ترامادول.ترامد.بایومادول.اشکال دارویی و روش ترک

ترامادول (نام ژنریک: Tramadol  ) که به نامهای تجاری ترامد،بایومادول و گاهی پیرالجین نیز شناخته میشود. یک داروی مسکن شبه تریاک است. این دارو برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود. ترامادول یک آگونیست برای گیرنده‌های مو (μ  ) اوپیوئید، و سیستم نورآدرنرژیک و سروتونرژیک بوده و مهارکننده باز جذب نوراپینفرین است.
این دارو توسط شرکت آلمانی گروننت هال (Grünenthal  ) در دهه ۱۹۷۰ با نام تجاری ترامال ساخته شد. گروننت هال در سالهای بعد حق تولید ترامادول را به شرکتهای متعددی در سراسر دنیا واگذار کرد.
اشکال مختلف دارو
ترامادول معمولاً به شکل نمک هیدروکلراید تولید شده و به دو شکل خوراکی (بیشتر کپسول و قرص) و آمپول به بازار عرضه می‌شود. مقدار جذب و تأثیر فرم تزریقی ترامادول بسیار بیشتر از فرم خوراکی است. ترکیب ترامادول و استامینوفن نیز در بازار موجود است (که در ایران عرضه نمی‌شود)
به صورت قرص و آمپول و کپسول موجود می‌باشد
عوارض جانبی
عوارض مشابه دیگر داروهای شبه‌تریاک (سرگیجه، خواب آلودگی، یبوست، افت فشار خون، تعریق، ‌خارش) در ترامادول هم دیده می‌شود اما احتمال بروز دپرسیون تنفسی که کشنده‌ترین عارضه این گروه داروهاست، با ترامادول خوراکی نسبت به مرفین کمتر است.
یکی از عوارض نادر ولی خطرناک مصرف ترامادول تشنج می باشد. تشنج معمولا در اثر مصرف زیاد این دارو یا مصرف دارو در بیماران صرعی یا بیمارانی که دچار آسیب مغزی شده اند با بیمارانی که مشکلات کبدی کلیوی (دفع دارو دچار اختلال گشته و افزایش مقدار دارو در خون) دارند و یا معتادان به الکل ایجاد می گردد. همچنین احتمال وابستگی دارویی و بروز علائم ترک مشابه دیگر ترکیبات شبه تریاک هم وجود دارد.

روش ترک کردن ترامادول (درصورت اعتیاد )

ترک ترامادول  :

جهت ترک مصرف ترامادول توصیه شده است که از روش کاهش دوز مصرف در طی چند هفته استفاده شود.و برای کاهش دادن علایم احتمالی ترک ترامادول ، مصرف داروهای ضد درد مانند ایبوبروفن بلامانع می باشد.زیرا قطع ناگهانی ترامادول پس از مصرف طولانی مدت آن سبب ایجاد علایم قطع مصرف(علائم شبیه ترك مورفین) در بدن مانند بی خوابی، تحریك پذیری، اضطراب، تعریق،تشنج، لرزش، تهوع، استفراغ،اسهال، رعشه، توهم، اختلال خواب و مشکلات تنفسی، درد عضلات و درد شكم و... می شود..
داروهای ترک اعتیاد عبارتند از نالوکسان (به صورت تزریقی )و نالتروکسان (به صورت قرص)در بازار موجود میباشد.ولی در اثر مصرف انها سریعا علائم ترک در بدن ظاهر می شود که شامل ضعف شدید عضلانی و درد و کوفتگی بدن و لرزش دستها می باشد .
داروی ترامادول جزو داروهای مخدر و اعتیاد آور می باشد كه شما به آن وابسته شده اید.قطع ناگهانی آن پس از مصرف طولانی مدت آن سبب علائم ترك مورفین در بدن مانند بی خوابی، تحریك پذیری، تشنج، لرزش، تهوع، استفراغ، درد عضلات و شكم و... می شود.برای درمان به گفته دوستان میتوان از ترک تدریجی استفاده کرد یعنی هر روز میزان مصرف دارو را نسبت به روز قبل کاهش دهید ولی توصیه می شودبه مراكز معتبر درمان مراجعه نمایید تا بتوانید سلامت خود را بدست آورده و حفظ نمایید
بدون مشاوه مستقیم امکان ترک آن خیلی کم است

هیچ نظری موجود نیست: