محصولات رادیواکتیو داری که در قرن بیستم به مردم فروخته شده است

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد رادیواکتیو را در محصولات مصرفی مرور خواهیم کرد.

خمیردندان دوراماد

این محصول بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ میلادی در آلمان فروخته می‌شد و حاوی مقادیر اندکی توریوم بود. البته میزان رادیواکتیویته این محصول در برابر نمونه‌های بعدی به نسبت بسیار اندک بود.
Doramad

محصولات Tho-Radia در دهه ۳۰ میلادی

Tho-Radia سری کاملی از محصولات آرایشی از عطر و کرم گرفته تا پودر صورت و رژلب را تولید می‌کرد که محتوی کلراید توریوم و همین‌طور رادیوم بود.
Tho-Radia2

شکلات‌های رادیواکتیو

این محصول خوراکی توسط شرکت آلمانی Burk & Braun بین سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۶ میلادی به فروش می‌رسید و در تبلیغاتش ادعا می‌شد که افراد را جوان‌تر می‌کند.
Chocolate

آب مقطر رادیواکتیو

این محصول که به عنوان دارو فروخته می‌شد، تنها آبی بود که سه بار تقطیر شده و حدود یک میکروکوری ایزوتوپ‌های رادیوم ۲۵۶ و ۲۵۸ داشت. این محصول بین سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۸ توسط لابراتوارهای Bailey Radium در نیوجرسی تولید می‌شد. ادعا می‌شد که این دارو برای آرتریت، روماتیسم، سرطان معده و بیماری‌های روانی مفید است.
Radithor
ابن بیرز (Eben Beyers) یک سیاستمدار ثروتمند، ورزشکار و صنعت‌گر آمریکایی بود که اعتقاد خاصی به این دارو داشت. او حدود ۱۴۰۰ اطری از این آب نوشید. در سال ۱۹۳۰ او به شدت بیمار شد و دست از خوردن این آب برداشت، اما دیگر دیر شده بود. او در سال ۱۹۳۲ و پس از آن‌که بخش‌هایی از دهان و آرواره‌اش با عمل جراحی برداشته شدند، درگذشت.

سیگارهای رادیواکتیو بتشاری

این محصول توسط شرکت دخانیات A. Batschari در بادن-بادن آلمان و در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۵ تولید و عرضه شد.
Batschari

ساعت‌های درخشان سال‌های ۱۹۰۰

اعداد این ساعت‌ها با رنگ‌های رادیومی رنگ‌آمیزی می‌شدند و توسط شرکت United States Radium Corporation تولید می‌شدند.
Watches
دختران رادیوم (عکس زیرین) معمولا با بردن قلم‌موهایشان به دهان آن را آماده نقاشی می‌کردند. همین امر باعث بروز مسمومیت شدید رادیوم در آن‌ها می‌شد. مشکلاتی دهان و دندان و آسیب دیدن استخوان‌های صورت از جمله این آسیب‌ها بودند.
RadiumGirls

بیسکوییت‌های رادیومی

در سال ۱۹۲۰ یک نانوایی در شهر کنونی Jachymov‌ در جمهوری چک شروع به تولید بیسکوییت‌های رادیومی با استفاده از آب حاوی رادیوم کرد!
Hardtack

شیاف‌های رادیومی ویتا

این محصول در سال‌های ۱۹۳۰ توسط شرکتی به نام Home Products Company در دنور کلورادو تولید و عرضه می‌شد.
Suppository

شوینده دست رادیومی

در سال‌های ۱۹۱۰ شرکت Radium Compound Company در فونیکس نیویورک این شوینده‌ها را به بازار عرضه کرد. از این محصول نه تنها برای شست‌وشوی دست بلکه برای ظروف آشپزخانه نیز استفاده می‌شد.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
در تبلیغات این محصول آمده بود: «همه چیز [آلودگی‌ها] به جز پوست را از بین می‌برد»
منبع -سایت یک پزشک

هیچ نظری موجود نیست: