کافئین خاصیت ضد سرطان دارد

کافیئن خاصیت ضد سرطانی دارد .
پژوهش ها نشان می دهد: ماده کافئین موجود در قهوه و چای خاصیت ضدسرطانی دارد.
 
بر اساس مطالعه ای که به تازگی در مجله پوست شناسی تحقیقی Investi gative Dermatology امریکا منتشر شده است  ، کافئین موجب کاهش رایج ترین نوع سرطان پوست می شود.
این نوع سرطان ها اغلب با قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور آفتاب پدید می آید. اشعه فرابنفش از نوع بی (B) وارد سلول های اپیدرم پوست می شود و موجب تخریب دی ان ای می شود و در نتیجه خطر تبدیل شدن این سلول ها به سلول های سرطانی افزایش می یابد.

هنگامی که سلول های غیرعادی در معرض ماده کافئین قرار می گیرند، این سلول ها به جای آنکه به سلول سرطانی تبدیل شوند، تکثیرشان متوقف می شود و می میرند.

دانشمندان پیشتر به این تاثیر ضدسرطان زای کافئین پی برده بودند اما قادر به اثبات آن نبودند.
دکتر ژان فرانسوا دوره از مرکز بین المللی تحقیق درباره سرطان می گوید،مطالعات نشان می دهد: مصرف قهوه کافئین دار موجب کاهش سی درصدی احتمال ابتلا به سرطان پوست می شود.

پژوهشگران سرگرم ساخت کرم های ضدآفتاب حاوی کافئین هستند.

بنابر این مطالعه کافئین باعث از بین بردن سلول های آسیب دیده از اشعه فرابنفش که یکی از عوامل پدید آمدن سرطان های پوستی است ، یک فنجان قهوه کافئین دار خطر ابتلا به سرطان پوست را دور می کند.
تحقیقات نشان می دهد که می توان منجر به ساخت کرم های کافئینی یا پمادهای پوستی برای کمک به بازگشت اثرات زیانبار اشعه فرابنفش بر پوست انسان و یا از ایجاد بعضی سرطان های پوستی جلوگیری شود.

سرطان های سلولی غیر ملانوسیتی پوست که بندرت منتشر شده و یا منجر به مرگ مبتلا می شوند از شایعترین سرطان های آدمی با میانگین سالانه یک میلیون فرد مبتلا در ایالات متحده آمریکا می باشند.
در معرض اشعه فرانبفش قرار گرفتن یکی از مهمترین فاکتورهای به وجود آمدن سرطان های سلولی غیر ملانوسیتی پوست است.
اشعه فرانبفش با آسیب رساندن DNA سلول، باعث تغییرشکل یافتن ساختار سلولی و در نهایت سرطانی شدن آنها می شود. طبق تازه ترین مطالعات انجام شده بر نود هزار خانم سفید پوست نشان داد که با هر یک فنجان قهوه دار اضافی، خطر ابتلا به این نوع سرطان های پوستی ، ۵ درصد کاهش می یابد. این در حالی است که قهوه بدون کافئین این اثر را ندارد.
کافئین همچنین بر اساس تحقیقی دیگر نشان بر روی موش هایی که آن را خورده یا بر پوستشان مالیده شده در برابر اشعه فرابنفش تأثیری پیشگیرنده دارد. پاول نیمن از دانشگاه واشنگتن و عضو گروه تحقیقی مطالعات جدید خاطر نشان کرد که محققان نمی دانستند کافئین چگونه تأثیر ضد سرطانی اش را بروز می دهد.
* خودکشی بافت سلولی
پاسخ طبیعی بافت سلولی به آسیب DNA فعالسازی یک نوع پروتئین به نام ATR که خود بهبودی را فعال می سازد اما زمانی که آسیب با اشعه فرابنفش باشد بعضی سلول ها نوعی برنامه خود کشی سلولی را آغاز می کنند که آنها را از سرطان شدن باز می دارد.

با افزودن کافئین به نظر می رسد که سلول های بیشتری راه اندازی کرده، توالی خودکشی موسوم به آپو پتوسیس را تحریک می کند. پاول نیمن به شبکه لایوساینز LS گفت که از ۵۰۰ سلولی که در معرض اشعه فرابنفش قرار می گیرند، فقط یک سلول آپوپتوسیس را تحمل می کند و اگر کافئین باشد از ۲۰۰ سلول تنها یکی آپوپتوسیس را تحمل می کند.
با بررسی اثرات کافئین بر سلول های آدمی برای اولین بار پاول نیمن و همکارانش نشان دادند که پروتئین ATR هدف اصلی درون سلول است . سلول های آسیب دیده، سلول های ماقبل سرطانی یا سلول های تقسیم شده به پروتئین ATR نیاز بیشتری دارند و اگر این پروتئین را با کافئین ترکیب کنید می توانید این نوع سلول ها را به طور انتخابی از بین ببرید. پاول نیمن اضافه کرد که با این طریق بیشترین سلول هایی که تمایل به سرطانی شدن دارند، قبل از سرطانی شدن ، کشته می شوند.

البته این بدان معنی نمی باشند که قهوه یا چایی بیشتری بنوشید. نیمن می گوید: ما به هیچ وجه توصیه نمی کنیم که مردم عادت نوشیدنی شان را تغییر دهند وی افزود: ممکن است نوشیدن ۶ فنجان قهوه به طور منظم در هر روز خطر مبتلا شدن را ۳۰ درصد کاهش می دهد، این در حالی است که چای یک دوم توانایی قهوه را دارد.
بنابر گفته ی نیمن از این یافته می توان در بهبود و توسعه کاربرد موضعی کافئین که می توان هدف سلول های پوستی در معرض خطر باشند استفاده شود.
همانطورکه به نظر می رسد این سلول ها را مرگبارتر کند زیرا کافئین خود بخود ضد آفتاب قوی می باشد. این تحقیق جدید توسط مؤسسه ملی سلامت NIH مرکز مطالعات کنسری دانشگاه هاروارد، جایزه کمیته بهبود دوره نموهاگ و شرکت شیزید و سرمایه گذاری شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: