دیازپام .اکسازپام .میدازولام

دیازپام .اکسازپام .میدازولام
دیازپام به صورت قرص های 2 و 5 و 10 میلی گرمی و امپول 2 سی سی موجود است .این دارو دارای 4 خاصیت .ضد تشنج و ارامبخش و شی کننده عضلانی و خواب اور است .
قرص های 5 میلی گرمی ان در ایران با رنگ خاصی ساخته می شود که می تواند حساسیت بدهد دیازپام درارای اثرات متفاوت در کودکان است و در بیشتر کودکان زیر 9 سال به جای اینکه باعث خواب الودگی انها شود باعث ایجاد بی قراری  و حالت بی خوابی می شود . 
این مسله مربوط به عدم تکامل انزیمهای کبدی در کودکان برای متابولیسم دیازپام است .این مسله در بالغین هم دیده می شود و بیشتر خانمها به علت فقدان و یا عدم تکامل انزیم های کبدی بعد از خوردن دیازپام دچار حالت بی قراری و اضطراب و بی خوابی و تشویش  می شوند.
دیازپام تزریقی در رگ توصیه نمی شود زیرا سوزش بسیار درد ناکی دارد که حتی ممکن است باعث شوک وازوگال ناشی از درد شود . 
تزریق دیازپام در ورید علاوه بر درد شدید می تواند باعث فلیبت و سفت شدن ورید شود . 
در صورت نیاز به تزریق دیازپام در داخل ورید بهتر است در داخل یک رگ کلفت اول به مقدار دو دهم سی سی زایلوکایین تزریق و بعد دیازپام به ارامی تزریق شود .دیازپام در بدن توسط کبد متابولیزه شده و تبدیل به دیس متیل دیازپام ( اکسازپام) می شود .
که هنوز ماده ای فعال است .و به این علت به عنوان داروی خواب اور توصیه نمی شود و بهتر است از قرص فلورزپام به جای ان  استفاده شود .
متابولیت های دیازپام نیمه عمر طولانی دارند و هر چقدر سن بالاتر برود و کلیه و کبد پیر شوند اثرات دیازپام را دیرتر از بین می برند و بطور مثال ممکن است اثرات یک قرص دیازپام در سالمندان تا یک هفته باقی بماند
دیازپام به عنوان داروی خواب اور توصیه نمی شود زیرا در صبح خماری (هنگ اور ) می دهد برای ایجاد خواب از کپسول های فلورازپام بهتر است استفاده شود .
میدازولام یا دورمیکوم یکی از مشتقات سریع اثر دیازپام است که محلول در اب بوده و به سرعت خواب می دهد این دارو به صورت امپول های 1 و 3 سی سی و 5 و 15 میلی گرمی در ایران موجود است  .تزریق وریدی ان بدون حضور پزشک توصیه نمی شود .تزریق یک امپول 5 میلی گرمی ان به صورت عضلانی به سرعت خواب می دهد .

هیچ نظری موجود نیست: