نگرانی دیده‌بان حقوق بشر درباره بدرفتاری با معتادان در برخی از کشور‌ها


نگرانی دیده‌بان حقوق بشر درباره بدرفتاری با معتادان در برخی از کشور‌ها

 گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص شکنجه ضمن ارائه گزارش خود در نشست شورای حقوق بشر در ژنو، خواستار توقف کمک‌های بین‌المللی به مراکز بازداشت مصرف‌کنندگان مواد مخدر در برخی کشورهای جهان است. ژوان ماندز در گزارش خود‌ آورده است که برخی مصرف‌کنندگان مواد مخدر در دنیا بدون گذراندن مراحل قانونی لازم در مراکزی بازداشت هستند که از حداقل امکانات برخوردار است. آنها در این مراکز تحت عنوان بازپروری با انواع بدرفتاری‌ها همچون خشونت‌های فیزیکی، جنسی و کار اجباری روبرو هستند، در حالی که این افراد نیازمند درمان‌های مناسب پزشکی و روانی می‌باشند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه روی کشورهای ویتنام، چین و کامبوج انجام داده است که نشان می‌دهد زندانیان این قبیل مراکز با حبس غیرقانونی، کار اجباری و یا خشونت‌های جنسی مواجه هستند.
ربه‌کا شلیفر، سرپرست برنامه‌های سلامت و حقوق بشر در این سازمان ابراز نگرانی کرد که خشونت‌های جنسی و کار اجباری راه درمان افراد معتاد نیست.
وی در این باره اظهار داشت: گزارش جدید کارشناسان سازمان ملل نشان می‌دهد که دولت‌ها باید هر چه فوری این مراکز را تعطیل کنند و کمک‌های بین‌المللی که به این بدرفتاری‌ها دامن می‌زند، باید متوقف شود.
گزارشگر سازمان ملل در بیست و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل که هم اکنون در ژنو در حال برگزاری است، هشدار داد که برخی کشورهای دنیا مصرف‌کنندگان مواد مخدر را در مراکزی حبس می‌کنند که با وضعیت بسیار بد، شکنجه و بدرفتاری روبرو می‌شوند. از این رو وی از دولت‌ها خواست تا این مراکز از هر چه زودتر تعطیل و مکانیزمی طراحی کنند که فعالیت‌های مراکز بازداشت معتادان را کنترل کند.
سال گذشته، دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و صندوق حمایت از کودکان یونیسف طی یک بیانیه مشترک خواستار تعطیلی فوری اینگونه مراکز در سراسر دنیا و آزادی زندانیان آنها شدند. به عنوان مثال آمریکا سال گذشته به یک مرکز بازپروری معتادان در لائوس 400 هزار دلار کمک مالی داده بود که گزارشات پیشین دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌داد زندانیان این مرکز اعم از کودکان و بزرگسالان با خشونت‌های فراوانی روبرو هستند.
براساس گزارش وب‌سایت دیده‌بان حقوق بشر، استرالیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به برخی مراکز بازداشت در ویتنام و چین کمک‌های مالی ارسال کرده‌اند،‌ در حالی که این مراکز شرایط بسیار بد و نامناسبی برای نگهداری یک مصرف‌کننده مواد مخدر دارند.
ژوان ماندز در حالی گزارش خود را به شورای حقوق بشر ارائه داد که آمارها نشان می‌دهد حمایت‌های این کشورها به مراکز بازپروری معتادان در دنیا و کشورهایی که داعیه مبارزه با مواد مخدر را دارند افزایش می‌یابد، در حالی که اغلب آنها سوابق بسیار بدی در رعایت حقوق بشر دارند.
opium.site: برخورد فیزیکی در مبارزه با مواد مخدر بی‌نتیجه است
opium.site: سردار علي مويدي رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا
opium.site: فرمانده پلیس ایران: دو میلیون معتاد و دویست هزار الکلی داریم
opium.site: فروهر تشویقی بنیانگذار انجمن معتادان گمنام NA و موسسه ...
opium.site: معتادان برای ترک اعتیاد چاه کم دارند ؟
opium.site: شغال ها و کفتارها لاشخورها جسد معتادان به مخدر متامفتامین ...
opium.site: چرا ایران دیده بان مواد مخدر ندارد ؟؟

هیچ نظری موجود نیست: