تمام آنچه که باید در رابطه با سیگار الکترونیکی ( Electronic Smok Small ) یا cigarette Electronic ) بدانید


تمام آنچه که باید در رابطه با سیگار الکترونیکی ( Electronic Smok Small  )  یا   cigarette Electronic ) بدانید . سيگار الکترونيکي چیست ؟
اين نوع سيگارها در سال ۱۹۹۷ در  کشور چين توليد شد و طولی نکشید که در اين کشور و کشورهاي برزيل، کانادا، فنلاند، اسرائیل ، لبنان، هلند، سوئد، ترکيه  انگليس و ایران به فروش رسید. و هم اکنون با اینترنت و ماهواره و به کمک قاچاق کالا در کلیه کشور های جهان در دسترس است .
 
يک شرکت چيني نوعي سيگار الکترونيکي ساخته است که مدعی است داراي حداقل ميزان نيکوتين و بدون مواد سمي سرطانزا بوده و دود آن از بخار آب توليد مي شود.

اين سيگار الکترونيکي که Crown ۷ نام دارد، شبيه به خودکار بوده و و از يک باتري، يک دستگاه بخارساز، ماده معطر و ماده گليکول پروپلين تشکيل شده و بدون مواد شيميايي، سمي و سرطانزا است.
در اين سيگار الکترونيکي کپسولي نصب شده است که محتوي نيکوتين بوده و قابليت شارژ دارد. اين کپسول شبيه به فيلترهاي کوچکي است که به جاي اينکه نيکوتين را بسوزاند، بخار آب توليد مي کنند.
اين سيگارها که در سال ۲۰۰۴ ساخته شدند نه حاوي CO۲ بودند و نه قطران، دود نمي‌کردند ولي در عين حال حاوي نيکوتين بوده و فردي که از آن استفاده مي‌کرد، اسانس خوشبو کننده‌اي را مي‌بلعيد.
اين سيگار کاملا شبيه به سيگار معمولي است و فردي که آن را مي‌کشد نيکوتين را وارد بدن خود کرده و سر سيگار نيز به صورت الکترونيکي قرمز مي‌شود.
 

این شرکت چینی می گوید در اين سيگار حداقل ميزان نيکوتين وارد شده است و بنابراين نسبت به سيگارهاي سنتي خطر کمتري براي سلامت افراد با عادت بد سيگار کشيدن را دارد. در حقيقت دودي که از بخار آب در اين سيگار توليد مي شود و در مدت چند ثانيه در هوا ناپديد مي شود، مي تواند در اين افراد همان حس دود سيگار را بدون توليد مواد سمي و يا بوي ناخوشايند سيگار تداعي کند.
اين سيگار الکترونيکي در حال حاضر به صورت اينترنتي و به قيمتهاي ۶۴ و ۱۴۹ دلار و در سه مدل شبيه به سيگار، سيگار برگ و پيپ عرضه مي شود.
در ایران با نام الكترو اسموك - ترک سیگار فوری بدون عارضه و با تبلیغ  : بهترین وسیله برای ترک سیگار-بدون عوارض-زیبا و راحت قیمت : ۱۲۰۰۰۰۰ ریال الکترو اسموکینگ در ماهواره و اینترنت ارائه می گردد .
** در تبلیغات این سیگار که در اینترنت و کانالهای ماهواره تبلیغ می شود می خوانیم و می شنویم :
ترک سیگار الکترونیکی کوچک Electronic Smok Small 

سيگار الكترونيكي محصولي جديد براي مراقبت از سلامتي شماست !!
این وسیله به شما امكان لذت بردن از سلايق خود بدون خطر وابستگي به تنباكو را مي دهد
!!!

با استفاده ازLEC۰۰۱ مي توانيد همان احساس كشيدن سيگار تنباكو اما بدون خطرات ناشي از استعمال آن را داشته باشيد.!!!!!
سيگار الكترونيكي از كنترل مايكروالكترونيكي و تكنولوژي اتومايزينگ تشكيل شده است.


براي روشن كردن آن به شعله احتياج نداريد. و مي توانيد با تندرستي سيگار بكشيد اما بدون هيچ آلودگي محيطي. !!!!
سيگار الكتروني شامل محفظه ضدزنگ ، باتري يون ليتيوم، مدار مايكرو الكترونيك، محل فشنگ اتوميزه و يك راهنماي نوري در نوك خود مي باشد.
LEC۰۰۱ كاملاً شبيه يك سيگار است اما بدون مواد مضر.!!! LEC۰۰۱ دود توليد مي كند در صورتيكه هيچ ماده آلوده كننده اي در آن نيست. !!!!

اشخاصي كه قصد ترك كردن سيگاردر سطوح مختلف را دارند، مي توانند براي كم كردن تدريجي استعمال نيكوتين و تنباكو از مراحل كارتريجهاي سطح بالا، متوسط، كم و صفر استفاده كنند.
پيگيري در استفاده از اين چهار مرحله باعث كاهش استعمال نيكوتين و ترك ناخودآگاه سيگار مي شود.
شيوه استعمال:





مثل سیگارهای عادی بوی بد نمیدهد و میشود از آن در مکانهای تنگ و عمومی و شلوغ مثل آسانسور و هواپیما هم استفاده کرد, نیازی هم به جا سیگاری یا چیزی از این قبیل ندارد.
۱- استفاده از كارتريج با سطح بالاي نيكوتين و دنبال كردن عادات استعمال سيگار به طريق قبل ۲- سپس استفاده از كارتريج با سطح متوسط نيكوتين و دنبال كردن عادات استعمال سيگار به طريق قبل ۳- سپس به صورت يك در ميان از كارتريج با سطح پايين و صفر استفاده كنيد. ۴- در اين مرحله از كارتريج با سطح نيكوتين صفر استفاده كنيد و خواهيد ديد بصورت ناخودآگاه اما كامل مصرف نيكوتين را كنار گذاشته ايد.
و این سیگار با برق باطری کار میکند.
و درون قسمت دست راستی بخار آب و نیکوتین خواهد بود.
شارژر این سیگار الکترونیکی میباشد.
باطری اگر خالی باشد ۵ ساعت وقت میبرد تا کاملا شارژ شود, ولی بعد از شارژ کامل بیشتر از یک شبانه روز میشود آن را به کار گرفت.

این سیگار در یک جعبه به همراه دو باطری و دو فیلتر و در مجموع ۵ اسطوانه نیکوتین به اضافه یک شارژر و سیم مخصوص شارژر که با برق ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت کار میکند به بازار عرضه میشود.
و به همراه سه استوانه اضافی که خارج از جعبه به عنوان هدیه اعطاء میشود !!
وقتی که شخص به سیگار پک بزند, متوجه جلو سیگار که روشن میشود خواهد شد.
و دودی که از آن خارج میشود در حقیقت بخار آب به همراه نیکوتین است. و چراغ ته سیگار بعد از پک زدن خاموش میشود.
واقعیت این است که هنوز هيچگونه تحقيق علمي در رابطه با اين موضوع انجام نشده است و سازمان جهاني بهداشت به دليل آنکه سازندگان اين سيگار براي مثبت جلوه دادن کار خود از لوگوي سازمان جهاني بهداشت در سايت، پاکت سيگار و تبليغات خود استفاده کرده‌اند، به خشم آمده است.
اما مقامات بهداشتی  در دنیا چه می گویند ؟
هشدار سازمان جهاني بهداشت (  WHO  ) درباره “سيگار الکترونيکي”
سازمان جهاني بهداشت ( WHO ) مي‌گويد سيگارهاي الکترونيکي بدون دود که  از چين به کشورهاي ديگر صادر شده است مي‌تواند حاوي مواد سمي و براي سلامت مضر باشد .
مسوولان اين سازمان معتقدند  برخلاف آنچه برخی فروشگاه‌ها تبلیغ می‌کنند، استفاده از سیگارهای الکترونیک روشی مناسب برای ترک سیگار نیست.

دکتر الا الوان از مقامات سازمان بهداشت جهانی ( WHO )  در بخش بهداشت روانی و بیماری‌های غیر واگیر دراین‌باره می‌گوید: سیگارهای الکترونیک روشی تایید شده برای مقابله با نیکوتین نیستند.
وی ادامه می‌دهد: سازمان بهداشت جهانی هیچ‌مدرک معتبری برای تایید کیفیت محصولات و تاثیرگذاری سیگارهای الکترونیک ندارد.
سازمان جهانی بهداشت (  WHO  )  با ابراز نگرانی از شیوع مصرف سیگارهای الکترونیکی چینی این سیگارها را بسیار سمی معرفی کرد.
نگرانی سازمان بهداشت جهانی ( WHO )  بیشتر از این بابت است که این محصول با آرم و لوگوی تبلیغاتی سازمان بهداشت جهانی توزیع می گردد. در حالی که سازمان بهداشت جهانی به هیچ عنوان خاصیت درمانی این محصول را تایید نکرده است.
سازمان بهداشت جهانی در همین خصوص از تمامی فروشگاه‌ها و شرکت‌های تولید سیگار خواسته تا هر چه سریع‌تر تمامی تبلیغات مربوط به سیگارهای الکترونیکی را از روی وب‌سایت‌های خود حذف کنند.
وزارت بهداشت ایران چه می گوید ؟
واردات سيگار الکترونيک به کشور ایران ممنوع است
کامران باقري لنکراني وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي کشور ایران چندي پيش درباره سيگار الکترونيک گفته بود فروش اين سيگار خلاف است و قرار شده است که ديگر کسي اين سيگار را وارد کشور نکند که همه هم اين مساله را قبول کرده اند.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ایران در ادامه اظهار داشت: متاسفانه کمپاني بين المللي توليد کننده اين سيگار در ابتدا ادعا کرده بود که اين کار را با هماهنگي سازمان بهداشت جهاني انجام داده است که سازمان بهداشت جهاني اين مسئله را تکذيب کرد.
باقري لنکراني به آثار سو» مصرف سيگار الکترونيک در نسل جوان اشاره کرد و افزود: مهم ترين نکته در اين زمينه اين است که به طور کلي هر چيزي که باعث ترويج فرهنگ استفاده از دخانيات مي شود، آثار سوئي دارد به ويژه در نسل جوان و منجر به اين مي شود که تمايل مصرف دخانيات افزايش پيدا کند.
وزیر بهداشت ایران نسبت به عرضه سیگار الکترونیکی هشدار داده است و برخی از سایتهای خبری تبلیغ این سیگار را در صدر اخبار خود قرار داده اند.
این سیگار نیز مثل سایر مواد دخانی خاصیت اعتیاد آور و بیماری زایی دارد و صنایع دخانی سعی می کنند با انواع ترفندها و شیوه ها بازار مصرف محصولات خود را رونق دهند.
مهندس خدیجه محصلی کارشناس مسئول کنترل دخانیات وزارت بهداشت ایران در ارتباط با تبلیغ سیگار الکترونیکی در برخی سایتها  به خبرگزاری مهر گفت: در مکاتباتی که با وزرای صنایع ، بازرگانی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنین معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت داشته ایم نسبت به ورود این سیگار هشدار داده ایم.
در تبلیغ جزئیات سیگار الکترونیکی در یک سایت خبری آمده است که ” این سیگار مصنوعی در واقع ابزار ساده ای است که به وسیله یک منبع تغدیه که هنگام خرید به همراه سیگار عرضه می شود با یک فرد سیگاری LED آن روشن می شود و در همین زمان ماده خوش طعم و خوش بویی از سیگار در دهان فرد سیگاری ترشح می شود که با تبدیل هوا به بخار آب، در داخل دهان یک نوع بخار شبیه به دود ایجاد می کند.”
بر اساس مواد ۲ و ۴ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات “‌ هر نوع تبلیغ، حمایت و تشویق مستقیم و غیر مستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیدا ممنوع است ” و ” سیاستگذاری، نظارت و مجوز واردات انواع مواد دخانی صرفا توسط دولت انجام می شود. ”
کارشناس مسئول کنترل دخانیات وزارت بهداشت در این باره اظهار داشت: بررسیهایی که بر روی سیگار الکترونیکی صورت گرفته نشان می دهد این سیگار نیز حاوی ماده شیمیایی است که به صورت اسپری وارد دهان مصرف کننده می شود.
محصلی تاکید کرد: این سیگار نیز مثل سایر مواد دخانی خاصیت اعتیاد آور و بیماری زایی دارد و صنایع دخانی سعی می کنند با انواع ترفندها و شیوه ها بازار مصرف محصولات خود را رونق دهند.
به نظر می رسد روی آوردن به روشهایی که پدیده خطرناک اعتیاد مجازی را گسترش می دهد ، بویژه در ارتباط با نسل جوان ناهنجاریهای اجتماعی را در آینده دامن خواهد زد و ضروری است مسوولان به جای سکوت با آگاهی بخشی مردم را از سردرگمی نجات دهند و از تبلیغ این شیوه ها حمایت نکنند!
چندي پيش مدير روابط عمومي وزارت بهداشت ایران ،گفته بود به دليل تبليغات گسترده اي که شرکت توليدکننده سيگار الکترونيک انجام داده وزارت بهداشت براي پيشگيري از صدور مجوز اقدام کرده است.
او اضافه مي کند: دکتر لنکراني در نامه خود به مهندس محرابيان با توجه به خاصيت اعتيادآور و بيماري زاي سيگار الکترونيک و بر اساس مواد ۳، ۴ و ۱۴ قانون جامع کنترل و مبارزه ملي با دخانيات خواستار جلوگيري از صدور مجوز ورود و عرضه اين محصول به کشور شده و درخواست کرده بود در صورت ورود اين محصول به کشور نسبت به جمع آوري و امحا آن اقدام شود.
در همين حال، يکي از مسولان شرکت دخانيات اعلام کرد تاکنون هيچ مجوزي براي توليد، واردات يا توزيع سيگار الکترونيکي از سوي اين شرکت صادر نشده است و با اين محصولات مانند ساير مواد دخاني قاچاق برخورد مي شود. لذا براي واردات سيگار به کشور، قطعا استانداردهاي سلامت و بهداشت لحاظ مي شود.

اداره غذا و داروی آمریكا درباره امكان خطرناك بودن سیگارهای الكترونیكی هشدار داد .
اداره غذا و داروی آمریكا هنوز استفاده از سیگار الكترونیكی را به عنوان روشی مناسب برای ترك سیگار، تائید نكرده است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از فاكس نیوز، سیگار الكترونیكی كه بدون دود و توتون ساخته و به بازار عرضه شده است، گرچه مشكلات سیگارهای معمول را برای دیگر افراد حاضر در محیط مصرف سیگار ایجاد نمی كند، اما ماده نیكوتین در آن گنجانده شده است.
این سیگار كه شكل ظاهری اش به سیگار معمولی شباهت دارد، آتش زده نمی شود، چرا كه با باتری لیتیومی كار می كند.
این سیگار، حاوی نیكوتین مایع است كه بر اثر گرم شدن، هنگامی كه مصرف كننده آن را پك می زند، بخار تولید می كند كه به دود سیگار واقعی، بی شباهت نیست.
این سیگار از نظر زیان های محیطی، سیگار بی خطر نامگذاری شده است.
برخی از سیگاری های سابق نیز می گویند، با استفاده از این وسیله، توانسته اند سیگار را ترك كنند و آن را جانشین مناسبی برای سیگار واقعی می دانند ؛ با این حال اداره غذا و داروی آمریكا درباره امكان خطرناك بودن سیگارهای الكترونیكی هشدار می دهد.
به گفته كارشناسان: این محصول هنوز به تائید اداره غذا و داروی آمریكا نرسیده است و به صورت غیر قانونی وارد بازار آمریكا می شود.
قانون کشور ایران چه می گوید ؟
بر اساس مواد ۲ و ۴ قانون جامع کنترل و مبارزه ملي با دخانيات کشور ایران هر نوع تبليغ ، حمايت و تشويق مستقيم و غير مستقيم و يا تحريک افراد به استعمال دخانيات اکيدا ممنوع است و سياستگذاري، نظارت و مجوز واردات انواع مواد دخاني صرفا توسط دولت انجام مي شود.
در اين راستا چندي پيش نيز خبري درباره نامه وزير بهداشت ایران درخصوص اين نوع سيگار در کشور منتشر شد که بر اين اساس وزير بهداشت و رئيس ستاد کشوري کنترل دخانيات با ارسال نامه اي به علي اکبر محرابيان، وزير صنايع و معادن، خواستار جلوگيري از صدور مجوز ورود و عرضه سيگار الکترونيک شد.
همچنين يک کارشناس مسئول کنترل دخانيات وزارت بهداشت ایران در ارتباط با تبليغ سيگار الکترونيکي در برخي سايتها گفته بود در مکاتباتي که با وزراي صنايع، بازرگاني و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنين معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت داشته ايم نسبت به ورود اين سيگار هشدار داده ايم.
نکته مهم در خصوص سيگار الکترونيک اين است که به طور کلي هر چيزي که باعث ترويج فرهنگ استفاده از دخانيات مي شود، آثار سوئي دارد به ويژه در نسل جوان و منجر به اين مي شود که تمايل مصرف دخانيات در افراد افزايش پيدا کند،اين تبليغات در بازارهاي جهاني رويکرد جديدي است که داراي بار منفي به خصوص در مورد جوانان است و اين قشر را تحت الشعاع آسيب هاي خود قرار مي دهد.
آیا می توان جايگزيني مناسب برای سیگار پیدا کرد ؟
پديده جايگزين کردن محصولاتي به جاي سيگار به سال۱۹۶۰ بر می گردد که يک پزشک سوئدي مجبور شد به حال دريانوردان سيگاري که مي خواستند وارد زيردريايي شوند و مجبور به استفاده از سيگار هم بودند، فکري بکند.

اين پزشک سوئدي موفق به ساخت قرص هاي جويدني نيکوتين براي اين دريانوردان شد و اين دارو شايد نخستين داروي جايگزين سيگار بود که در دنيا شناخته شد.
ولي علاوه بر اين در طول تاريخ اقدامات مختلفي براي توليد جايگزين هاي مختلف انجام شد; به طوري که اخيرا ما با پديده هايي به نام سيگار الکترونيک، خمير يا ژل نيکوتين و سيگارهايي به نام سيگار NOW که دود و بو ندارند، مواجه هستيم ولي بايد بدانيم که هيچ کدام از اين محصولات به اين خاطر که طبيعت و ماهيت سيگار را عوض نکردند، راهي براي درمان به شمار نمي آيند، چون اولا تمام حالات رفتاري براي سيگار کشيدن را دارند و دوما ماده اعتيادآور به نام نيکوتين در همه آنها وجود دارد.
در اين ميان ادعايي وجود دارد که فقط خود فرد سيگاري متوجه دود بيرون آمده از سيگار مي شود، ولي در عمل اين اتفاق به هيچ وجه نمي افتد. نکته ديگري که مهم به نظر مي رسد انست که سيگارهاي معمولي در دماي ۹۰۰ درجه سانتي گراد مي سوزند، پس سوخت اين سيگارها بيشتر است. در شرايطي هم که سوخت بيشتر باشد، ماده سمي کمتر توليد مي شود.
نتیجه بحث چیست ؟ بخریم یا نخریم ؟ بکشیم  یا نکشیم ؟ 
با وجود آنکه در تبليغات اين سيگار بيان مي شود نيکوتين اين محصول به مقدار اندازه گيري شده در اختيار مصرف کننده قرار مي گيرد اما براساس بررسي هاي انجام گرفته مشخص شده مضرات و عوارض ناشي از سيگارهاي الکترونيکي بسيار بيشتر از سيگار معمولي است و در اصل وابستگي به نيکوتين با اين روش از فرد گرفته نمي شود.

اين درحالي است که چندي پيش، سازمان جهاني بهداشت به دنبال استفاده ابزاري از آرم سازمان روي بسته هاي يکي از شرکت هاي توليدکننده سيگار الکترونيک در کشور چين، به دليل فقدان شناخت و به منظور بررسي عوارض اين محصول آن را تا بررسي کامل غيرقابل مصرف و سمي اعلام کرد.
هرچند اين محصول به عنوان يک روش ترک سيگار تبليغ مي شود اما اين نوع سيگار روشي براي ترک سيگار نيست بلکه دستگاهي است که با مکانيسم حرارتي با موادي که به احتمال زياد ممکن است بسيار سمي تر از سيگار باشد نيکوتين قابل توجهي را وارد بدن مي کند.
در ايالات متحده نيز با توجه به تحقيقات انجام شده هنوز هيچ کدام از انواع اين محصول مورد تاييد سازمان غذا و دارو يعني معتبرترين سازمان استاندارد سازي مواد غذايي و دارويي جهان قرار نگرفته است.
بنابر اين اين محصولات حتي در بهترين شرايط و به شرط سمي و غيراستاندارد نبودن باز هم حداقل ۱۸ تا ۱۹ ماده شيميايي دارند که به صورت ريز ذرات استنشاقي وارد بدن مي شوند. در عين حال مصرف اين نوع جانشين ماهيت عادت به کشيدن سيگار را از بين نمي برد.
بازدید کننده محترم :

 اگر شما به کشیدن سیگار  اعتیاد دارید ( و شاید خودتان فکر می کنید که عادت دارید ) تعداد مرگ ومير افراد سيگاري در  کشور ايران روزانه ۱۴۰ نفر و سالانه به ۵۰ هزار نفر مي رسد و ۱۲ ميليون ايراني که ميانگين سني آنان بين ۱۱ تا ۳۰ سال است، آلوده به سيگار هستند.
بدانید که تازه ترين مطالعات نشان داده است ممنوعيت کشیدن سيگار در اماکن عمومي مي تواند به ترک سیگار  کمک کند و باعث کاهش قابل ملاحظه اي در آمار حمله هاي قلبي شود . ما به شما پیشنهاد می کنیم که شما به عنوان یک ایرانی روشنفکر همانند بسیاری از کشورهای اروپایی سیگار کشیدن را برای خود در محیط های عمومی و داخل فضای خانه ممنوع اعلام کنید . این عمل به کاهش مضرات سیگار برای شما و خانواده تان کمک خواهد کرد . و خطر حمله قلبی و سرطانها را در شما کاهش خواهد داد .

آيا ممنوع کردن استعمال دخانيات در اماکن عمومي سود دارد ؟
ممنوعيت سيگار در اماکن عمومي مثل رستوران ها، اتوبوس ها و… مي تواند باعث کاهش قابل ملاحظه اي در آمار حمله هاي قلبي شود.
به گزارش خبر نگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از آسوشيتدپرس، در مطالعه اي که توسط محققان مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري هاي آمريکا (  CDC  )  انجام شده، مشخص شده که اين ممنوعيت مي تواند تا ۴۱ درصد آمار بستري ها در بيمارستان ها را، به دليل حمله قلبي کاهش دهد که به نظر مي رسد بيشتر اين آمار متعلق به غيرسيگاري هايي باشد که به ناچار دود سيگار اطرافيان را در اين اماکن تحمل مي کردند و بدون اين که خود خواسته باشند، عوارض آن را نيز تحمل مي کنند.
در اين مطالعه، شهر پوئبلو در ايالت کلروادوي آمريکا انتخاب شده و به ۳ منطقه تقسيم شده که تنها در يک منظقه آن طرح ممنوعيت استعمال دخانيات به اجرا درآمده است و اين آمار، از مقايسه اين ۳ منطقه به دست آمده است.
البته پيش از اين نيز مطالعات گوناگون، شواهدي به نفع اين تاثير مهم و اساسي مطرح کرده بودند.
به عنوان مثال، ماه گذشته ساينس ديلي، نتايج مطالعه اي را گزارش کرد که در ايتاليا انجام شده بود و در شماره دسامبر نشريه Circulation«»، نشريه انجمن قلب آمريکا چاپ شده بود.
در اين مطالعه مشخص شده بود در يک دوره ۵ ساله، اجراي قانون ممنوعيت استعمال دخانيات در شهر رم، که از ابتداي سال ۲۰۰۵ ميلادي در اين کشور آغاز شده، توانسته است حدود۱۱/۲ درصد آمار بيماران قلبي را در بين ۳۵ تا ۶۴ ساله ها و ۷/۹ درصد در بين ۶۵ تا ۷۴ ساله ها پايين بياورد.
در اين مطالعه، همچنين نتايج جانبي جالبي هم به دست آمد: متوسط سيگارهايي که افراد سيگاري مي کشيدند، از ۳۴/۹ به ۳۰/۵ نخ در مردان و از ۲۰/۶ به ۲۰/۴ نخ در زنان کاهش پيدا کرده بود. ميزان فروش سيگار ۵/۵ درصد کاهش يافته بود و جالب اين که تاثير کاهش حملات قلبي در افراد جوان تر و ميان سال، بارزتر از گروه سالمندان بود و اين يعني اين که اگر بخواهيم آمار بيماري هاي قلبي را در بين جوانان پايين بياوريم، بايد به فکر اجراي قوانيني اين چنين باشيم.
تاثير اين قوانين از دو جهت است: يکي به اين جهت که ميزان آلودگي محيطي را کاهش مي دهد و غيرسيگاري هايي را که ناچارند اطرافيان سيگاري شان را تحمل کنند، از شر اين دود مزاحم نجات مي دهد و دوم، از اين جهت که وقتي سيگاري ها سرکار، در وسايل نقليه عمومي و در رستوران ها و مراکز تفريحي نتوانند سيگار بکشند، کم کم به ناچار تعداد سيگار هاي شان را کم مي کنند و اين موضوع به تدريج وابستگي شان را به سيگار کاهش مي دهد که هر دوي اين جنبه ها در نتايج اين مطالعه مشهود است

منبع : pezeshk.us

هیچ نظری موجود نیست: