مورالس: بولیوی الگوی مبارزه با قاچاق مواد مخدر بدون کمک آمریکا است

مورالس: بولیوی الگوی مبارزه با قاچاق مواد مخدر بدون کمک آمریکا است

رئیس جمهور بولیوی گفت: این کشور الگویی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر است چرا که بدون حمایت آمریکا در این عرصه موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است.


خبرگزاری فارس: مورالس: بولیوی الگوی مبارزه با قاچاق مواد مخدر بدون کمک آمریکا است      
          
به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی طی سخنانی بولیوی را الگویی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر دانست چرا که بدون حمایت و پشتیبانی هیچ کشوری از جمله آمریکا موفق به کسب دستاوردهای شگرفی در این زمینه شده است.
«مورالس» در این‌باره گفت: بدون حمایت اداره مبارزه با قاچاق مواد مخدر آمریکا، بدون بهره گیری از نیروهای نظامی و ارتش و بدون هزینه‌های هنگفت ما نمونه و الگوی بسیار خوبی در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر شده‌ایم.
رئیس جمهور بولیوی در پایگاه «چیموره» واقع در 189 کیلومتری شهر «کوکامبابما» ( واقع در مرکز بولیوی) که پیش از سال 2006 به عنوان پایگاه نظامی آمریکایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و پس از آن مقر حزب حاکم «به سوی سوسیالیم» نام گرفت، سخنرانی کرد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: بدون کمک مالی آمریکا که پس از اخراج عوامل اداره مبارزه با قاچاق مواد مخدر از کشور متوقف شد ، «لاپاز» (پایتخت بولیوی) می‌تواند در سال آینده میزان کشت برگ کوکا (ماده اصلی تولید مواد مخدر) را از 30 هزار هکتار به 20 هزار هکتار برساند.
«مورالس» که بارها مبارزه آمریکا با تولید و قاچاق مواد مخدر را زیر سوال برده است در این‌باره گفت: با توجه به اتفاقات سال 2008 و افشای همدستی برخی از مقامات و مسئولین اداره مبارزه با قاچاق مواد مخدر آمریکا در استراتژی‌های و توطئه‌چینی‌‌های اپوزیسیون علیه دولت حاکم بولیوی می‌توان گفت که این اداره تنها پوششی برای توجیه حملات و تجاوزات آمریکا به دیگر کشورها است. .
وی همچنین ادعای آمریکا را در این خصوص که بولیوی به تعهدات خود در قبال مبارزه با قاچاق مواد مخدر عمل نمیکند، اتهامی با اهداف سیاسی دانست.
 وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برگزاری همه پرسی به منظور ایجاد تغییرات جزئی در قانون اساسی کشور در 21 فوریه 2016 صحبت کرد.
کنگره بولیوی در تلاش است تا با برگزاری این رفراندوم قانون اساسی کشور را به طور جرئی تغییر دهد تا بدین وسیله مدت زمان ریاست جمهوری «مورالس» و معاون رئیس جمهور این کشور افزایش یابد و آن‌ها در دور بعدی ریاست جمهوری این کشور در منصب خود باقی بمانند
وی در این‌باره گفت که تاکنون در 6 انتخابات شرکت کرده‌ام که در هر 6 انتخابات موفق به اخذ آرای بالای 50 درصد و یا 60 درصد شده‌ام که این در تاریخ بولیوی بی سابقه است.
طبق گزارش‌های دریافتی از وضعیت اقتصادی بولیوی در دوران ریاست جمهوری «مورالس»، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2016 از مرز افزایش 5 درصدی تجاوز نخواهد کرد اما بولیوی به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه آمریکای لاتین به پیشرفت و توسعه وصف نشدنی خواهد رسید و چند قدم از دیگر کشورهای منطقه جلوتر خواهد بود.
در سال 2002 میزان فقر در کشور تا 60 درصد کاهش یافت در حالی‌که میران این پدیده رایج در آمریکای لاتین در سال 2014 رقم 39 درصد را تجربه کرد.
میزان فقر جدی در این کشور از 37 درصد به 17 درصد کاهش یافته است در حالی‌که رشد تولید ناخالص ملی کشور به لطف مدیریت محتاطانه و درست مسئولین کشور به 4.9 درصد رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست: