تعریف اوردوزمواد مخدر و الکل چیست Overdose Drug Alcohol

تعریف اوردوز چیست
Overdose اوردوز یک غلط  رایج درباره مواد مخدر است در واقع اوردوز شدن به معنی استفاده بیش از حد از ماده مخدر نیست و حتی اکثر کسانی که اوردوز می شوند میزان کمتری از ماده مخدر را استفاده کرده  و دچار اوردوز شده اند  
زمانی که یک معتاد به مواد مخدر به خصوص مواد مخدر افیونی مثل هروئین  به مدت بیش از سه روز از هروئین استفاده نکند به سرعت گیرنده ای مورفینی در مغز او نسبت به هروئین حساس می شوند به این دلیل اگر او به همان میزان  قبلیو حتی کمتر از ان هم در روز سوم به بعد هروئین استفاده کند با احتمال زیاد اور دوز می کند

Overdose Drug Alcohol

«اوردوز»؛ واژه ای ترسناك که این روزها با درنظر گرفتن آمار قربانیان می‌توان آن را یک «اپیدمی» دانست. بسیاری از قربانیان این حالت تصور می‌کردند با مصرف همزمان یا بیش از حد داروها، الکل یا موادمخدر و محرک هیچ اتفاقی برایشان نمی‌افتد و خود را «سوپرمن» فرض می‌کردند! درحالی که به گفته متخصصان این کار مرگ حتمی در پی خواهد داشت.
با این حال راه‌کارهایی برای پیشگیری از این حالت وجود دارد که با درنظر گرفتن آنها می‌توان جان بسیاری از افراد را نجات داد. فراموش نکنید حتی استفاده نادرست از یک داروی ساده هم می‌تواند با خطر مرگ همراه باشد.
اوردوز چیست


وقتی بدن مسموم می‌شود

به طور کلی «اوردوز» (overdose) یعنی ميزاني که بیشتر از حد استفاده شده باشد. این واژه بیشتر برای موادمخدر به کار می‌رود درحالی که ممکن است درمورد سایر مواد ازجمله داروها، الکل و مواد محرک نیز اتفاق بیفتد. برای مثال شخصی را تصور کنید که از تریاک استفاده می‌کند. اگر این فرد یک روز مصرف تریاکش را بیشتر از همیشه کند، حال چه آن را خورده یا کشیده باشد، این افزایش مصرف از آستانه تحمل بدنی او بالاتر می‌رود و می‌تواند ایجاد مسمومیت کند. وقتی مسمومیت ایجاد می‌شود تمام عوارض و علائم آن ظاهر می‌شود که البته این موضوع بستگی به نوع مواد مصرفی هم دارد. در مثالی دیگر فرض کنید شخصی روزانه به اندازه یک فنجان الکل مصرف می‌کرده و یک روز برخلاف همیشه کمی بیشتر الکل مصرف می‌کند و در کنار آن دو عدد قرص دیازپام هم می‌خورد. در چنین حالتی سموم این مواد روی هم انباشته می‌شوند و مسمومیت را افزایش می‌دهند.
 درواقع بدن این شخص از قبل نسبت به مقدار خاصی از سم عادت کرده و اکنون که این سم‌ها روی هم انباشته می‌شوند قادر به تحمل آن نخواهد بود یا برای مثال فردی را تصور کنید که همیشه از تریاک استفاده می‌کرده و این بار برخلاف نوع مصرف قبلی‌اش آن را به خود تزریق کند. درواقع او با این کار مقدار زیادی موادمخدر به خونش وارد می‌کند و «اوردوز» می‌شود.


همه چیز با خواب‌آلودگی آغاز می‌شود

موادی که باعث «اوردوز» می‌شوند را می‌توان به سه گروه مواد محرک مثل آمفتامین‌ها، شیشه، مت امفتامین .کوکائین و ... موادمخدر مثل تریاک، کراک، هروئین و ... و الکل‌ها تقسیم كرد. علائم «اوردوز» در موادمخدر، مواد محرک، الکل و داروها می‌تواند متفاوت باشد. «اوردوز» با موادمخدر معمولا با یک خواب‌آلودگی، رخوت و سستی شدید و افت فشار خون و سطح هوشیاری همراه است. در ابتدا خواب‌آلودگی کمتر است و پس از مدتی شدیدتر و شدید تر می‌شود و به حدی می‌رسد که مکانیسم‌های تنظیم تنفس و تنظیم قلب یک‌دفعه در مغز از کار می‌افتند. در چنین حالتی شخص دیگر نمی‌تواند نفس بکشد و اینجاست که باید برای او عملیات احیا اجرا شده و ضد سم به او تزریق شود.

مردمک‌هایی به اندازه نوک سوزن!

یکی از نشانه‌های «اوردوز» با موادمخدر سوزنی شکل شدن مردمک چشم است. در این افراد مردمک چشم آنقدر تنگ می‌شود که به اندازه نوک سوزن می‌رسد و به اصطلاح به آن «pinpoint» گفته می‌شود. خصوصیت دوم «اوردوز» موادمخدر افت فشارخون و تنفس است که اصطلاحا به آن «برادی پنه» گفته می‌شود. یعنی بیمار آرام‌آرام سطح هوشیاری‌اش کاهش پیدا می‌کند و آنقدر خوابش عمیق می‌شود که مرکز تنفس از کار می‌افتد و به اصطلاح سنکوپ می‌کند.
اصطلاح رایج میان مردم این است که می‌گویند طرف برای مثال آنقدر الکل مصرف کرد و تریاک کشید و آنقدر این دو را با هم انجام داد تا سنکوپ کرد.ومرد  

درمورد مصرف الکل هم ابتدا فرد دچار کمی حالت خوشی می‌شود و بعد مسمومیت با حالت تهوع و استفراغ و عدم تعادل شروع می‌شود و در غلظت‌های بالاتر خونی دچار افت سطح هوشیاری و کاهش ضربان قلب و تنفس و درنهایت آپنه یا ایست تنفسی می‌شود. جالب است بدانید که علائم «اوردوز» درمورد مواد محرک یعنی خانواده، شیشه‌ و آمفتامین‌ها برعکس است. مسمومیت آنها همراه با تعریق شدید، افزایش ضربان قلب، بی‌قراری و اضطراب است و درنهایت باعث تشنج و مرگ می‌شود.


 
افراد مستعد مسمومیت

افرادی که به موادمخدر یا الکل اعتیاد دارند باید بدانند که تداخلات داروها به‌خصوص داروهای اعصاب و روان با این مواد می‌تواند بسیار خطرناک باشد. برای مثال فردی ممکن است هر روز از الکل استفاده کند و روزی همزمان با آن یک قرص دیازپام هم بخورد و کمی حشیش هم مصرف کرده و فکر کند اتفاقی برایش نخواهد افتاد، درحالی که این مواد با یکدیگر هم‌افزایی و تداخل دارند و یکدفعه سطح هوشیاری را پایین می‌آورند. همچنین کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای قلبی، دیابت و فشارخون دارند و افراد سالمند و کسانی که به هر علتی سیستم کلیه و کبدشان ناقص کار می‌کند باید بدانند که به دلیل کمتر بودن قدرت بدن‌شان برای دفع سموم، بیشتر مستعد «اوردوز» شدن هستند. برای مثال شخصی که مشکل کبدی دارد، ممکن است با یک مقدار خیلی کم الکل و قرص دیازپام سریع مسموم شود.

اگر زود رسیدگی می‌شد الان زنده بود!

درصورت برخورد با افرادی که دچار «اوردوز» شده‌اند باید سریعا اورژانس 115 را خبر کرد و قبل از اینکه سطح هوشیاری‌اش کمتر شود به او تنفس مصنوعی داد و اجازه نداد خواب‌آلودگی‌اش بیشتر شود. این افراد معمولا پس از مهمانی‌های شبانه به خانه برمی‌گردند و می‌خوابند و اگر خواب‌آلودگی‌شان خیلی شدید باشد، ممکن است صبح با جسد آنها مواجه شویم، بنابراین در این مواقع حتما باید به اطرافیان توصیه شود که درصورت خواب‌آلودگی شدید و بیدارنشدن آنها سریعا به اورژانس اطلاع داد و عملیات احیا را انجام داد.
چراکه شرط زنده ماندن و درمان این افراد زود رسانده شدن و زود احیا شدن است. اگر سریع به آنها رسیدگی شود، می‌توان با عملیاتی ساده و تزریق یک آمپول ضدسم او را نجات داد. درنتیجه پیشگیری درمورد این افراد بسیار مهم است و هر فردی باید آستانه تحمل خود را بداند و توجه کند که همیشه کاملا به هوش باشد. اگر به افرادی که تا به حال براثر «اوردوز» فوت کرده‌اند زود رسیدگی می‌شد بسیاری از آنها الان زنده بودند.

کراک در ایران کراک نیست!

درست است که کراک در اصل به معنای واقعی کلمه از خانواده کوکائین است اما متاسفانه قاچاقچیان و سودگران مرگ ماده مخدر خطرناکی به نام کراک در ایران عرضه می‌کنند که بیشتر هروئین فشرده (دزومورفین )شده، با درصد خلوص بالا و تغییر شکل یافته است و از خانواده کوکائین نیست. مصرف این ماده بسیار خطرناک است. از عوارض این ماده می‌توان به ایجاد احساس توهم نسبت به محیط اطراف و تغییرات بدنی خاص اشاره كرد. در کنار این 3 گروه اصلی، مواد مخدر استنشاقی از جمله چسب‌ها، تینرها، گاز فندک و... هم وجود دارند که این مواد جزء مواد متفرقه مانند مشروبات الکلی و... به حساب می‌آیند.


 
چرا آنها همیشه آب می‌خورند

«اوردوز» به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد و علائم آن بستگی به نوع ماده مصرفی دارد، حتی مصرف بیش از اندازه یک داروی معمولی هم می‌تواند باعث اوردوز شود. درواقع هرچیزی که بیش از اندازه مصرف شود آثار و عوارض جانبی خاص خود را خواهد داشت و بسته به نوع ماده مخدر ممکن است مرگ را درپی داشته باشد. برای مثال وقتی دوپامین در مغز بیش از اندازه تحریک می‌شود یا فشارخون بالا می‌رود، ممکن است برای فرد مشکلات جدی به وجود آید.

برخی مواد هم مانند اکس و شیشه حرارت بدن را زیاد می‌کنند و به همین دلیل کسانی که به اکس‌پارتی می‌روند حرارت بدن‌شان بالا می‌رود و مدام آب می‌خورند و چون هوشیاری‌شان افت پیدا می‌کند متوجه اشكالات بدن خود نمی‌شوند تا برای آن کاری انجام دهند. درواقع اوردوز شدن در یک بخش بر سلول‌های عصبی اثر می‌گذارد و در بخش دیگر روی سیستم تنفسی و درنهایت روی سیستم قلبی- عروقی تاثیر می‌گذارد. نتیجه اختلال در هرکدام از این سیستم‌ها می‌تواند مرگ باشد.


تزریق؛ خطرناک‌تر از کشیدن و دود کردن

عوارض مواد به ماهیت، میزان و شیوه مصرف آنها بستگی دارد. ممکن است یک فرد مصرف تدخینی (کشیدن) داشته باشد و فرد دیگر مصرف درون وریدی (تزریق) كه هرکدام از این شیوه‌ها میزان انتقال و تاثیری که مواد روی سلول‌های عصبی می‌گذارند و همچنین سرعتی که ماده در بدن انتشار پیدا می‌کند را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و عوارض متفاوتی ایجاد می‌کنند، به همین دليل برخی روش‌ها پرخطر نامیده می‌شوند. برای مثال معتادان تزریقی جزو گروه‌های پرخطر هستند اما کسی که دود می‌کند وضعیتش متفاوت است؛ نه اینکه دود کردن بی‌ضرر باشد بلکه درجات ضرر و زیان و مشکلاتی که ایجاد می‌کند با شیوه تزریق متفاوت است.
منبع سایت برترینها
opium.site: فرمول ساخت و مواد اولیه برای ساخت هروئین فشرده چیست ...
opium.site: حشیش با شیر خامه انسان را وارد مدار بسته حشیش می کند
opium.site: خطرات کشت و مصرف مجیک ماشروم (قارچ جادویی )
opium.site: طرز ساختن متامفتامین (شیشه) با استفاده از فسفر ...
opium.site: ترمیم پرده بکارت و مواد مخدر جدید صنعتی ...
opium.site: مصرف ماده مخدر جی اچ بی «GHB» می‌تواند موجب افزایش بروز ...
opium.site: خانه فرد معتاد به مشروبات الکلی چه شکلی است (الکلیسم ...
opium.site: به سلامتی الکل Effects of Drinking Alcohol
opium.site: امیل زولا معتاد به کوکائین و الکل بود Cocaine Addict ...
مصرف بیش از حد - ویکی‌پدیا
مصرف بیش از حد یا اوردوز (به انگلیسی: Overdose)‏ به استفاده از دارو و یا مواد مخدر یا مواد دیگر٬ در مقادیر بزرگتر از توان متابولیک بدن گفته می‌شود. در اوردوز ممکن است بدن به حالت سمی درآمده و یا مرگ را منجر شود.
وجود کلمه اوردوز نشان می‌دهد که منطقاً دوز معمول بی خطر در استفاده از دارو و مواد مخدر وجود دارد، بنابراین، این اصطلاح معمولاً نه تنها برای دارو بلکه برای مواد مخدر و سموم هم کاربرد دارد، تا جاییکه حتی سموم خاص در دوز کم بی ضرر هستند. هرچند اوردوز (دارو و یا مواد مخدر) گاهی اوقات دلیلی عمده برای ارتکاب خودکشی است، اما در بسیاری موارد بصورت تصادفی و غیر عمدی اتفاق می‌افتد مثلاً سوء مصرفی که منجر به اوردوز می‌گردد شامل استفاده از داروهای تجویز شده و یا مواد مخدر در مقادیر بیش از حد٬ برای تولید سرخوشی روانی و یااستفاده از مواد مخدر با درجه خلوص بالا و در مقادیر زیاد، و یا مصرف دوباره آن پس از یک دوره از قطع مصرف را نیز شامل می‌شود.[۴][۵] سوء مصرف غیر عمدی، حتّا می تواند خطا در استفاده دوز دارویی ناشی از اشتباه درک برچسب محصول و یا دستور پزشک باشد. نوع دیگر اوردوز در نتیجه خوردن غیر عمدی دارو توسط کودکان و یا مصرف بیش از حد غیر عمدی ویتامین‌های حاوی آهن باشد. آهن یکی از اجزای مولکول هموگلوبین در خون، مورد استفاده برای انتقال اکسیژن به سلول های زنده است و هنگامی که در مقادیر کم مصرف می شود، بدن خود را در جبران میزان هموگلوبین تطبیق می‌دهد، اما در مقادیر زیاد، باعث عدم تعادل PH شدید در بدن شده و اگر این مصرف بیش از حد با درمان های شِلات کننده درمان نشود، می تواند منجر به مرگ و یا کُمای دائم گردد.[۶]
 

هیچ نظری موجود نیست: