بحران دارو و درمان در کمین مردم ایران

 
ایران با بحرانی احتمالی برای فراهم کردن مناسب درمان و دارو روبروست. این بحران نتیجه تلفیق تحریم ها و سوء مدیریت دولتی است.

وزارت بهداشت ایران فهرستی از ۱۲۰ دارو را که پزشکان نباید تجویز کنند منتشر کرده و از آنها خواسته این داروها را تجویز نکنند چون در بازار دارو موجود نیستند.

پزشکان می گویند از آنها خواسته شده تا آنجا که می توانند کمتر دارو تجویز کنند چون «کشور در شرایط جنگی است».

داروهایی که مصرف بالا دارند و داروهایی که برای خرید آنها به نسخه نیاز نیست،‌ به میزان لازم در دسترس اند اما بیماران مبتلا به بیماری های سخت، با گرفتاریهای زیادی روبرو هستند چون یافتن دارو برایشان دشوار است و آنچه یافت می شود،‌ بسیار گران است.

حسینعلی شهریاری،‌ رییس کمیته بهداشت مجلس شورای اسلامی،‌ می گوید دولت با جان مردم بازی می کند. شهریاری همچنین گفته است که هزینه شیمی درمانی تنها طی سال اخیر ۴ برابر شده و به ۶۷ هزار دلار رسیده که تأمین آن برای ایرانی هایی که ثروتمند نباشند ناممکن است. وی افزود که دولت در واقع به این بیماران می گوید باید بمیرند.

در آغاز هر سال خورشیدی، بودجه سالانه ایران از سوی دفتر ریاست جمهوری برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارایه می شود، و به دنبال آن،‌ مجلس تشخیص می دهد که بانک مرکزی به هریک از وزارتخانه ها چه میزان بودجه بدهد. آنچه اکنون در مجلس مطرح است و دولت احمدی نژاد به آن متهم شده،‌ آن است که تمام بودجه مصوب مجلس که از سوی دولت به وزارت بهداشت تخصیص یافته،‌ توسط بانک مرکزی به وزارت بهداشت پرداخت نشده است.

رسول خضری، یکی از نمایندگان مجلس و عضو کمیته بهداشت، می گوید بر مبنای موازین وزارت بهداشت ایران، ذخیره دارو باید به اندازه دست کم ۶ ماه موجود باشد، اما میزان ذخیره کنونی داروی کشور تنها برای ۲ ماه آینده کافی است.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران، در یک گفت و گوی تلویزیونی تازه اعلام کرده است که داورهای حیاتی با پروازهای تجاری وارد ایران می شوند،‌ چرا که داورها به شدت مورد نیازند و نمی توان بیماران را منتظر نگاه داشت. خانم دستجردی گفته است که به رغم آنکه مجلس بانک مرکزی را موظف به پرداخت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت بهداشت کرده، امسال تنها ۶۰۰ میلیون دلار از این مبلغ در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

کمبود دارو سبب افزایش شدید قیمت آن شده است. قیمت داروهای صرع طی ۳ ماه اخیر دو برابر شده است. مبلغ تجهیزات پزشکی طی سال اخیر ۳۵۰ درصد افزایش یافته،‌ تحولی که شماری از دانشکده های پزشکی را بر آن داشته تا نامه ای اعتراض آمیز در این خصوص به دولت بنویسند.

مردم عادی و آنان که به طبقه متوسط تعلق دارند و قربانیان اصلی بحران های جاری در ایران هستند، می گویند می شود از غذا کم کرد و زنده ماند؛ اما از دارو نمی توان صرفنظر کرد، چون حیاتی است.
بحران دارو و درمان در ایران  کمبود دارو در ایران باعث مرگ بیماران می شود -داروهای چینی ارزان  ولی کشنده هستند
خیانت به بیماران با فروش دارو های تقلبی  مرگ بیماران با داروهای تاریخ گذشته .فساد در سیستم دارویی کشور ایران -کم فروشی  داروها -دارو های چینی بلای جان ایرانیان شده است -بحران در دارو و درمان کشور ایران -وزارت بهداشت  قادر به پاسخگوی داروی  بیماران نیست

هیچ نظری موجود نیست: