دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد: پس از کانابیس، محرک های نوع آمفتامین دومین مادهَ مخدر مورد استفاده هستند.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد: پس از کانابیس، محرک های نوع آمفتامین دومین مادهَ مخدر مورد استفاده هستند.

وین، 22 شهریور 1390 (13 سپتامبر 2011) - گزارش جدیدی که امروز توسط دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد معرفی شد، محرک های نوع آمفتامین همچون اکستاسی و متامفتامین را به عنوان دومین مادهَ مخدر مصرف شده در دنیا پس از کانابیس قرار داد. در گزارش ارزیابی محرک های نوع آمفتامین سال 2011 ، که جامع ترین و به روزترین تحلیل را از موقعیت ارائه می دهد، گسترش تجارت این ماده و سود کلانی که گروه های جنایتکار از این تجارت می برند، خطر روز افزونی برای امنیت و سلامت در جهان به شمار رفته است.
در حالی که هروئین و کوکائین در سال های اخیر بیشترین توجه را به خود جلب کرده است، کشفیات محرک های نوع آمفتامین و کشف لابراتوارهای ساخت این مواد نگرانی های فزاینده ای را بوجود آورده اند. کشفیات محرک های نوع آمفتامین (به استثنای اکستاسی که ثابت مانده است) افزایش واضحی را در سال های 2005 تا 2009 نشان می دهد، در حالی که کشفیات هروئین و کوکائین در فاصلهَ این سال ها به طور عمده ثابت مانده است. محرک های نوع آمفتامین با تولید آسان و قابل انجام، به صورت مادهَ مخدر مورد علاقهَ میلیون ها مصرف کنندهَ مواد مخدر در مناطق مختلف دنیا در آمده است و به جنایتکاران امکان استفاده از بازارهای جدید و استفاده نشده ای را می دهد. بر عکس مواد مخدر با منشأ گیاهی، گروه های جنایتکار می توانند مواد صنعتی را در هر جا و با کمترین هزینه اولیه تولید کنند.
بر اساس این گزارش، تعداد قرص های متامفتامینی که در آسیای جنوب شرقی کشف شد در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و از 32 میلیون در سال 2008 به 93 میلیون در سال 2009 و 133 میلیون در سال 2010 رسیده است.

یوری فدوتوف، مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت: "بازار محرک های نوع آمفتامین از یک صنعت تقریباً خانگی با تولید در مقیاس کم به بازاری مشابه تولید کوکائین و هروئین با یکپارچگی بیشتر تبدیل شده است و گروه های جرم سازمان یافتهَ بیشتری در این زنجیره از تولید تا عرضه دخیل هستند. ما شاهد تغییر مسیر تولید به سوی بازارهای جدید و مسیرهای قاچاق جدیدی هستیم که در گذشته از آنها برای قاچاق محرک های نوع آمفتامین استفاده نمی شد. "
گزارش ارزیابی جهانی محرک های نوع آمفتامین سال 2011 به افزایش تولید در کشورهای آسیای جنوب شرقی اشاره می کند در حالی که قاچاق بین منطقه ای در کشورهائی دیده شده است که در گذشته سابقهَ استفاده از این ماده را نداشتند. بین سال های 2008 و 2009 تعداد لابراتوارهای محرک های نوع آمفتامین کشف شده در آسیای شرقی و جنوب شرقی از 288 به 458 رسیده است.
متامفتامین ممکن است تا اروپا هم گسترش پیدا کند، همچنان که بسیاری از کشورهای اروپائی افزایش در مصرف و تولید این ماده را گزارش داده اند.علائمی هم وجود دارد که نشان می دهد در قسمت های مشخصی از این قاره آمفتامین جای خود را به این ماده می دهد.

آفریقای غربی نیز - که زمانی تصور می شد از تولید و قاچاق محرک های نوع آمفتامین در امان است - اکنون به این تجارت کشانده شده است. اخیراً، تا ژوئن 2011، یک لابراتوار متامفتامین در نیجریه کشف شد، در حالی که به نظر می رسد مبدأ محرک های نوع آمفتامینی که در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی کشف شده اند آفریقای غربی باشند.
با تأکید بر گسترش جهانی محرک های نوع آمفتامین، تولید این مواد نیز به طور فزاینده ای در آمریکای جنوبی و مرکزی گزارش شده است و لابراتوارهائی در برزیل، گوآتمالا و نیکارآگوآ از بین رفته اند.
علاوه بر آمفتامین و اکستاسی، بازارهای تأسیس شدهَ محرک های نوع آمفتامین شاهد پیدایش مواد محرک جدید - با عنوان مواد مشابه - هستند که خارج از کنترل بین المللی قرار دارند. موادی از قبیل مفدرون یا متیلندیوکسیپرووالرون (MDPV) که در سال 2010 یافت شده اند، به عنوان "نمک حمام" یا "غذای گیاهان" فروخته می شوند و به عنوان جایگزین های مواد روانگردان غیرقانونی چون کوکائین عمل می کنند. این مواد که بسیار خطرناک و در بسیاری از کشورها قانونی هستند، از طریق اینترنت در دسترس است.
مصرف محرک های نوع آمفتامین از طریق تزریقی با مشکلاتی که برای سلامت بوجود می آورد و باعث گسترش اچ آی وی/ایدز می شود، یکی دیگر از نگرانی های موجود است. شاخص ها نشان دهندهَ افزایش این نوع مصرف به خصوص در آسیای شرقی و جنوب شرقی و همچنین بخش هائی از اروپای غربی و شرقی است.
برای اطلاع بیشتر با شماره های زیر می توانید تماس بگیرید:
کوین تاون، مسئول اطلاعات عمومی: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد
تلفن: 5557-26060 (1-43+)؛ موبایل: 5575-1459 (699-43+)؛ آدرس الکترونیکی:

هیچ نظری موجود نیست: