آيا آليس در سرزمين عجايب تحت تاثیر مواد مخدر نوشته شده است؟Amanita muscaria

http://tintling.at/images/Amanita_muscaria.JPG
Amanita muscaria

در صد و پنجاهمین سالگرد انتشار کتاب آلیس در سرزمین عجایب، به قلم لوئیس کارول، ریاضیدان و فیلسوف بریتانیایی، این کتاب هنوز در کانون بحث و تفسیرهای زیادی قرار دارد.
در دهه ۱۹۶۰ میلادی که مصرف مواد مخدر توهم زا در غرب رواج زیادی یافت، سئوالهایی درباره نقش مواد مخدر در تدوین این کتاب مطرح شد.
دکتر هتر ورتینگتون، استاد ادبیات کودکان در دانشگاه کاردیف در این باره می گوید: "از زمان رواج یافتن مصرف مواد روانگردان مثل ال اس دی در دهه ۶۰ میلادی، این فرضیه که ممکن است بخشهای سورئال این داستان تحت تاثیر مصرف مواد مخدر نوشته شده باشند، ، در بین مردم مطرح شد."
ظن و گمان نسبت به نقش مواد مخدر در خلق این اثر، تنها مسئله جنجالی این کتاب نبود.
شخصیت پردازی دختر بچه های برهنه و نیمه برهنه هم این شک را در دل برخی خواننده ها بوجود آورد که لوئیس کارول ممکن است دچار اختلال پدوفیلی (بچه بازی )بوده.
برخی هم می گویند که او برای منعکس کردن شخصیت خود این کتاب را نوشته است.
گفته می شود که او با هویت خود مشکل داشته است. برای همین هم زمانی که آلیس وارد سرزمین عجایب می شود مدام خودش را زیر سئوال می برد.
اما کسانی مانند آذر نفیسی، نویسنده و استاد دانشگاه جانز هاپکینز باور دارند در نقد مغرضانه این کتاب زیاده روی شده در صورتی که متن از نظر ادبی یک شاهکار است.
خانم نفیسی به بی بی سی فارسی گفت: "لوئیس کارول به ما نشان می دهد که چگونه ادبیات واقعیت را زیر سئوال می برد و دنیای جدیدی را به ما نشان می دهد. آلیس وارد دنیایی می شود که همه چیز دور از عادت ها و منطق اوست و او مدام همه چیز را زیر سئوال می برد همانطور که موجودات آن سرزمین هم او را زیر سئوال می برند."
http://images.elfwood.com/art/a/n/anderson/amanita_muscaria.jpgنویسنده کتاب لولیتا خوانی درتهران می افزاید: "ما به چیزهایی که عادت نداریم واکنش منفی نشان می دهیم. نه به خاطر اینکه وجود ندارند بلکه در دنیایی که ما به آنها عادت کردیم وجود ندارند. این عادت شکنی است که کتاب لوئیس کارول را پایه و اساس ادبیات و هنر می کند."
داستان کتاب، داستان دختر بچه ای ده ساله به نام آلیس است. او از طریق لانه خرگوشی به زیر زمین می رود و وارد یک دنیای عجیب و غریب می شود.
آلیس به دنبال خرگوش به راه می افتد و با ملکه قلبها (یا همان بی بی دل در کارتهای پاسور) آشنا می شود.
آلیس برای اینکه در حالت جسمی خود تغییر ایجاد کند و کوچک و بزرگ شود، شربت سحرآمیز می نوشد و قارچ جادوئی می خورد.
جو داستان به قدری از واقعیت دور است که سالهاست موضوع بحث و تفسیر بوده است.
خانم نفیسی گفت: "ذهنیتی که در این داستان وجود دارد درگیر تخیلاتی که از مواد مخدر بوجود آمده نیست. ذهنیتی است که خیلی منظم است و به خاطر این نظم است که او توانسته است نظم شکنی کند. مثلا اگر پیکاسو به سبک نقاشی کلاسیک وارد نبود هیچگاه نمی توانست سنت شکنی کرده و سبک کوبیسم را خلق کند."
آذر نفیسی عقیده دارد که مسئله اصلی داستان لوئیس کارول این است که خواننده را از دنیای واقعیت به تخیل می برد، به طوری که واقعیت معنی قبلی خود را از دست می دهد.
او گفت این داستان " آنچه که در دنیای واقعی است را با دید تازه ای به ما نشان می دهد. وقتی ما از دنیای تخیل بر می گردیم هیچ چیز واقعیت قبلی را ندارد و هیچ خرگوشی فقط خرگوش نیست."
پاورقی 
به نظر من طبق انچه خوانده ام  کتاب الیس در سرزمین عجایب تحت تاثیر قارچ آمانیتا موسکاریا نوشته شده است به خصوص اینکه داستان ابتدا در یک پارک در کنار یک قارچ آمانیتا شروع و در داستان نیز  تصاویر زیادی از آمانیتا موسکاریا را می بینم

Mythology

Caterpillar on mushroom - from Alice in Wonderland, by John Tenniel
It may well be that Lewis Carrol (Charles Lutwidge Dodgson) had experienced the hallucinatory effects of Amanita muscaria. In Alice's Adventures in Wonderland, Alice eats part of one side of a mushroom and grows shorter; a piece from the other side would make her taller. A sleepy caterpillar sitting on the mushroom spoke to Alice:
'Who are you?' said the Caterpillar. This was not an encouraging opening for a conversation. Alice replied, rather shyly, 'I — I hardly know, sir, just at present — at least I know who I WAS when I got up this morning, but I think I must have been changed several times since then.'
'What do you mean by that?' said the Caterpillar sternly. 'Explain yourself!'
'I can't explain myself, I'm afraid, sir' said Alice, 'because I'm not myself, you see.'
I don't see,' said the Caterpillar.
'I'm afraid I can't put it more clearly,' Alice replied very politely, 'for I can't understand it myself to begin with; and being so many different sizes in a day is very confusing.'

هیچ نظری موجود نیست: