ايران اصلي‌ترين مصرف‌كننده ترياك جهان است

Tuesday, November 24, 2009

 

ايران اصلي‌ترين مصرف‌كننده ترياك جهان است

دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر:
ايران اصلي‌ترين مصرف‌كننده ترياك جهان است
خبرگزاري فارس: دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره گزارش اخيركاستا نماينده سازمان ملل متحد دركشورمان مبني بر اينكه ايران اصلي‌ترين مصرف كننده مواد مخدر جهان است گفت: منظور از مواد مخدري كه اعلام مي‌كنند مواد مخدر با پايه ترياك است.
به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر اسماعيل احمدي‌مقدم در حاشيه ديدار با دبير كل طرح كلمبو، اظهار داشت: اگر انواع سوء مصرف مانند روانگردان‌ها، كوكائين، مرفين، هروئين، ترياك، حشيش و انواع مشتقات آن را در نظر بگيريم به طور حتم ايران بزرگترين دارنده معتاد در جهان نيست اما در خصوص مصرف ترياك فكر مي‌كنم ايران يكي از مصرف‌كنندگان بزرگ در جهان است.
احمدي مقدم گفت: آنچه در سخن كاستا آمده درباره مصرف ترياك است، ضمن اينكه بيشتر كشورها آمار معتادانشان را ارائه نمي‌كنند يا آنها را دست‌كاري مي‌كنند. به طور مثال چين به عنوان بازار جديد مواد مخدر، آماري در اختيار نمي‌گذارد و هر كشوري كه آمار ارائه كند، برجسته تر جلوه مي‌كند.
وي اصلاح قوانين را يكي از نيازهاي اساسي براي مبارزه با مواد مخدر دانست و درباره معرفي دانه درشت هاي توزيع كنندگان مواد مخدر افزود: بايد تلاش كنيم جهت‌گيري‌هاي مبارزه با مواد مخدر را روشن كنيم و با قوه قضائيه هماهنگ باشيم و گرنه از تاثير فعاليت‌هاي پليس يا اقدامات قضايي كاسته مي‌شود.
احمدي مقدم گفت: اكنون با دادستان كل كشور به نمايندگي رئيس قوه قضائيه جلساتي در حال برگزاري است تا طبقه‌بندي معتادان و توزيع‌كنندگان خرد كه برخورد با اين دسته مطالبه اصلي جامعه است، روشن شود.
وي افزود: در كشورمان قاچاقچيان اصلي حضور ندارند و در خارج مستقرند اما در داخل باندهاي باربر فعال هستند كه بايد با هر دو گروه مبارزه شود.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: معتقدم مبارزه‌ ما در اين حوزه بايد توازن داشته باشد و با معتادان براي رفتن به درمان و با توزيع‌كننده كه موجب اعصاب‌خردي مردم مي‌شود، برخوردي سخت كنيم.
احمدي مقدم با تاكيد بر برخورد با دانه درشت‌هاي مواد مخدر افزود: قوه قضائيه در حال بازنگري ساز و كارهايش است تا راه فرار اين نوع قاچاقچيان داراي منابع مالي قوي را پيدا و مسدود كند تا مجازات‌ها قاطعانه و سريعتر انجام شود.
وي گفت: به زودي دستگاه قضائي و نيروي انتظامي به صورت هماهنگ اقدامات خود را در اين زمينه انجام مي‌دهند.
احمدي مقدم افزود: تخصصي‌شدن مبارزه و اختصاص شعبه ويژه براي رسيدگي به پرونده‌هاي مربوط به مواد مخدر در حال آسيب شناسي است تا قضات و شعبات مختلف قضايي آراء متفاوت صادر نكنند و به زودي اين مشكل رفع خواهد شد.
وي گفت: اينكه توپ را در زمين دستگاه ديگري بيندازيم و برعكس آن، اخلاق خوبي نيست و بالاخره بايد قبول كنيم كه مواد مخدر معضل اجتماعي وسيعي است كه وجود دارد و همه بايد تلاش كنند تا اين معضل را درمان كنيم.
دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: دستگيري افراد با مواد مخدر زياد به صورت مكرر در حال انجام و دستگاه قضايي در حال رسيدگي است اما در احكام و نوع مجازات هاي آنان تنوع وجود دارد.
احمدي مقدم گفت: در گذشته سهل‌انگاري‌هايي صورت مي‌گرفت مثلاً فردي در داخل زندان امكان اين را مي‌يافت كه جريان مواد مخدرش را اداره و هدايت كند يا احكام سنگيني كه مدت‌ها معطل مي‌ماند و به قطعيت و اجرا نمي‌رسيد.
وي افزود: اين مسائل ناشي از مسير دادرسي و اعتراض به حكم و رسيدگي در ديوان عالي كشور است و ما نمي‌توانيم در اين مراحل فردي را از حق خود محروم كنيم.
احمدي مقدم گفت: اكنون كارشناسان خبره قوه قضائيه و پليس در حال رفع مشكلات پيش روي مبارزه با مواد مخدرند و براساس دستور رئيس قوه قضائيه بايد به اين مسئله اجتماعي هر چه زودتر رسيدگي شود.
وي گفت: ممكن است در قاره آمريكا كه عمدتاً مصرف كننده كوكائين هستند، اين مواد جزو دسته مخدرها طبقه بندي نشود.
وي افزود: در كشورهاي ديگر اشكال مصرف به صورت هروئين و روانگردان هاست اما متأسفانه در كشورمان مصرف هروئين و شيشه آرام آرام جايگزين ترياك مي‌شود و اين روندي خطرناك است كه بايد با آن مبارزه كرد.

هیچ نظری موجود نیست: