حدود 45 نوع گزنه وجود دارد ولی فقط نوع گزنه رومی داری ماده مخدر توهم زای بوفوتنین است که در ایران به ان انجره می گویند Roman nattle

حدود 45 نوع گزنه وجود دارد ولی فقط نوع گزنه رومی   داری ماده مخدر توهم زای بوفوتنین است که در ایران به ان انجره می گویند  Roman nattle
چندین نوع گیاه گزنه وجود دارد که تمام آنها نمی‏گزند ( دارای کرک گزنده نیستند . ) . شاید شما هم توسط گزنه گزیده شده باشید و شما هم طعم آنها را چشیده باشید ! مشهورترین این گیاه نوع معمولی و گزنه رومی می‏باشد که گزیدگی گزنه رومی از تمام گونه‏ها دردناک تر است .
عمل گزش در گیاه گزنه شبیه به گزش توسط شاخکهای شقایق دریایی است . گزنه دارای پیچی ظریف و انبری شکل بوده و هر سلول دارای نوک تیزی است که با کوچکترین لمسی آزاد می‏شود. نیش گزنه از سلول واحدی پدید می‏آید که دیواره‏های کرکی سیلیسی شده دارد و به محض اینکه به برآمدگی بسیار ریز و ظریف آن دست زده شود ، نوک انبر شکل آن در پوست نفوذ می‏کند. ماده‏ای که توسط گزنه وارد پوست می‏کند ، شیره گس و تندی است که در بدن باعث تحریک و سوزش شده و در بعضی موارد هم باعث تورم پوست می‏گردد.
شاید شما دیده باشید که بعضی از مردم برای تهیه غذا این گیاه را می‏چینند . این افراد کرکهای گزنه را به طرف ساقه گیاه فشار می‏‏دهند ، در این حالت نیش گزنه نمیتواند وارد پوست بدن شود و بدون نهیچ گونه دردی این گیاه را می‏چینند .

در شمال کشور ما از این گیاه غذاهای بسیار خوشمزه‏ای تهیه می‏کنند که شاید شما هم خورده باشید و اگر هم نخورده‏اید ، به شما پیشنهاد می‏کنم که حتما این غذا را بچشید . در خیلی از کشورهای دیگر نیز هم از این گیاه غذاهایی درست می‏کنند و همچنین از جوشیده این گیاه برای تغذیه دامها و طیور هم استفاده می‏کنند .
       
همچنین اگر ریشه این گیاه در زاج سفید جوشانده شود ، رنگ زرد تولید کرده و برگها و ساقه آن نیز رنگ سبز تولید می‏کنند.
در گذشته از الیاف گیاه گزنه برای تهیه بند کفش ، پارچه و طناب و نخ تابیده استفاده می‏شود .
امروزه برای این گیاه استفاده‏های دارویی نیز می‏شود که ان شاء الله در پست‏های بعدی در مورد خواص گزنه می‏نویسیم . 

هیچ نظری موجود نیست: