رد بول، راک‌استار، مانْستر و فول حاوی کوکائین و کافئین هستند

افزایش مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا در کشورهای مختلف و هشدار برخی منابع نسبت «خطرناک» بودن این‌گونه نوشیدنی‌ها برای سلامت افراد، باعث شده‌است تا دانشمندان تحقیقاتی را در این زمینه انجام بدهند.
روزنامه «اینترنشنال هرالد تریبون» چهارشنبه در مقاله‌ای در این مورد می‌نویسد:
مشاهده ترکیبات عجیبی که در نوشیدنی‌های انرژی‌زا مثل رد بول، راک‌استار، مانْستر و فول ثراتر به‌کار رفته و افزایش نگرانی‌ها درباره اثرات احتمالی کوتاه‌مدت و درازمدت آن انگیزه‌ای شد تا برخی دانشمندان در این زمینه تحقیقات را آغاز کنند.
پژوهشگرانی که بر روی این نوشیدنی‌ها تحقیق کرده‌اند خاطرنشان می‌کنند که نوشابه‌هایی که حاوی سطح بالایی از کافئین هستند می‌توانند باعث افزایش فشار خون بشوند و بر روی تپش قلب و کارکرد مغز تأثیر بگذارند.
پژوهش تازه‌ای که در این زمینه از سوی سه محقق از دانشگاه تگزاس، و دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام شده این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که افراد آسیب‌پذیر ممکن است با مصرف این نوع نوشیدنی‌ها حتی «جان خود را به خطر بیندازند.»
گزارش تحقیقی این سه دانشمند می‌نویسد: «چهار مورد مستند از مرگ در اثر مصرف کافئین زیاد گزارش شده و پنج مورد گزارش مرگ دیگر هم در اثر مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نیروزا به دست ما رسیده‌است.»
به گفته این محققان، یک جوان سالم که یک روز تمام را به مسابقه با موتور و نوشیدن این‌گونه نوشابه‌ها گذرانده بود دچار ایست قلبی شده و یک جوان ۱۸ ساله نیز که دو قوطی «رد بول» نوشیده بود در حال بازی بسکتبال جان سپرد.
این دانشمندان می‌گویند که به چهار مورد نیز برخورده‌اند که افرادی مبتلا به بیماری روانی موسوم به اختلال دوقطبی (یا بیماری شیدایی-افسردگی‌) با مصرف نوشابه انرژی‌زا دچار تشدید حالت شیدایی (سرخوشی بیش از حد) شده‌اند.
بنا به گزارش «اینترنشنال هرالد تریبون»، روی آوردن روزافزون نوجوانان به این نوشیدنی‌ها به‌راستی مایه نگرانی شده و از اثرات بلندمدت این روند فعلاً اطلاعی در دست نیست.
«تروی تاتل» یکی از فیزیولوژیست‌های دانشگاه هیوستون تگزاس که در این پژوهش کار کرده در این باره می‌گوید: «بخشی از اثرات کوتاه‌مدت را دیده‌ایم ولی پیامدهای بلندمدت چه می‌شود؟ تأثیر این نوشیدنی‌ها بر بیماری‌های کبدی و قلبی، مقاومت انسولین و دیابت چه خواهد بود؟ می‌شود در مورد بسیاری از عواقب احتمالی این نوشیدنی‌ها گمانه‌زنی کرد اما باید بگویم که الان در این مورد هیچ چیز نمی‌دانیم.»  

هیچ نظری موجود نیست: