidiol و cannabinol می باشد. یکی از متابولیت های آن به نام11- hydroxy-THC   فعال تر بوده و دارای اثرات فارماکولوژیک بیشتری می باشد. THC عمدتا روی CNS اثر گذاشته و و طیف وسیعی از اثرات روحی  روانی را ایجاد می کنند. همچنین با اثر بر CNS اثرات اتونوم گسترده ای را در بافتهای محیطی ایجاد  می کنند.  اثرات ماری جوانا بر CNS  عبارتند از: احساس سرخوشی و آرامش٬ افزایش اشتها٬ اختلال در تمرکز، تغییر درک٬ اختلال در قضاوت  و رفلکس ها. اثرات این ماده مشابه اثرات LSD  می باشد.  THC عمدتا روی CNS اثر می کند. وسبب ایجاد اثرات روانی مانند احساس سرخوشی و نشاط می گردد. همچنین با اثر بر CNS طیف وسیعی از اثرات اتونومیک را نیز ایجادمی کند. تاثیرات روانی ناشی از این ماده که  در انسان و حیوان مشاهده شده عبارتند از : اختلال در حافظه کوتاه مدت و کاهش یادگیری٬ ناتوانی در انجام اعمال حرکتی،احساس بیدردی ،اثر ضد استفراغ و افزایش اشتها

Cannabis  همچنین دارای اثرات محیطی گسترده ای می باشد مانند افزایش ضربان فلب،اتساع عروق و اتساع برونش.کانابینوئید ها در چربی محلول می باشند. و در ابتدا تصور می شد که به روش مشابه با داروهای بیهوشی روی CNS اثر می گذارند. ولی با کشف گیرنده های کانابینوئیدی در   CNS این فرضیه رد شد. گیرنده های کانابینوئیدی از دسته گیرنده های متصل شونده به G-protein  ها می باشند. این رسپتور ها عمدتا از طریق مهار آدنیلات سیکلاز اثرات خود را اعمال می کنند . این گیرنده ها همچنین سبب تحریک  کانال های پتاسیم و مهار کانالهای کلسیمی می شوند. این رسپتور ها عمدتا از طریق مهارآدنیلات سیکلاز عمل نموده وهمچنین سبب مهار کانالهای کلسیم و تحریک کانالهای پتاسیم می گردند. و از این راه آزاد شدن نوروترانسمیتر ها را مهار می کنند.

این اثرات تا حدود زیادی مشابه اثرات مواد اوپیوئیدی می باشد. گیرنده های کانابینوئیدی مغز (CB1 subtype)در کورتکس مغز، هیپوکمپ، مخچه، ماده سیاه و مسیر های دوپامینرژیک ناحیه مزولیمبیک وجود دارند. گیرنده محیطی کانابینوئید  (CB2 subtype)در بافتهای لنفاوی مشاهده می شود و تحریک آن توسط کانابینوئید  ها سبب مهار سیستم ایمنی می گردد. Anandamide که یک آمید مشتق از اسید آراشیدونیک است که در هنگام تزریق به داخل مغز اثرات مشابه کانابینوئید ها را ایجاد می کند.SR141716A آنتاگونیست قوی گیرنده های  CB1 می باشد که سبب افزایش فعالیت های لوکوموتور، بهبود حافظه کوتاه مدت، بهمراه افزایش ترشح نوروترانسمیتر ها در بافتهای محیطی می شود.از کانابینوئید ها در جهت مصارف درمانی از جمله کاهش فشار داخل کره چشم کاهش درد کاهش حالت تهوع و اتساع برونش ها استفاده می گردد.یکی از مشتقات کانابینوئید به نامnabilone برای مصارف دارویی استفده می شود. اعتیاد نسبت به کانابینوئید ها به ندرت مشاهده شده و تنها در موارد مصرف مقادیر زیاد و  در طولانی مدت مشاهده می گردد.علائم قطع مصرف عبارتند از گیجی، تهوع، تحریک پذیری، افزایش ضربان قلب و تحریک پذیری. THC عوارض جانبی کمی دارد. در صورت مصرف مقادیر زیاد عوارض جانبی مانند گیجی مشاهده می کردد. 
ولی عوارض قلبی عروق و عوارض تنفسی تهدید کننده حیات مانند آنچه در مورد مواد اوپیوئیدی و افیونی اتفاق می افتد مشاهده نمی گردد. حتی در مقادیر کم مشتقات مصنوعی THCمانند نابیلون سبب ایجاد حالت سرخوشی و گیجی می شود . آگونیست ها و آنتاگونیستهای کانابینوئید دارای اثرات درمانی گسترده می باشند .


حشیش گراس ماری جوانا

دانه های شاهدانه حشیش و ماری جوانا و هردوت

مخدر روانگردان سالویا جایگزین حشیش و گراس Salvia divinorum

حشیش الهام بخش و خلاق یا مخرب و ویران کننده مغز انسان ؟

ماده مخدر افلاطونی (کلم پلو)کوکتل حشیش با ماریجوانا

علت ممنوعیت شرعی حشیش در اسلام چیست؟

کشف ژن ساخت تی اچ سی درگیاه ماری جوانا و حشیش

هیچ نظری موجود نیست: