تداخلات دارویی با گریپ فروت Grapefruit drug interactions

گریپ فروت حاوی تركیباتی است كه هم تشكیل پلاكهای آترواسكلروز را كاهش می دهد و هم تكثیر سلولهای سرطانی را مهار می كند. با این وجود برخلاف سایر مركبات با بسیاری از داروها تداخل دارد، بخصوص كه همراه صبحانه مصرف شود. این تداخل از طریق مهار یكی از انواع سیستمهای آنـزیمی سیتوكروم P-450 بنام سیتوكروم P-4503A4 (Cyp3A4) در كبد و دیـــواره روده اعمــال می شود. این سیستـــم در كبد 30 درصد و در سلولهای اپتلیـال روده كوچك 70 درصد از كل سیستم آنزیمی موجود در آن قسمـــت را تشكیل می دهند. قابل توجه است كه افراد مختلف به نسبت غلظتی از سیستم CYP3A4 كه در روده آنها باشد نسبت به اثر مهاری بر متابولیسم دارو واكنشهای متفاوتی نشان می دهند.
تركیبات فعال موجــود در عصاره گریپ فروت شامل Naringenin ، Naringin ، Quercetin ، Kaempferol می باشد. فراوانترین فلاونوئید موجود در آن Naringin می باشد كه تا 10 درصد از وزن خشك میوه را تشكیل می دهد. در واقع بو و مزه تلخ آن مربوط به وجود این ماده است. متابولیت آن Naringenin یك مهار كننده CYP3A4 و CYP1A2 می باشد. در واقع اثر مهاری عصاره گریپ فروت مربوط به هردو تركیب فلاونوئید و فورانوكومارین موجود در آن می باشد.
در ادامــــه، تـــداخلات داروهای زیـــر با عصاره گریپ فروت مورد بررسی قرار می گیرد:


آنتاگونیستهای كلسیم
آنتاگونیستهای كلسیم از دسته 1و 4 دی هیدروپیریدین داروهای محلول در چربی ها هستند كه در درمان فشار خــون و آنژین پكتوریس بكار می رود. بسیاری از مطالعات نشان داده است كه مصرف همزمان این داروها با آب گریپ فروت سبب افزایش عوارض دارو از جمله كاهش بیش از حد فشار خون، افزایش ضربان قلب و وازودیلاتوری می گردد.

سیكلوسپورین
سیكلوسپورین یك داروی ایمونوساپرسانت است كه خط اول درمان در مراقبت از بیماران بعـــد از پیــوند مغز استخوان می باشد. جذب این دارو از 90-50 درصد متغیر است. به علاوه متابولیسم آن توسط سیستم آنزیمی CYP در كبد و CYP3A4 در روده تحت تاثیر قرار می گیرد.

آنتی هیستامین ها
ترفنادین از جمله آنتی هیستامین ها، آنتاگونسیت گیرنده H1 می باشد. این دارو در دیواره روده توسط آنزیمهای CYP متابولیزه شده و به متابولیتهای كربوكسیلك فعال از جمله Fexofenadine تبدیـــل می شــود. بــا مصرف این دارو خطر بروز تاكی كاردی بطنی وجود دارد. عصاره گریپ فروت از طریق مهار متابولیسم دارو سبب تجمع ترفنادین در خـــون و افزایش QT می شـــود. در مورد سایـــر آنتی هیستامین ها از جمله لوراتادین نیز همین تداخل صادق است.

استاتینها:
استاتینها با مهار آنزیم HMG-COA ردوكتـــاز، غلظـــت پـــلاسمایی كلستـــرول را كاهش می دهند. لوستاتین، سیم و استاتین، سری واستاتین و آتورواستاتین توسط سیستم آنزیمی CYP3A4 متابولیزه می شوند. مطالعات نشان داده است كه عصاره گریپ فروت فراهم زیستی لوستاتین را تا میزان 15 برابر افزایش می دهد. مكانیسم دقیق ایجاد عوارض رابدومیلوز و میوپایتی ناشی از این داروها مشخص نیست. اما به نظر می رســـد غلظـــت پلاسمایی زیاد مهار كننده های HMG-COA ردوكتاز عامل مهمی در ایجاد عوارض باشد، بنابراین مصرف استاتینها و عصاره گریپ فروت با احتیاط صورت می گیرد.

سیزاپراید:

افزایش غلظتهای پلاسمایی سیزاپراید بـــاعث عوارض قلبی می گــردد، بنـــابراین افرادی كه سیزاپراید دریافـــت می كنند نباید عصاره گریپ فروت مصرف كنند.

بنزودیازپینها:

تداخل عصاره گریپ فروت با 3 دارو از این گروه از جمله دیازپام، میدازولام و تریازولام مشاهده شده است، بنابراین از مصرف آنها باید خودداری گردد. در مورد سایر بنزودیازپینها اطلاعاتی در دسترس نیست.
بوسپیرون:

به دلیل فراهم زیستی محدود این دارو، مصرف توام آن بـــا آب گریپ فروت غلظت خونی آن را 4 برابر افزایش می دهد، بنابراین بهتر است از مصرف توام آنها خودداری گردد.

سرترالین:

سرترالین یك داروی مهاركننده انتخابی باز جذب سروتونین می باشد كه در درمان افسردگی، وسواس، حملات پانیك بكار می رود. مصرف توام آن با عصاره گریپ فروت غلظت سرمی آن را 5/1 برابر افزایش می دهد.
كاربامازپین:

این دارو در درمان تشنج و صرع بكار می رود و به دلیل ایندكس درمانی باریك بهتر است از مصرف توام آن با عصاره گریپ فروت خودداری گردد.

كلومی پرامین:

این دارودر درمان افسردگی و وسواس بكار می رود. در بعضی بیماران دمتیلاسیون كلومی پرامین توسط سیستم آنزیمی سیتوكروم روده صورت می گیرد، بنابراین تداخل قابل ملاحظه ای در این مورد مشاهده می گردد سایر داروهای اعصاب از جمله هالوپریدول، ترازودون و زولپلن با عصاره گریپ فروت تداخل دارد.

هورمونها:

اتینیل استرادیول و پروژسترون خوراكی موجود در قرصهای كنتراستپیو به دلیل اثر عبور اول كبدی دارو فراهم زیستی پایین دارد، بنابراین در مصرف توام آن با عصاره گریپ فروت غلظت خونی آن افزایش می یابد.
عصاره گریپ فروت بر متابولیسم پردنیزون و پرودنیزولون ونیز هورمون تیروئید تاثیری ندارد كورتیزول از طریق آنزیم 11 بتاهیدروكسیاستروئیددهیدروژناز اكسید شده و به كورتیزون غیرفعال تبدیل می شود، عصاره گریپ فروت این آنزیم را مهار می كند و نسبت كورتیزون به كورتیزول را در ادرار كاهش می دهد. عصاره گریپ فروت در دوز بالا (بیش از 1 لیتر در روز) ممكن است نقش میترالوكورتیكوئید داشته باشد.

سیلــدنافیـل:

سیـــلدنافیل جذب سریع و فراهم زیستی بالایی دارد و به میزان زیادی از طریق سیستم آنزیمی سیتوكروم متابولیزه می شود. بهمین دلیل عصاره گریپ فروت قادر بــه افزایش غلظت ایــن دارو می باشد كه همزمان با بهبود كارآئی دارو و وقوع عوارض آن از جمله سردرد، فلاشینگ، دیس پپسی و تغییر بینایی نیز افزایش می یابد.
در این مقـــاله یافته های بالینی تـــداخلات عصاره گریپ فروت و دارو خلاصه شده است. اكثر این مطالعات، ارزیابی های فارماكودینامیك بر روی تعداد كمی از داوطلبان سالم می باشد. هیچگونه مطالعه ویژه ای بر روی عوارض جانبی تداخل دارو- گریپ فروت گزاش نشده است. تلاش براین است كه از مطالعات موجود، میزان خطر برای بیماران استخراج گردد. اگرچه هیچگونه موردی مبنی بر عوارض جانبی چنین تداخلی گزارش نشده است ولی باید فرض نمود كه این تداخلات اتفاق می افتدسیزاپراید، سیكلوسپورین، كاربامازپین، تاكرولیموس،متادون و بسیاری از مهار كننده های ردوكتاز،‌ آنتــــاگونیستهای كلسیمــی دی هیدروپریدینی به همراه گریپ فروت، عوارض جانبی وابسته به دوز شدیدی ایجاد می كنند. عصاره گریپ فروت به عنوان عاملی كه غلظت سرمی این داروها را افزایش می دهد شناخته شده است. از آنجائی كه غلظت CYP3A4 در روده افراد مختلف است، بروز اثر عصاره گریپ فروت در افراد متفاوت خواهد بود
شرایط هر بیمار باید براساس سابقه تاثیر مصرف عصاره و با توجه به داروهای بیمار در نظر گرفته شود.
در آینده می توان با تعدیل مراحل متابولیسم سیتوكروم روده ای، جذب بسیاری از داروها را به حد استاندارد مورد نظر رساند. باشناسایی و جداسازی مواد موثره گریپ فروت و همراه نمودن آن با داروها می توان جذب آنها را كنترل نمود.


Ref: DRUG-GRAPEFRUIT JUICE INTERACTION MAYO CLIN PRO,SEPTEMBER2000.VOL
ترجمه: دكتر ش. اسكندری

  • مصرف مخدر متامفتامین (شیشه ) اثراتی معادل با 12 با...
  • انفجار بمب اتمی (مفدرون ) Mephedrone دختر 14 ساله...
  • درمان هوس در ترک اعتیاد به ماده مخدر متامفتامین (ش...
  • قاچاقچی مواد مخدر در لباس دخترانه /عکس
  • مصرف ماده مخدر اسپایسK2, Spice, به کلیه‌ها آسیب می...
  • مراکز انرژی در بدن (قسمت اول ) پرانا یا انرژی حیات...
  • استخراج مسکالین از کاکتوس پیوت Mescaline Extracti...
  • غذاهای پر کالری به همان اندازه کوکائین و یا نیکوتی...
  • اثرات برگاموتین Bergamottin(گریپ فروت ) و نارنجین ...

  • هیچ نظری موجود نیست: