پزشکان هم می‌توانند شربت تریاک دریافت کنند

پزشکان هم می‌توانند شربت تریاک دریافت کنند با گذشت چهار سال از چالش در توزیع شربت تریاک میان وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی و سمن‌های ترک اعتیاد، سرانجام ماه گذشته فرآیند توزیع این شربت از پیچ و خم‌های اد‌اری عبور کرد و گام اول برای توزیع آن در دانشگاه‌ها برداشته شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که قرار بود تا سال جاری 300 مرکز درمان اعتیاد اقدام به توزیع شربت تریاک کنند، اما در تمام این مدت تنها پنج مرکز تحقیقاتی به توزیع آزمایشی این دارو پرداختند و با وجود نیاز جامعه برای دریافت این شربت، اداره کل سلامت روان وزارت بهداشت زیر بار توزیع آن نمی‌رفت.

دکترعباسعلی ناصحی ـ مدیرکل سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ـ ضمن بیان این که بازنگری صورت گرفته در پروتکل درمان تنتور اپیوم منجر به تسهیل توزیع آن می‌شود، درباره مشکلات قبلی در این زمینه گفته بود: شرایط عرضه دارو و مصرف شربت تریاک در پروتکل قبلی نسبتا دشوار بود به گونه‌ای که بیمار باید روزانه دو مرتبه برای دریافت دارو به مرکز درمانی مربوطه مراجعه می‌کرد که در بازنگری صورت گرفته، دز دارو به این ترتیب تنظیم شد که بیمار دو سوم دز روزانه دارو را در مرکز درمانی مربوط مصرف و یک سوم مابقی دز را نیز دریافت و در منزل مصرف می‌کند.

پروتکل جدید درمان شربت تریاک به روان شناس و پرستار جدید نیاز ندارد

وی همچنین اظهار کرده بود: در پروتکل قبلی درمان با شربت تنتوراپیوم، مراکز درمانی برای استفاده از شربت تنتور اپیوم باید کارکنان خود را افزایش می‌دادند و روانشناس و پرستار جدید استخدام می‌کردند، اما در پروتکل جدید شربت تریاک تا سقف 50 بیمار، نیازی به افزایش پرسنل اعم از پزشک، پرستار و روانشناس نیست و مراکز درمانی می‌توانند با کادر قبلی دارو را ارایه دهند.

وی برخی دیگر از مشکلات پروتکل قبلی شربت تریاک برای مراکز درمانی را مربوط به شرایط فیزیکی محل نگهداری دارو عنوان و گفته بود: در پروتکل جدید نیز عنوان شد که نیازی به اتاق و شرایط ویژه برای نگهداری دارو (تنتوراپیوم) و همچنین نصب دوربین مدار بسته نیست و تنها باید امنیت محل نگهداری دارو از طرف مرکز درمانی مربوطه تامین شود.

برای تولید شربت تریاک به هر میزان تقاضا مشکلی وجود ندارد

سعید صفاتیان ـ مدیرعامل موسسه دانش اعتیاد و روانشناسی اعلام کرد: از ماه گذشته با اصلاح آیین‌نامه توزیع شربت تریاک، توسط معاون درمان وزارت بهداشت، استفاده از شربت تریاک تسهیل و توزیع آن به صورت گسترده‌تر در دانشگاه‌ها آغاز شد.

وی ضمن بیان اینکه از ماه گذشته تا کنون حدود 2 هزار شیشه شربت تریاک در دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران توزیع شده است، اظهار کرد: ‌در حال حاضر تولید برای متقاضیان در سطح مکفی است و برای تولید آتی آن به هر میزان تقاضا نیز مشکلی نداریم.

وی با اشاره به این ‌که توزیع داروی اپیوم یا شربت تریاک چهار سال در مرحله پایلوت قرار داشت، میزان شربت توزیع شده در یک ماه گذشته را نوید دهنده اتفاقات مثبت در برنامه توزیع شربت تریاک در سراسر کشور دانست و گفت: پس از تسهیل آیین نامه توزیع شربت تریاک، این دارو در اختیار حدود 10 دانشگاه در مراکز بزرگ استان‌ها مانند اصفهان، شیراز و خراسان رضوی قرار گرفت و در حال حاضر در انبارهای این دانشگاه‌ها نیز موجود است.

به گفته این کارشناس حوزه اعتیاد، مشکلات قبلی آیین‌نامه توزیع شربت تریاک با اصلاح آن بوسیله وزارت بهداشت و هماهنگی تیم‌های علمی در روندی قرار گرفت که مراکز بیشتری را به اخذ دارو متمایل کرده و تا کنون نیز توزیع آن با رشد خوبی همراه بوده است.

پزشکان متقاضی با مراجعه به دانشگاه‌ها می‌توانند شربت تریاک دریافت کنند

وی با ابراز امیدواری نسبت به توسعه مراکز توزیع شربت تریاک بیان کرد: قبل از اصلاح آیین نامه توزیع شربت تریاک، پزشک‌ها در نگهداری و دریافت دارو و شرایط اخذ آن دچار مشکلاتی بودند که پس از اصلاح آیین‌نامه، این مشکلات نیز رفع شد.

وی با تاکید بر اینکه پزشکان متقاضی با مراجعه به دانشگاه‌ها قادر به دریافت این شربت هستند، درباره هزینه خرید شربت تریاک توضیح داد: هزینه این دارو برای مصرف کننده، به صورت مجزا از دیگر خدمات درمانی مشخص نشده است و به طور کلی در برگیرنده کلیه خدمات درمانی اعتیاد است.

صفاتیان با اشاره به اینکه تاکنون شربت تریاک قاچاق نشده ‌است، بیان کرد: در حالی که قرص متادون قابلیت قاچاق در بازار آزاد را دارد، شربت تریاک به علت داشتن بو امکان قاچاق را ندارد.

وی با اشاره به تعداد زیاد متقاضیان دریافت شربت تریاک، گفت:آیین نامه شربت تریاک به گونه‌ای تسهیل شد که نگهداری آن در مراکز درمانی را نسبت به قاچاق آن به صرفه‌تر کرد، زیرا قاچاق شربت تریاک به دلیل مشکلات حمل و نقلی سخت‌تر از قرص متادون است.

وی افزود: برای جلوگیری از قاچاق دارو توسط بیماران در روزهای تعطیل، تنها 15 یا 20 سی سی از شربت در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا از فروش آزاد آن نیز جلوگیری شود.

مدیرعامل مرکز روانشناسی دانش و اعتیاد (ایرسا) با تاکید بر اینکه داروی شربت تریاک باید در مرکز درمان مصرف شود، ادامه داد: مصرف کننده تنها در شرایطی قادر به مصرف این دارو در خانه است که پس از چند ماه نسبت به روش استفاده از آن آگاه شده و اعتماد پزشک خود را جلب کرده باشد.

صادرات شربت تریاک در آینده در صورت تایید ستاد مبارزه با مواد مخدر

صفاتیان همچنین با بیان اینکه در چهار سال گذشته مسوول مبارزه با مواد مخدر کشور افغانستان نظر مثبتی نسبت به دریافت شربت تریاک از ایران داشت، افزود: بعد از اصلاح پروتکل و تجربه توزیع شربت تریاک و آگاه شدن نسبت به نواقص احتمالی استفاده و حمل و نقل آن، در صورت تایید ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمادگی صادرات آن به کشورهای خارجی نیز امکان پذیر می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در حال حاضر اولین کشوری است که از شربت تریاک برای درمان اعتیاد استفاده می‌کند، اظهار کرد: بیشتر معتادان کشور را مصرف کنندگان تریاک تشکیل می‌دهند، به همین علت پیگیری توزیع شربت تریاک بین متقاضیان کشور، از ضروریات بود.

وی با بیان این‌که وزارت بهداشت برنامه‌هایی را برای آموزش پزشکان مراکز درمان اعتیاد برای گذراندن دوره‌های توزیع شربت تریاک آغاز کرده است، افزود: تمام مراکز گذری و کلینیک‌های درمان اعتیادی که دارای مجوز متادون درمانی هستند، می‌توانند شربت تریاک را نیز دریافت کنند.

هیچ نظری موجود نیست: