اثرات اعتیاد مادر به موادمخدر مختلف و تاثیرات ان بر روی جنین و نوزادان شیر خوارن



اثرات اعتیاد مادر به  موادمخدر مختلف و تاثیرات ان    بر روی جنین و نوزادان شیر خوارن
1-سیگار: شیر مادری که سیگار می کشد حاوی مقدار زیادی نیکوتین می باشد.تفاوت معناداری در  تنفس و نبض نوزادان مادران سیگاری در مقایسه با نوزادان مادران غیرO2 saturation سیگاری وجود دارد .
2-تنباکو: میزان کوتینین اندازه گیری شده در ادرار نوزادان مادران استفاده کننده از تنباکو در طی به طور معناداری بیشتر ازمقادیر موجود در ادرار نوزادان مادرانی است که تنباکو استفاده نمی کنند. کوتینین در ادرار نوزادان مادران استفاده کننده از تنباکو که به نوزاد خود شیر می دادند  به طور معناداری بیشتر ازمقدار آن در ادرار نوزادان مادران مصرف کننده تنباکو بود که به کودک خود شیر نمی دادند .
همچنین مشخص شد فرآورده های تنباکو در شیر تغلیظ می شود.در این شیرخواران در سال اول زندگی بیماریهای تنفسی افزایش یافته .عملکرد ریوی کاهش می یابد، هرچند ریسک بیماریهای تنفسی در شیرخواران مادران سیگاری که با شیر مادر تغذیه نمی شوند در برخی مطالعات 7 برابر بیشتر ازشیر مادر خوارانی بود که مادر سیگاری داشتند.
مشکلات سیستماتیک از جمله ابنرمالیتی هایی در تکامل سیستم عصبی و احتمال اعتیاد به تنباکو در آینده در این شیرخواران افزایش می یابد.
3-کافئین: در قهوه، چای، شکلات و برخی ضد دردها وجود دارد در شیر ترشح می شود و می تواند باعث تحریک پذیری.بی قراری  و کم خوابی در شیرخوار گردد بهتر است درشیردهی در مقادیرکم استفاده شود .
4-ضد درد وضد التهابها: مثل ایبوبروفن. استامینوفن و اتاسول در دوزهای تجویز شده توسط پزشک در شیر ترشح می شود اما در دوز درمانی باعث آسیب به شیرخوار نمی شود.
کدئین در شیر ترشح شده باعث خواب آلودگی شیرخوار می شود ولی با تجویز پزشک می توان درشیردهی نیز آن را استفاده کرد.
5-داروهای ضد افسردگی: این داروها در شیر مادر ترشح می شوند و باعث خواب آلودگی شیرخوار می شوند. لیتیم باعث دهیدراتاسیون  .کاهش وزن گیری وایجاد مشکلات در کلیه و تیروئید شیر خوار می شود و شیردهی همراه با مصرف لیتیم کنتراندیکه است.
6-متادون:متادون نیز در شیر ترشح می شود ولی تایید نشده که  وجود آن درشیر باعث آسیب به شیرخوار گردد.حداکثر تجمع متادون در شیر2-4 ساعت پس از دریافت آن است.تحقیقات نشان داده متادون باعث تغییر کیفیت شیر مادر نمی شود وبهتر است با وجود استفاده از آن شیردهی ادامه یابد.
نوزادان شیر مادرخوار مادران مصرف کننده متادون کمتر از نوزادان مشابه خود که با شیر خشک تغذیه می شوند، دچار سندرم محرومیت از دارو می شوند و 8 روز زودتر از این نوزادان  از بیمارستان ترخیص می شوند.به همان دلایلی که به مادران غیرمعتاد تغذیه با شیرمادر را توصیه می کنیم به مادران مصرف کننده متادون نیز تغذیه با  شیر مادر را توصیه می کنیم که یکی از مهمترین دلایل ایجاد باندینگ بین مادر و شیرخوار است.
در مادران مصرف کننده متادون  ترشح  اکسی توسین افزایش می یابد ولی در کل این شیرخواران بی قرارتر از شیرخواران دیگرهستند، دچار هشیاری کمتر هستند و به سختی تغذیه می کنند. باید مادر این شیرخواران را برای تغذیه کافی شیرخوار به خوبی آموزش داد.
همچنین این شیرخواران مستعد ابتلاء به انواع عفونتها می باشند.
7-الکل: تحقیقات مختلف2-24 ساعت توقف شیردهی را پس از نوشیدن الکل توصیه می کنند.در این مدت باید شیر رادوشید و دور ریخت.برای مصرف کنندگان افراطی الکل، شیردهی ممنوع است.آکادمی کودکان آمریکا توصیه می کند شیرخواران مادران الکلی با شیری غیر از شیر مادر تغذیه شوند.
تاخیر تکامل حرکتی در سال اول زندگی در شیرخوارانی که با شیر مادر الکلی اشان تغذیه می شدند دیده شده است همچنین کاهش مقدار شیر و رفلکس جهش شیر در زنان الکلی  گزارش شده است.
8-کانابیس(حشیش) :این ماده نیز در شیر ترشح می شود و می تواند باعث تاخیر تکامل حرکتی شیرخوار شود .سندرم محرومیت از کانابیس پس از تولد به شکل بیقراری، بیخوابی و ترمور تظاهر می یابد.
9-داروهای تحریک کننده: مثل ریتالین نیز می توانند باعث تحریک.بیقراری و کم خوابی شیرخوار شوند.
10-هروئین:به مقدار کم وارد شیر مادر می شود ولی به شدت بر شیرخوار تاثیر دارد و در صورت اعتیاد به هروئین شیردهی ممنوع می باشد.نوزادان مادران مصرف کننده هروئین باید حداقل 7 روز اول تولد در بیمارستان بستری باشند.اغلب این نوزادان پره ترم هستند و مشکلات تغذیه نوزاد پره ترم نیز برای آنان مطرح می باشد.خطر مرگ ناگهانی شیرخوار در این شیرخواران افزایش می یابد.
10-کوکائین، کراک :علاوه بر مشکلات تغذیه ای ناشی از تولد پره ترم و دکولمان، شیردهی در صورت مصرف کوکائین کنتراندیکاسیون دارد . کوکائین می تواند برای بیشتر از 48 ساعت در شیر مادر باقی بماند.دراین نوزادان مالفورماسیونهای مغز و سیستم عصبی.قلبی.روده ای.نخاع و ابنرمالیتی سیستم تنفسی.دفرمیتی صورت.دهان و چشمها دیده می شود.
سندرم محرومیت از دارو پس از تولد به شکل بیقراری شدید.هیپراکتیویتی.شیر نخوردن.تشنج.رژیدیتی ماهیچه ها .درجه حرارت غیرطبیعی و تغذیه ضعیف دیده می شود.افزایش مرگ ناگهانی شیرخوار در این شیرخواران دیده شده است.
در صورت مصرف کراک نیز شیردهی ممنوع است.مصرف کراک باعث تولد نوزاد کراکی می شود که کم وزن.دارای انواع نقائص و کاهش رشد بدنی و مغزی است. علایم سندرم محرومیت از دارو مشابه کوکائین است.مسمومیت، استفراغ، کم آبی و تشنج نیز ممکن است دیده شود و این نوزادان در آینده دچار کاهش اختلال هوش در مهارتهای اجتماعی، اختلالات شناختی و عدم موفقیت در مدرسه خواهند شد.سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار نیز در این شیرخواران افزایش می یابد.
12-کریستال:علاوه بر مشکلات ناشی از زایمان پره ترم، دکولمان جفت، محدودیت رشد جنینی، شکاف کام، نقائص قلبی، کاهش اندازه دور سر، خونریزی مغزی، سوفل سیستولیک و تستیس نزول نکرده این ماده در شیر ترشح می شود و ترشح آن در شیر بسیار بیشتر از پلاسماست و در صورت شیردهی مشکلات جدی ایجاد می کند.ابنرمالیتی نورولوژیک در این شیرخواران بیشتر است و عملکرد سیستمهای مختلف تحت تاثیر شیردهی قرار می گیرد.سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار در این شیرخواران افزایش می یابد.علائم سندرم محرومیت از دارو پس از تولد عبارتند از: دیسترس، ترمور، پورفیدینگ، اختلال الگوی خواب، گریه با صدای بلند، تون عضلانی ضعیف یا هیپرتونوسیته، افزایش ضربان قلب و تاکی پنه.
13-آمفتامین :آژیتاسیون و هیپراکتیویتی در نخستین هفته های زندگی.  به سرعت در بدن تجزیه می شود ولی 24 ساعت درشیر باقی می ماند و در صورت  :LSD.13یکبار مصرف آن(عدم اعتیاد به آن) باید تا 2 روز شیردهی را قطع کرد شیر را دوشید و دور ریخت .
14-اکستازی:اثر مشابه داروهای تحریک کننده دارد و باعث گریه و بی خوابی شیرخوار می شود همچنین می تواند باعث دهیدراتاسیون شدید شیرخوار، تشنج، کما، ایست قلبی و مرگ شود .
15-ماری جوآنا:ماری جوآنا در شیر مادر ترشح می شود و مقدار کم آن اثر ناچیزی بر شیرخوار دارد ولی مصرف مقادیر زیاد آن تاثیر به سزایی بر شیرخوار دارد.در حیوانات مصرف ماری جوآنا توسط مادر باعث دریافت این ماده توسط فرزند و تغییر شکل سلولهای مغز می شود.
در نوزادان مادران معتاد به ماری جوآنا که با شیر مادر تغذیه می شوند، ژیترنس، خواب آلودگی، پورفیدینگ از جمله سندرم محرومیت از ماری جوآنا هستند که پس از تولد ایجاد می شود.
ماری جوآنا باعث کاهش مقدار شیر نیز می شود .در صورت شیردهی می تواند باعث ایجاد آسیب جدی شیرخوار شود.
ماری جوآنا به مقدار زیاد توسط شیرخوار جذب و متابولیسم می شود .کاهش وزن گیری و افزایش احتمال سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار نیز وجود دارد.آثار طولانی مدت ماری جوآنا ناشناخته است ولی شیردهی در صورت اعتیاد به ماری جوآنا ممنوع می باشد.
منبع: مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

هیچ نظری موجود نیست: