خطرات دود سیگار و تنباکو برای کودکان چیست Smoking - effects of second-hand smoke on children

چه خطراتی کودکانی که در معرض دود سیگار و تنباکو قرار میگیرند را تهدید می‌کند؟


Smoking - effects of second-hand smoke on children
دود محیطی تنباکو‌ (ETS) به دو رده تقسیم می‌شود: دود اصلی (که در حین پک زدن از سیگار بیرون می‌آید) و دود جانبی (که دود دست دوم نیز نامیده می‌شود و به دودی اطلاق می‌شود که از سیگار در حال سوختن یا بازدم فرد سیگاری خارج می‌‌شود). افرادی که دود حاصل از سیگار شخص دیگری را تنفس می‌کنند، سیگاری‌های منفعل یا غیرارادی نامیده می‌شوند.
 احتمال اینکه کودکان در مقایسه با بالغین با شدت بیشتری در معرض دود محیطی تنباکو‌ قرار بگیرند زیاد است. برای تقریبا 60 درصد از کودکان سه تا یازده ساله آمریکایی ( حدود 22 میلیون کودک) در معرض دود محیطی تنباکو‌ هستند.

مخاطرات دود محیطی تنباکو‌

اگرچه سیگاری‌‌های‌ غیرارادی در مقایسه با سیگاری‌های فعال تنباکوی کمتری را به بدن خود وارد می‌کنند، اما‌ هنوز هم به علت قرار گرفتن در معرض دود مخاطراتی آنها را تهدید می‌کند. در واقع، دود دست دوم حاوی مواد سرطان‌زای بیشتری در مقایسه با دودی است که فرد سیگاری استنشاق می‌کند. بر طبق اعلام«انجمن ریه آمریکا»، دود دست دوم حدود دوبرابر قطران و نیکوتین بیشتر، 5 برابر مونوکسید کربن بیشتر و 50 برابر آمونیاک بیشتری در مقایسه با دود اصلی دارد. تخمین زده می‌شود که دود محیطی تنباکو‌ هر ساله مسئول تقریبا 3 هزار مورد مرگ در‌ اثر سرطان ریه، 46 هزار‌ مرگ در‌ اثر بیماری‌های قلبی و 430 مورد مرگ در کودکان تازه‌متولدشده‌ در اثر«سندرم مرگ ناگهانی نوزاد»است.

«آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا» (EPA) دود دست دوم را عاملی سرطان‌زا (عامل سرطان‌زای گروه A) معرفی کرده است. بر طبق گزارش«انجمن جراحان عمومی» موسوم به«پیامدهای سیگار کشیدن غیرارادی بر سلامت»، محققان بیش از 50 عامل سرطان‌زا در دود دست‌دوم تنباکو یافته‌اند‌. محتمل‌ترین مکانیسمی که دود دست دوم از طریق آن سبب سرطان ریه می‌شود، قرار گرفتن مداوم در معرض مواد سرطان‌زا در طول زمان است. شواهد محکمی در دست است که نشان می‌دهد دود دست دوم باعث تداخل در عملکرد طبیعی سیستم‌های قلب، خون و عروق می‌شود و به نحو قابل توجهی احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و اثرات آنی نیز بر سیستم قلبی عروقی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد غیرسیگاری که در معرض دود دست دوم قرار دارند، 20 تا 30 درصد بیش از کسانی که در معرض دود نیستند، به بیماری‌های‌ قلبی مبتلا می‌شوند.


کودکان و دود محیطی تنباکو

قرار گرفتن در معرض دود محیطی سیگار باعث افزایش خطر عفونت‌های تنفسی در کودکان می‌شود. به‌علاوه، احتمال اینکه که کودکانی که در معرض دود دست دوم قرار می‌گیرند به مشکلات تنفسی دیگری مبتلا شوند، مانند سرفه، آسم و سرماخوردگی، به علت کاهش عملکرد ریه بیشتر است. بیشترین تاثیر دود دست دوم در کودکان زیر 5 سال دیده می‌شود. کودکانی که هر روز به طور مداوم در خانه در معرض دود دست دوم قرار می‌گیرند، در مقایسه با کسانی که در معرض این دود‌ نیستند، 33 درصد بیشتر از مدرسه غیبت می‌کنند و 10 درصد بیشتر دچار سرماخوردگی و بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند.

دود دست دوم نه تنها بر سلامت بدنی کودکان اثر می‌گذارد، بله در قابلیت‌های شناختی ـ آموزشی‌ و موفقیت تحصیلی آنها نیز اثرگذار است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که کودکانی که در معرض سطح بالای دود دست دوم قرار دارند، نمره‌های پایین‌تری در درس‌های خواندن، ریاضی و حل مساله می‌گیرند. افزون بر این، این کودکان در مقایسه با سایر کودکان، دو برابر بیشتر احتمال دارد که در خلال نوجوانی‌شان سیگاری شوند.


مهارت‌هایی برای تغییر رفتار

از خود و دیگران در برابر دود دست دوم محفاظت کنید.
باز کردن پنجره، نشستن در یک ناحیه مجزا یا استفاده از کولر، تهویه هوا یا یک فن نمی‌تواند مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم را از بین ببرد. برای حفاظت از خودتان و دیگران کارهای زیر را انجام دهید:

• مطمئن شوید که خانه و ماشین‌تان عاری از دود سیگار است.
• از افراد بخواهید که در اطراف شما یا کودکان‌تان سیگار نکشند.
• مطمئن شوید که مرکز مراقبت با مدرسه کودکتان عاری از دود سیگار است.
• رستوران‌ها و سایر مراکز تجاری را انتخاب کنید که استعمال سیگار در آنها ممنوع است. از مراکز تجاری برای ممنوع بودن سیگار تشکر کنید. بگذارید مالکین کسب‌وکارهایی که در آن سیگار ممنوع نیست بدانند که دود دست دوم برای سلامت شما و سلامت دیگران مضر است.
• به کودکان‌تان بیاموزید که از دود دست دوم فاصله بگیرند.
• اگر باردارید یا شما یا کودک‌تان دارای بیماری تنفسی یا بیماری قلبی هستید، از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم خودداری کنید.
• درباره خطرات دود دست دوم با دکتر یا مراکز ارائه‌کننده خدمات بهداشتی و سلامتی‌ خود صحبت کنید.

دود محیطی تنباکو و دیگر مشکلات سلامت
دود سیگار، در مکان‌های بسته باعث خطرات دیگری نیز می‌شود. 10‌ تا 15 درصد از افراد غیر سیگاری‌ بیش از حد نسبت به دود سیگار حساس هستند. این افراد در واکنش به یک دقیقه قرار گرفتن در معرض دود سیگار، دچار خارش چشم، دشواری تنفس و سردردهای شدید و حالت تهوع و سرگیجه‌ می‌شوند. سطح مونوکسید کربن دود سیگاری در مکان‌های بسته 4000 برابر بیش‌تر‌ از استاندارد هوای پاکی است که از سوی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) توصیه شده‌ است
opium.site: خطرات تزریق ریتالین inJection RItalin -methylphenidate

opium.site: پان چیست .پان در لغت هندی به ...

opium.site: تمام آنچه که باید در رابطه با سیگار الکترونیکی ...

opium.site: پژوهشگران بریتانیایی: کشیدن سیگار مغز را پیر می‌کند
opium.site: سیگار الکترونیکی نه تنها بهتر از سیگار عادی نیست ...
opium.site: داروی ترک سیگار چنتیکس Chantix چیست (وارن ایکولاین ...
opium.site: چگونه با کودک خود از اعتیاد به مواد مخدر و الکل ومضراتش ...
opium.site: درمان مسمومیت با مخدر شیشه (متامفتامین ) در اطفال تا ...

opium.siopium.site: خطرات تزریق ریتالین inJection RItalin -methylphenidate

te: پان چیست .پان در لغت هندی به ...

 

هیچ نظری موجود نیست: