ایران؛ تولید کننده ششم مرفین در دنیا، مصرف کننده بزرگ آنتی بیوتیک


ایران؛ تولید کننده ششم مرفین در  دنیا، مصرف کننده بزرگ آنتی بیوتیک

سلامت - شاید کتاب رکوردهای گینس اگر به آمارهای سالیانه و جمعی هم اهمیت می داد، رکورد خوردن قرص در یک سال، همیشه در اختیار ایرانیان بود.

 تا همین سال گذشته، وزارت بهداشت التماس می کرد مردم استامینوفن  و کدئین نخورند. چون هر سال بیش از 4 میلیارد قرص استامینوفن و استامینوفن کدئین  در ایران مصرف می شود. وزارت بهداشت از پزشکان خواست کمی از تجویز استامینوفن و کدئین بکاهند. اما شواهد نشان می دهد موفقیت زیادی به دست نیامده است.
جالب اینکه محمدرضا شانه ساز، مدیرکل نظارت بر مواد مخدر و داروی وزارت بهداشت آمار جالبی ارائه می کند: «براساس گزارش اخیر هیئت بین‌المللی کنترل مواد مخدر، جمهوری اسلامی ایران در سال 2009 میلادی، ششمین تولیدکننده مواد دارویی مرفین و کدئین جهان بوده است.»
با این حال این رده که به عنوان یکی از افتخارات دولت اعلام شده است، درحالی است هشدار می رسد ایرانی ها چهاربرابر میانگین جهانی، دارو مصرف می کنند. خطرناکتر هم میزان مصرف آنتی بیوتیک است. به گفته دکتر حسین معصومی اصل، رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت، ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای دنیا در زمینه دارو است: «در ایران بیش از 50 درصد نسخه‌های پزشکان یکی دو نوع آنتی بیوتیک دارد. مردم به صورت خودسرانه به مصرف آنتی بیوتیک اقدام می‌کنند و بدون نسخه پزشک و با اصرار از داروخانه‌ها آنتی بیوتیک تهیه می‌کنند. دوره‌های درمان از سوی مردم کامل نمی‌شود و داروی خود را به دیگران توصیه می‌کنند. اغلب داروها در منازل انبار و خراب می‌شوند؛ چرا که مردم مقدار و نحوه صحیح مصرف دارو را رعایت نمی‌کنند. در مجموع نکته مهم در مورد مردم آن است که به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک می‌پردازند. لازم است مردم تجویز آنتی بیوتیک را بر عهده پزشک بگذارند و طبق دستورالعمل وی عمل کنند.»
روز جهانی بهداشت نزدیک است. سازمان بهداشت جهانی امسال شعار «مقاومت‌ به داروهای ضد میکروبی؛ تهدیدی جهانی» را اعلام کرده است.
به گزارش گزارش دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، آمار فروش آنتی‌بیوتیکها و نسخ پزشکی نشان می‌دهد مصرف این نوع داروها با پراکندگی بیماریها و میزان جمعیت کشور تناسب ندارد. همچنین نیمی از بیماران مراجعه کننده به پزشکان عمومی حداقل یک نوع آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند که این آمار نشان می‌دهد 50 درصد بیماران نیاز به آنتی‌بیوتیک درمانی دارند اما در واقع اینگونه نیست چرا که در کشور بسیاری از بیماریها ریشه ‌کن شده و دیگر نیاز به درمان صرف با آنتی‌بیوتیکها وجود ندارد.
البته به گفته حسن آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت 60 درصد نسخه های کشور تا 10 سال گذشته حاوی داروهای آنتی بیوتیک بود اما با اجرای برنامه ها طی 10 سال گذشته این میزان تا 50 درصد کاهش یافته است.

وزارت بهداشت معتقد است در بسیاری از بیماریها از جمله سرماخوردگی ضرورتی برای مصرف آنتی‌بیوتیکهای درمانی احساس نمی‌شود اما تجویز بی‌رویه این دارو در نسخ بیماران بسیار دیده می شود.

opium: ایران ششمین تولیدکننده داروهای حاوی مرفین و کدئین جهان

هیچ نظری موجود نیست: