کمیته مبارزه با مشروبات الکلی در ایران تشکیل می شود

 کمیته مبارزه با مشروبات الکلی در ایران تشکیل می شود
یک مقام وزارت بهداشت جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفندماه، از تشکیل کمیته‌ای برای «مبارزه با مشروبات الکلی» در ایران خبر داد. نوشیدن مشروب الکلی در ایران ممنوع است و بر اساس قانون، مجازات شلاق و در صورت تکرار اعدام در پی دارد.

مدیرکل دفتر «سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان» وزارت بهداشت گفت که دولت ایران به «پیش‌گیری و درمان سوءمصرف الکل» در کشور توجه دارد و به همین خاطر «کمیته ملی مبارزه با مشروبات الکلی» را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس‌علی ناصحی گفت که فعالیت وزارت بهداشت ایران در این زمینه از حدود دو سال پیش آغاز شده است.

به گفته او، دبیر «کمیته ملی مبارزه با مشروبات الکلی» وزارت کشور است و در عین حال وزارت بهداشت در این باره با آن همکاری می‌کند.

به گفته آقای ناصحی، وزارت بهداشت همچنین یک راهنما برای سنجش الکل در رانندگان برای پلیس ایران تهیه کرده است که از آن استفاده می‌کند.

خبر تدوین این راهنما در آستانه نوروز در ایران مطرح شده است که به طور سنتی، موسم سفرهای پرشمار ایرانیان در تعطیلات سال نو است.

مدیرکل دفتر «سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان» وزارت بهداشت خبر داده است که اخیرا برای برنامه «پیش‌گیری، درمان و کاهش سوءمصرف الکل» در کشور یک کارگاه دو روزه برگزار شده است.

نوشیدن مشروبات الکلی در ایران طبق قوانین اسلام ممنوع است و قانون مجازات اسلامی برای آن ۸۰ ضربه شلاق مجازات در نظر گرفته است. این قانون در عین حال می‌گوید اگر کسی دو بار به خاطر نوشیدن مشروبات الکلی شلاق بخورد، در مرتبه سوم به اعدام محکوم می‌شود. با این حال مجازات رایج برای نوشیدن الکل در ایران عموما شلاق بوده است.

پیش از این در تیرماه امسال قوه قضائیه ایران
تایید کرده بود برای دو نفر که برای سومین بار مشروب الکلی نوشیده بودند حکم اعدام صادر و این حکم نهایی شده است.

با وجود حرام بودن مصرف مشروب در اسلام و ممنوع بودن آن در ایران، مسئولان جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر از افزایش مصرف این نوع نوشیدنی‌ در ایران و همچنین میزان رو به رشد کشف مشروبات الکلی قاچاق خبر داده‌اند.

در همین زمینه، علی‌محمد سلامی، فرمانده دریابانی مرزبانی ناجا، خردادماه امسال در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از افزایش چهار برابری کشف مشروب الکلی در دریا در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ خبر داد.

پیش از آن هم روزنامه ابتکار نوشته بود: «نتایج اولیه مطالعه میدانی نشان می‌دهد که آمار سوءمصرف الکل در کشور قابل توجه بوده و بیش از آن چیزی است که مسئولان وزارت بهداشت پیش‌بینی می‌کردند و انتظارش را داشتند». به نوشته این روزنامه، «آمار الکلی‌ها وزارت بهداشت را شوکه کرد».

خردادماه امسال نیز پلیس راهنمایی و رانندگی تهران
گفت که گزارش‌ها نشان می‌دهد جواب آزمایش الکل و اعتیاد ۲۶ درصد رانندگان تهرانی در اردیبهشت‌ماه مثبت بوده است.

پیش از آن در اردیبهشت‌ماه امسال، باقر لاریجانی، رئیس وقت شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت ایران، از رواج مصرف الکل در تهران و فروش نوشیدنی‌های الکلی «در برخی از فروشگاه‌ها» ابراز نگرانی کرده و گفته بود که «آمار سوء مصرف الکل در برخی مناطق کشور بالاست».

عباس‌علی ناصحی، مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت؛ نیز در همین ماه در سال جاری به خبرگزاری‌های ایران گفته بود: «در کل دو میلیون معتاد در کشور داریم که بخشی از آن‌ها به مصرف الکل معتاد هستند.»

در همین زمینه، وب‌سایت «آفتاب» در مهرماه سال گذشته نوشته بود: «بر اساس یافته‌های پژوهشی که دکتر سعید معیدفر، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، بر روی یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی ۱۸ تا ۲۴ ساله انجام داده‌ است، ۲۵ درصد دانشجویان مصرف الکل را بدون اشکال می‌دانند.»

طبق این گزارش، «از این تعداد، ۲۰ درصد در نظرسنجی اظهار کردند که الکل مصرف می‌کنند و پنج درصد بقیه هم گفته‌اند که وسوسه شده‌اند این کار را انجام دهند».

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران، روز اول اسفند امسال تعداد معتادان در ایران را «در مجموع دو میلیون تن» و تعداد معتادان به الکل را نیز در ایران «حداکثر ۲۰۰ هزار تن» اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا دی‌ماه امسال نوشته بود که بررسی آمارهای سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل در ایران در هفت‌ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش، «بیش از دو برابر» شده و به «۱۰۲ تن» رسیده است.

به دلیل ممنوعیت فروش و مصرف مشروب در ایران، مصرف‌کنندگان به تهیه غیرقانونی یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز و خانگی و حتی مصرف الکل طبی روی آورده‌اند که در مورد سلامت این محصولات اطمینانی وجود ندارد. استفاده از این نوشیدنی‌های الکلی مایه مسمومیت و صدمه به بینایی و سلامت مصرف‌کنندگان و حتی در مواردی مرگ شماری از آنها شده است.

مجله اکونومیست شهریورماه امسال در گزارشی نوشت که فروش مشروبات الکلی در خاورمیانه، بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱، ۷۲ درصد افزایش داشته است. طبق این گزارش متوسط جهانی مصرف الکل، ۳۰ درصد است.

اکونومیست یادآوری کرده بود که این افزایش با وجود غیرقانونی‌ بودن نوشیدن الکل در بسیاری از کشورهای مسلمان و مجازات شلاق یا حتی اعدام برای مصرف آن است. این مجله نوشته است بازار سیاه تهیه و فروش مشروبات الکلی در ایران، لیبی و برخی کشورهای دیگر رونق دارد.

opium.site: خانه فرد معتاد به مشروبات الکلی چه شکلی است (الکلیسم ...
Alcohol in Iran - Wikipedia, the free encyclopedia
BBC News - Iran's 'hidden' alcoholism problem

هیچ نظری موجود نیست: